Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amanajás, Igor de Almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Marília Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505
Resumo: The narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example.
id UDESC-1_de3304424a9beeee3cab99fad6998e15
oai_identifier_str oai::article/19505
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the sceneHistorias de Babad: Narrativas balinesas recreadas en escenaHistórias de Babad: Narrativas Balinesas recriadas em cenaBabadTopengDança-dramaMáscaraBabadBaliTopengDance-dramaMaskBabadBaliTopengDanza-dramaMáscaraThe narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example.Las narraciones de la danza-drama del topeng balinés representan crónicas históricas y mitológicas de la época en que Bali estuvo bajo la influencia del imperio Majapahit (1293-1520) y durante la migración de la corte javanesa a la isla. Informan sobre la vida cotidiana y las grandes hazañas de los antiguos reyes balineses y javaneses, así como sus relaciones con la aristocracia, la fundación de pueblos y el desarrollo de las genealogías. Pero, ¿qué narrativas serían estas y cómo los artistas balineses transportan su historia y sus mitos a la escena dramática? Este estudio trae cuatro crónicas babad y analiza la transposición de una de ellas al momento de la actuación como ejemplo.As narrativas do dança-drama topeng balinês retratam crônicas históricas e mitológicas dos tempos em que Bali esteve sob influência do império Majapahit (1293-1520) e durante a migração da corte javanesa para a ilha. Relatam o cotidiano e os grandes feitos dos antigos reis balineses e javaneses bem como suas relações com a aristocracia, as fundações de vilarejos e o desenvolvimento de genealogias. Mas que narrativas seriam essas e como os artistas balineses transportam sua história e mitos para a cena dramática? Esse estudo traz à baila quatro crônicas de babad e analisa a transposição de um deles para o momento da performance na qualidade de exemplo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1950510.5965/1414573102412021e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-282358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505/13228Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmanajás, Igor de AlmeidaSoares, Marília Vieira2024-02-29T14:49:27Zoai::article/19505Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:27Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
Historias de Babad: Narrativas balinesas recreadas en escena
Histórias de Babad: Narrativas Balinesas recriadas em cena
title Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
spellingShingle Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
Amanajás, Igor de Almeida
Babad
Topeng
Dança-drama
Máscara
Babad
Bali
Topeng
Dance-drama
Mask
Babad
Bali
Topeng
Danza-drama
Máscara
title_short Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
title_full Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
title_fullStr Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
title_full_unstemmed Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
title_sort Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
author Amanajás, Igor de Almeida
author_facet Amanajás, Igor de Almeida
Soares, Marília Vieira
author_role author
author2 Soares, Marília Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amanajás, Igor de Almeida
Soares, Marília Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Babad
Topeng
Dança-drama
Máscara
Babad
Bali
Topeng
Dance-drama
Mask
Babad
Bali
Topeng
Danza-drama
Máscara
topic Babad
Topeng
Dança-drama
Máscara
Babad
Bali
Topeng
Dance-drama
Mask
Babad
Bali
Topeng
Danza-drama
Máscara
description The narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505
10.5965/1414573102412021e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505/13228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500379705344