From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Patricia Teles Sobreira de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060
Resumo:  The article focuses on the Wagner´s concept of Gesamtkunstwerk applied to Contemporary Art. Therefore, it deals with the interweaving of performative and visual languages and the dissolution of boundaries between stage and audience through the integration of space, in order to foster the viewer's immersion. In this way, different from the actor-spectator relationship, the theatre play is guided by the dynamics space-spectator. Finally, it analyzes works by Latin American artists, including Diego Bianchi, Marta Minujín and Tania Bruguera.
id UDESC-1_d5cf8c88240439dc6b217f9dd72981c7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18060
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”Del Drama Musical a la Inmersión: Notas acerca del “arte total” contemporáneo y latinoamericanoDo Drama Musical à Imersão: Notas sobre a “arte total” contemporânea e latino-americanaArte contemporâneaEspaçoEspectadorContemporary artSpaceSpectatorArte contemporáneoEspacioEspectador The article focuses on the Wagner´s concept of Gesamtkunstwerk applied to Contemporary Art. Therefore, it deals with the interweaving of performative and visual languages and the dissolution of boundaries between stage and audience through the integration of space, in order to foster the viewer's immersion. In this way, different from the actor-spectator relationship, the theatre play is guided by the dynamics space-spectator. Finally, it analyzes works by Latin American artists, including Diego Bianchi, Marta Minujín and Tania Bruguera.El artículo se centra en la noción de obra-de-arte-total wagneriana aplicada al arte contemporáneo. De esta manera, discurre acerca del entrelazamiento de los lenguajes performativos y visuales y de la disolución del límite entre escena y audiencia, por medio de la integración del espacio, para fomentar la inmersión del espectador. En este contexto, a diferencia de la relación actor-espectador, el juego teatral se guía por la dinámica espacio-espectador. Por fin, analiza obras de artistas latinoamericanos, entre ellos, Diego Bianchi, Marta Minujín y Tania Bruguera.O artigo debruça-se sobre a noção de obra-de-arte-total wagneriana aplicada à Arte Contemporânea. Desta forma, versa sobre o imbricamento das linguagens performativas e visuais e a dissolução da fronteira entre palco e plateia por meio da integração do espaço, de modo a fomentar a imersão do espectador. Neste contexto, diferente da relação ator-espectador, o jogo teatral é agenciado pela dinâmica espaço-espectador. Por fim, analisa trabalhos de artistas latino-americanos, entre eles, Diego Bianchi, Marta Minujín e Tania Bruguera.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1806010.5965/14145731023820200012Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-242358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060/11939Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Patricia Teles Sobreira de2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18060Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
Del Drama Musical a la Inmersión: Notas acerca del “arte total” contemporáneo y latinoamericano
Do Drama Musical à Imersão: Notas sobre a “arte total” contemporânea e latino-americana
title From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
spellingShingle From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
Souza, Patricia Teles Sobreira de
Arte contemporânea
Espaço
Espectador
Contemporary art
Space
Spectator
Arte contemporáneo
Espacio
Espectador
title_short From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
title_full From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
title_fullStr From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
title_full_unstemmed From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
title_sort From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”
author Souza, Patricia Teles Sobreira de
author_facet Souza, Patricia Teles Sobreira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Patricia Teles Sobreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Arte contemporânea
Espaço
Espectador
Contemporary art
Space
Spectator
Arte contemporáneo
Espacio
Espectador
topic Arte contemporânea
Espaço
Espectador
Contemporary art
Space
Spectator
Arte contemporáneo
Espacio
Espectador
description  The article focuses on the Wagner´s concept of Gesamtkunstwerk applied to Contemporary Art. Therefore, it deals with the interweaving of performative and visual languages and the dissolution of boundaries between stage and audience through the integration of space, in order to foster the viewer's immersion. In this way, different from the actor-spectator relationship, the theatre play is guided by the dynamics space-spectator. Finally, it analyzes works by Latin American artists, including Diego Bianchi, Marta Minujín and Tania Bruguera.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060
10.5965/14145731023820200012
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060/11939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506403774464