Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505 |
Resumo: | The narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example. |
id |
UDESC-1_de3304424a9beeee3cab99fad6998e15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/19505 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the sceneHistorias de Babad: Narrativas balinesas recreadas en escenaHistórias de Babad: Narrativas Balinesas recriadas em cenaBabadTopengDança-dramaMáscaraBabadBaliTopengDance-dramaMaskBabadBaliTopengDanza-dramaMáscaraThe narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example.Las narraciones de la danza-drama del topeng balinés representan crónicas históricas y mitológicas de la época en que Bali estuvo bajo la influencia del imperio Majapahit (1293-1520) y durante la migración de la corte javanesa a la isla. Informan sobre la vida cotidiana y las grandes hazañas de los antiguos reyes balineses y javaneses, así como sus relaciones con la aristocracia, la fundación de pueblos y el desarrollo de las genealogías. Pero, ¿qué narrativas serían estas y cómo los artistas balineses transportan su historia y sus mitos a la escena dramática? Este estudio trae cuatro crónicas babad y analiza la transposición de una de ellas al momento de la actuación como ejemplo.As narrativas do dança-drama topeng balinês retratam crônicas históricas e mitológicas dos tempos em que Bali esteve sob influência do império Majapahit (1293-1520) e durante a migração da corte javanesa para a ilha. Relatam o cotidiano e os grandes feitos dos antigos reis balineses e javaneses bem como suas relações com a aristocracia, as fundações de vilarejos e o desenvolvimento de genealogias. Mas que narrativas seriam essas e como os artistas balineses transportam sua história e mitos para a cena dramática? Esse estudo traz à baila quatro crônicas de babad e analisa a transposição de um deles para o momento da performance na qualidade de exemplo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1950510.5965/1414573102412021e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-282358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505/13228Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmanajás, Igor de AlmeidaSoares, Marília Vieira2024-02-29T14:49:27Zoai::article/19505Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:27Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene Historias de Babad: Narrativas balinesas recreadas en escena Histórias de Babad: Narrativas Balinesas recriadas em cena |
title |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
spellingShingle |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene Amanajás, Igor de Almeida Babad Topeng Dança-drama Máscara Babad Bali Topeng Dance-drama Mask Babad Bali Topeng Danza-drama Máscara |
title_short |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
title_full |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
title_fullStr |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
title_full_unstemmed |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
title_sort |
Babad Stories: Balinese Narratives recreated on the scene |
author |
Amanajás, Igor de Almeida |
author_facet |
Amanajás, Igor de Almeida Soares, Marília Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Marília Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amanajás, Igor de Almeida Soares, Marília Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Babad Topeng Dança-drama Máscara Babad Bali Topeng Dance-drama Mask Babad Bali Topeng Danza-drama Máscara |
topic |
Babad Topeng Dança-drama Máscara Babad Bali Topeng Dance-drama Mask Babad Bali Topeng Danza-drama Máscara |
description |
The narratives of the balinese topeng dance-drama depict historical and mythological chronicles of the times when Bali was under the influence of the Majapahit empire (1293-1520) and during the migration of the javanese court to the island. They report the daily life and the great deeds of the ancient balinese and javanese kings as well as their relations with the aristocracy, the foundations of villages and the development of genealogies. But what narratives would these be and how do balinese artists transport their history and myths to the dramatic scene? This study brings up four babad chronicles and analyzes the transposition of one of them to the performance moment as an example. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505 10.5965/1414573102412021e0205 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19505/13228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500379705344 |