Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480 |
Resumo: | Based on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way. |
id |
UDESC-1_d3bd18b1d5a1346e5088e62ba5f39430 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20480 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacionDiálogos entre Danza en la Escuela y Danza en TikTok: Propuestas en el ensino remotoDiálogos entre Dança na Escola e dança no TikTok: Propostas no ensino remotoEducação básicaPedagogia da dançaRedes sociaisPandemia de COVID-19Basic educationDance pedagogySocial networksCOVID-19 pandemicDialogicityEducación básicaPedagogía de la danzaRedes socialesPandemia COVID-19DialogicidadBased on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way.Basado en las experiencias de insertar el componente curricular de Danza en los Colegios de Aplicación de UFPE e UFRGS en 2020, el trabajo comparte propuestas de actividades de creación de danza remota utilizando herramientas TikTok. La investigación reflexiona sobre los supuestos teórico-metodológicos de estas propuestas en busca de una praxis dialógica, utilizando la aplicación del recurso Duetos como posible metáfora para la construcción del conocimiento en Danza en la Escuela. Se observa que esta investigación artístico-pedagógica fue una forma interesante de entender los referentes de la danza de los jóvenes, que permitió la investigación en Danza, por parte de profesores y alumnos, de manera horizontal, creativa y contextualizada.Baseado nas experiências de inserção do componente curricular Dança nos Colégios de Aplicação da UFPE e da UFRGS no ano de 2020, o trabalho compartilha proposições de atividades remotas de criação em dança a partir de ferramentas do TikTok. A pesquisa reflete sobre os pressupostos teórico-metodológicos dessas propostas em busca de uma práxis dialógica, tendo o recurso Duetos do aplicativo como uma possível metáfora para a construção do conhecimento em Dança na Escola. Observa-se que esta pesquisa artístico-pedagógica foi um interessante meio de compreensão das referências de dança da juventude, o que possibilitou a investigação em Dança, por docentes e estudantes, de forma horizontal, criativa e contextualizada.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2048010.5965/1414573102412021e0112Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-302358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480/13407Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAllemand, Débora SoutoBonfim, Larissa2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20480Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion Diálogos entre Danza en la Escuela y Danza en TikTok: Propuestas en el ensino remoto Diálogos entre Dança na Escola e dança no TikTok: Propostas no ensino remoto |
title |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
spellingShingle |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion Allemand, Débora Souto Educação básica Pedagogia da dança Redes sociais Pandemia de COVID-19 Basic education Dance pedagogy Social networks COVID-19 pandemic Dialogicity Educación básica Pedagogía de la danza Redes sociales Pandemia COVID-19 Dialogicidad |
title_short |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
title_full |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
title_fullStr |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
title_full_unstemmed |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
title_sort |
Dialogues between Dance at School and Dance at TikTok: Proposals in remote educacion |
author |
Allemand, Débora Souto |
author_facet |
Allemand, Débora Souto Bonfim, Larissa |
author_role |
author |
author2 |
Bonfim, Larissa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Allemand, Débora Souto Bonfim, Larissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação básica Pedagogia da dança Redes sociais Pandemia de COVID-19 Basic education Dance pedagogy Social networks COVID-19 pandemic Dialogicity Educación básica Pedagogía de la danza Redes sociales Pandemia COVID-19 Dialogicidad |
topic |
Educação básica Pedagogia da dança Redes sociais Pandemia de COVID-19 Basic education Dance pedagogy Social networks COVID-19 pandemic Dialogicity Educación básica Pedagogía de la danza Redes sociales Pandemia COVID-19 Dialogicidad |
description |
Based on the experiences of Dance as a school subject at UFPE and UFRGS Application Schools in 2020, this work shares propositions of remote dance creation activities using TikTok. The research reflect on the theoretical-methodological assumptions of these proposals in search of a dialogical praxis, using the application duets resource as a possible metaphor for the construction of knowledge in Dance at school. It is observed that this artistic-pedagogical research was an interesting way of understanding the references of dance of the youth, which allowed the investigation in Dance, by teachers and students, in a horizontal, creative and contextualized way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480 10.5965/1414573102412021e0112 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20480/13407 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-30 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507471224832 |