Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823 |
Resumo: | This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators. |
id |
UDESC-1_df44df56b5fdaa1e45723ed6fff88f66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19823 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproductionPerformatividad y simulacro: La performance como acontecimiento y su reproducción Performatividade e simulacro: A performance cênica como acontecimento e sua reproduçãoPerformatividade da reproduçãoPerformanceSimulacroReproduction performativityPerformanceSimulacrumPerformatividad de la reproducciónPerformanceSimulacroThis article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.Este artículo examina la performatividad de la reproducción de la performance escénica a través de una revisión bibliográfica que pasa inicialmente por el establecimiento de un paralelismo entre la noción austiana de performativo y el concepto deleuziano de acontecimiento. El análisis sigue a través de los ajustes propuestos por Fischer-Lichte, Goffman, Butler y Colling para ubicar el poder performativo en la performance escénica presencial de una manera más distinta. Finalmente, busca resaltar un poder correspondiente en el contexto de la reproducción de las performances utilizando la positividad del concepto de simulacro propuesta por Deleuze y comentaristas.Este artigo examina a performatividade da reprodução da performance cênica através de uma revisão bibliográfica que passa, inicialmente, pelo estabelecimento de um paralelo entre a noção austiana de performativo e o conceito deleuziano de acontecimento. A análise segue através de ajustes propostos por Fischer-Lichte, Goffman, Butler e Colling para localizar de forma mais distinta a potência performativa na performance cênica presencial. Finalmente, procura-se destacar uma potência correspondente no contexto da reprodução das performances cênicas recorrendo à positividade do conceito de simulacro proposta por Deleuze e comentadores.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1982310.5965/1414573102412021e0207Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-182358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823/13229Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMunhoz, Marcelo Puppi2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19823Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction Performatividad y simulacro: La performance como acontecimiento y su reproducción Performatividade e simulacro: A performance cênica como acontecimento e sua reprodução |
title |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
spellingShingle |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction Munhoz, Marcelo Puppi Performatividade da reprodução Performance Simulacro Reproduction performativity Performance Simulacrum Performatividad de la reproducción Performance Simulacro |
title_short |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
title_full |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
title_fullStr |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
title_full_unstemmed |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
title_sort |
Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction |
author |
Munhoz, Marcelo Puppi |
author_facet |
Munhoz, Marcelo Puppi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Munhoz, Marcelo Puppi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performatividade da reprodução Performance Simulacro Reproduction performativity Performance Simulacrum Performatividad de la reproducción Performance Simulacro |
topic |
Performatividade da reprodução Performance Simulacro Reproduction performativity Performance Simulacrum Performatividad de la reproducción Performance Simulacro |
description |
This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823 10.5965/1414573102412021e0207 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823/13229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507069620224 |