Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Laura Ribeiro
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914
Resumo: This essay aims to analyze the play O Toró, an adaptation of The Tempest, by William Shakespeare. The play, premiered in October 2023, brings new features to the Shakespearean plot, starting with the replacement of two male characters with their female counterparts. Not only that, the use of elements from Afro-Brazilian religions in the narrative adds new layers of meaning to the hierarchy of relationships established by the characters. In our analysis we focus on a feminist-decolonial approach to how the uncritical addition of these elements reiterates the hegemony of sexist and colonial discourses regarding expectations of the place women should occupy according to patriarchal discourse. 
id UDESC-1_d31f4f5decdedb7dca9731e5b24f4e02
oai_identifier_str oai::article/24914
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William ShakespeareEspacios de subordinación de la mujer en la adaptación brasileña de La Tempestad de William ShakespeareEspaços de subordinação da mulher na adaptação mineira de "A Tempestade" de William Shakespeare A TempestadedecolonialidadefeminismoWilliam ShakespeareThe TempestdecolonialityfeminismWilliam ShakespeareLa TempestaddecolonialidadfeminismoWilliam ShakespeareThis essay aims to analyze the play O Toró, an adaptation of The Tempest, by William Shakespeare. The play, premiered in October 2023, brings new features to the Shakespearean plot, starting with the replacement of two male characters with their female counterparts. Not only that, the use of elements from Afro-Brazilian religions in the narrative adds new layers of meaning to the hierarchy of relationships established by the characters. In our analysis we focus on a feminist-decolonial approach to how the uncritical addition of these elements reiterates the hegemony of sexist and colonial discourses regarding expectations of the place women should occupy according to patriarchal discourse. Este artigo tiene como objetivo analizar O Toró, adaptación brasileña de la obra La Tempestad, de William Shakespeare. La pieza de teatro, estrenada en octubre de 2023, aporta una serie de novedades a la trama shakesperiana, empezando por la sustitución de dos personajes masculinos por sus versiones femeninas. No sólo eso, el uso de elementos de las religiones africanas en la construcción de la narrativa añade nuevas capas de significado a la jerarquía de relaciones que establecen los personajes. Este texto explora cómo la adición acrítica de estos elementos reitera el discurso sexista y colonial sobre la representación de las mujeres en el discurso patriarcal.Este artigo objetiva a análise de O Toró, adaptação da peça A Tempestade, de William Shakespeare, para aspectos da mineiridade. A peça, estreada em outubro de 2023, traz uma série de novidades para o enredo shakespeareano, a começar pela substituição de dois personagens masculinos por versões femininas. Não só isso, a utilização de elementos de religiões de matriz africana na construção da narrativa adiciona novas camadas de sentido para a hierarquia de relações firmada pelos personagens. O texto explora como a adição acrítica desses elementos reitera o discurso machista e colonial no que diz respeito à representação da mulher no discurso patriarcal.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2491410.5965/1414573101502024e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16834https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16836https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16837Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Laura Ribeiro2024-04-30T11:34:15Zoai::article/24914Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
Espacios de subordinación de la mujer en la adaptación brasileña de La Tempestad de William Shakespeare
Espaços de subordinação da mulher na adaptação mineira de "A Tempestade" de William Shakespeare
title Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
spellingShingle Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
Araújo, Laura Ribeiro
A Tempestade
decolonialidade
feminismo
William Shakespeare
The Tempest
decoloniality
feminism
William Shakespeare
La Tempestad
decolonialidad
feminismo
William Shakespeare
title_short Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
title_full Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
title_fullStr Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
title_full_unstemmed Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
title_sort Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare
author Araújo, Laura Ribeiro
author_facet Araújo, Laura Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Laura Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv A Tempestade
decolonialidade
feminismo
William Shakespeare
The Tempest
decoloniality
feminism
William Shakespeare
La Tempestad
decolonialidad
feminismo
William Shakespeare
topic A Tempestade
decolonialidade
feminismo
William Shakespeare
The Tempest
decoloniality
feminism
William Shakespeare
La Tempestad
decolonialidad
feminismo
William Shakespeare
description This essay aims to analyze the play O Toró, an adaptation of The Tempest, by William Shakespeare. The play, premiered in October 2023, brings new features to the Shakespearean plot, starting with the replacement of two male characters with their female counterparts. Not only that, the use of elements from Afro-Brazilian religions in the narrative adds new layers of meaning to the hierarchy of relationships established by the characters. In our analysis we focus on a feminist-decolonial approach to how the uncritical addition of these elements reiterates the hegemony of sexist and colonial discourses regarding expectations of the place women should occupy according to patriarchal discourse. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914
10.5965/1414573101502024e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16834
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16836
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914/16837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502684475392