Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Allemand, Débora Souto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bonfim, Larissa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480
Resumo: Based on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way.
id UDESC-1_d1432b0d781341e91055fcfb31480c9c
oai_identifier_str oai::article/20480
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacionDiálogos entre Danza en la Escuela y Danza en TikTok: Propuestas en el ensino remotoDiálogos entre Dança na Escola e dança no TikTok: Propostas no ensino remotoEducação básicaPedagogia da dançaRedes sociaisPandemia de COVID-19Basic educationDance pedagogySocial networksCOVID-19 pandemicDialogicityEducación básicaPedagogía de la danzaRedes socialesPandemia COVID-19DialogicidadBased on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way.Basado en las experiencias de insertar el componente curricular de Danza en los Colegios de Aplicación de UFPE e UFRGS en 2020, el trabajo comparte propuestas de actividades de creación de danza remota utilizando herramientas TikTok. La investigación reflexiona sobre los supuestos teórico-metodológicos de estas propuestas en busca de una praxis dialógica, utilizando la aplicación del recurso Duetos como posible metáfora para la construcción del conocimiento en Danza en la Escuela. Se observa que esta investigación artístico-pedagógica fue una forma interesante de entender los referentes de la danza de los jóvenes, que permitió la investigación en Danza, por parte de profesores y alumnos, de manera horizontal, creativa y contextualizada.Baseado nas experiências de inserção do componente curricular Dança nos Colégios de Aplicação da UFPE e da UFRGS no ano de 2020, o trabalho compartilha proposições de atividades remotas de criação em dança a partir de ferramentas do TikTok. A pesquisa reflete sobre os pressupostos teórico-metodológicos dessas propostas em busca de uma práxis dialógica, tendo o recurso Duetos do aplicativo como uma possível metáfora para a construção do conhecimento em Dança na Escola. Observa-se que esta pesquisa artístico-pedagógica foi um interessante meio de compreensão das referências de dança da juventude, o que possibilitou a investigação em Dança, por docentes e estudantes, de forma horizontal, criativa e contextualizada.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2048010.5965/1414573102412021e0112Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-302358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480/13407Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAllemand, Débora SoutoBonfim, Larissa2024-02-29T14:47:57Zoai::article/20480Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:47:57Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
Diálogos entre Danza en la Escuela y Danza en TikTok: Propuestas en el ensino remoto
Diálogos entre Dança na Escola e dança no TikTok: Propostas no ensino remoto
title Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
spellingShingle Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
Allemand, Débora Souto
Educação básica
Pedagogia da dança
Redes sociais
Pandemia de COVID-19
Basic education
Dance pedagogy
Social networks
COVID-19 pandemic
Dialogicity
Educación básica
Pedagogía de la danza
Redes sociales
Pandemia COVID-19
Dialogicidad
title_short Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
title_full Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
title_fullStr Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
title_full_unstemmed Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
title_sort Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
author Allemand, Débora Souto
author_facet Allemand, Débora Souto
Bonfim, Larissa
author_role author
author2 Bonfim, Larissa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Allemand, Débora Souto
Bonfim, Larissa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação básica
Pedagogia da dança
Redes sociais
Pandemia de COVID-19
Basic education
Dance pedagogy
Social networks
COVID-19 pandemic
Dialogicity
Educación básica
Pedagogía de la danza
Redes sociales
Pandemia COVID-19
Dialogicidad
topic Educação básica
Pedagogia da dança
Redes sociais
Pandemia de COVID-19
Basic education
Dance pedagogy
Social networks
COVID-19 pandemic
Dialogicity
Educación básica
Pedagogía de la danza
Redes sociales
Pandemia COVID-19
Dialogicidad
description Based on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480
10.5965/1414573102412021e0112
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480/13407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500475125760