Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Milena Pereira dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leroux, Louis Patrick
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179
Resumo: Contemporary circus, drawing on traditional practices, apparatuses, and a number of their spectacular conventions, emphasises the performance of exceptional human acrobatic feats, ingenuity, or spectacular, often counter-intuitive inventiveness. The contemporary is not necessarily of the avant-garde, but defining the contours and ethos of circus’s contemporaneity help explore its manifestations of the avant-garde. There are examples on the edges, where circus and dance, burlesque, performance art, non-acting and political engagement coexist. Most of the avant-garde practices are featured at international festivals. They are not outside of the norms, they actually set them. This chapter explores the intersection and, at times, complicated cohabitation between conception of the contemporary and of the avant-garde in current circus practice and reception. It first defines and contextualises contemporaneity in today’s circus, then proposes a dialectics of contemporary circus and concludes with enactments of the avant-garde and how they relate to our current understanding of circus.
id UDESC-1_b8f6cb764751fc9fb7f4ce97dbdc4cdc
oai_identifier_str oai::article/23179
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus Gestos avant-garde y la contemporaneidad en el circo de hoy Gestos avant-garde e contemporaneidade no circo de hojeCirco contemporâneoAvant-gardeHistória do circoNovas práticas circensesContemporary circusAvant-gardeHistory of circusNew circus practicesCirco contemporáneoAvant-gardeHistoria del circoNuevas prácticas circensesContemporary circus, drawing on traditional practices, apparatuses, and a number of their spectacular conventions, emphasises the performance of exceptional human acrobatic feats, ingenuity, or spectacular, often counter-intuitive inventiveness. The contemporary is not necessarily of the avant-garde, but defining the contours and ethos of circus’s contemporaneity help explore its manifestations of the avant-garde. There are examples on the edges, where circus and dance, burlesque, performance art, non-acting and political engagement coexist. Most of the avant-garde practices are featured at international festivals. They are not outside of the norms, they actually set them. This chapter explores the intersection and, at times, complicated cohabitation between conception of the contemporary and of the avant-garde in current circus practice and reception. It first defines and contextualises contemporaneity in today’s circus, then proposes a dialectics of contemporary circus and concludes with enactments of the avant-garde and how they relate to our current understanding of circus.El circo contemporáneo, basándose en prácticas tradicionales, aparatos y varias de sus convenciones espectaculares, enfatiza la realización de hazañas acrobáticas humanas excepcionales, el ingenio o la inventiva espectacular, a menudo contraria a la intuición. Lo contemporáneo no es necesariamente avant-garde, pero definir los contornos y el espíritu de la contemporaneidad del circo ayuda a explorar sus manifestaciones de vanguardia. Hay ejemplos en los bordes, donde coexisten el circo y la danza, el burlesque, las performances, la no actuación y el compromiso político. La mayoría de las prácticas de vanguardia se presentan en festivales internacionales. No están fuera de las normas, en realidad las establecen. Este artículo explora la intersección y, en ocasiones, complicada convivencia entre la concepción de lo contemporáneo y de la vanguardia en la práctica y recepción del circo actual. Primero define y contextualiza la contemporaneidad en el circo de hoy, luego propone una dialéctica del circo contemporáneo y concluye con representaciones de la vanguardia y cómo se relacionan con nuestra comprensión actual del circo.O circo contemporâneo, baseando-se em práticas e aparelhos tradicionais e em várias de suas convenções espetaculares, enfatiza a performance de feitos humanos acrobáticos excepcionais, a engenhosidade ou a inventividade espetacular, muitas vezes contraintuitivas. O contemporâneo não é necessariamente avant-garde, mas definir os contornos e o ethos da contemporaneidade do circo ajuda a explorar suas manifestações de vanguarda. Há exemplos nas fronteiras, onde coexistem circo e dança, o burlesco, arte performática, não-atuação e engajamento político. A maioria das práticas avant-gardesão apresentadas em festivais internacionais. Elas não estão fora das normas, elas as estabelecem. Este artigo explora a interseção e, às vezes, complicada coabitação entre a concepção do contemporâneo e da vanguarda na prática e na recepção do circo atual. Primeiro, a contemporaneidade no circo de hoje é definida e contextualizada, propõe-se uma dialética do circo contemporâneo e conclui-se com propostas da vanguarda e como elas se relacionam com nossa compreensão atual do circo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2317910.5965/1414573101462023e0701Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179/15469https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179/15470Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Milena Pereira dosLeroux, Louis Patrick2024-02-29T15:07:22Zoai::article/23179Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:22Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
Gestos avant-garde y la contemporaneidad en el circo de hoy
Gestos avant-garde e contemporaneidade no circo de hoje
title Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
spellingShingle Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
Santos, Milena Pereira dos
Circo contemporâneo
Avant-garde
História do circo
Novas práticas circenses
Contemporary circus
Avant-garde
History of circus
New circus practices
Circo contemporáneo
Avant-garde
Historia del circo
Nuevas prácticas circenses
title_short Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
title_full Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
title_fullStr Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
title_full_unstemmed Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
title_sort Avant-garde gestures and contemporaneity in today’s circus
author Santos, Milena Pereira dos
author_facet Santos, Milena Pereira dos
Leroux, Louis Patrick
author_role author
author2 Leroux, Louis Patrick
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Milena Pereira dos
Leroux, Louis Patrick
dc.subject.por.fl_str_mv Circo contemporâneo
Avant-garde
História do circo
Novas práticas circenses
Contemporary circus
Avant-garde
History of circus
New circus practices
Circo contemporáneo
Avant-garde
Historia del circo
Nuevas prácticas circenses
topic Circo contemporâneo
Avant-garde
História do circo
Novas práticas circenses
Contemporary circus
Avant-garde
History of circus
New circus practices
Circo contemporáneo
Avant-garde
Historia del circo
Nuevas prácticas circenses
description Contemporary circus, drawing on traditional practices, apparatuses, and a number of their spectacular conventions, emphasises the performance of exceptional human acrobatic feats, ingenuity, or spectacular, often counter-intuitive inventiveness. The contemporary is not necessarily of the avant-garde, but defining the contours and ethos of circus’s contemporaneity help explore its manifestations of the avant-garde. There are examples on the edges, where circus and dance, burlesque, performance art, non-acting and political engagement coexist. Most of the avant-garde practices are featured at international festivals. They are not outside of the norms, they actually set them. This chapter explores the intersection and, at times, complicated cohabitation between conception of the contemporary and of the avant-garde in current circus practice and reception. It first defines and contextualises contemporaneity in today’s circus, then proposes a dialectics of contemporary circus and concludes with enactments of the avant-garde and how they relate to our current understanding of circus.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179
10.5965/1414573101462023e0701
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179
identifier_str_mv 10.5965/1414573101462023e0701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179/15469
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23179/15470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101462023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501813108736