Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814 |
Resumo: | Viewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion. |
id |
UDESC-1_f0a8457fc8d445882beee976a7e4bc39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20814 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integrationViewpoints y cognición: Enfoque suave e integración multisensorialViewpoints e cognição: Soft focus e integração multissensorialPsicologia CognitivaSinestesiaDança ViewpointsCognitive PsychologySynaesthesiaDanceViewpointsPsicología cognitivaSinestesiaDanzaViewpointsViewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion.La formación de Viewpoints ha sido una herramienta para la improvisación y composición de danza y teatro. Se teoriza que Viewpoints desarrolla los sentidos para responder rápidamente a los estímulos circundantes, resalta la atención, mejora la sensación de vitalidad en el escenario, desarrolla la conciencia y la dinámica de grupo. Se utilizaron conceptos de la psicología cognitiva para comprender los procesos que pueden tener lugar durante el entrenamiento. Se sugiere que puede ocurrir un tipo de "sinestesia" y aumentar la interacción entre los sentidos. Se aplicó un cuasi experimento para investigar los procesos cognitivos y perceptivos involucrados. Los resultados revelan un impacto positivo en la sincronía y la cohesión del grupo. O treinamento Viewpoints tem sido usado nas últimas décadas como uma ferramenta para improvisação e composição em dança e teatro. Teoriza-se que desenvolve os sentidos para respostas rápidas, destaca a atenção, melhora a sensação de vivacidade no palco, desenvolve a consciência e a dinâmica de grupo. Nesta pesquisa, conceitos da psicologia cognitiva foram usados para compreender os processos que podem ocorrer durante o treinamento. Sugere-se que um tipo de "sinestesia" pode ocorrer e aumentar a interação entre os sentidos. Um quasi experimento foi aplicado para investigar os processos perceptuais e cognitivos envolvidos. Resultados revelam um impacto positivo na sincronia e coesão do grupo. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2081410.5965/1414573103422021e0101Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814/13699Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWachowicz, FatimaStevens, Catherine J.2024-02-29T14:46:09Zoai::article/20814Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:09Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration Viewpoints y cognición: Enfoque suave e integración multisensorial Viewpoints e cognição: Soft focus e integração multissensorial |
title |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
spellingShingle |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration Wachowicz, Fatima Psicologia Cognitiva Sinestesia Dança Viewpoints Cognitive Psychology Synaesthesia Dance Viewpoints Psicología cognitiva Sinestesia Danza Viewpoints |
title_short |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
title_full |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
title_fullStr |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
title_full_unstemmed |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
title_sort |
Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration |
author |
Wachowicz, Fatima |
author_facet |
Wachowicz, Fatima Stevens, Catherine J. |
author_role |
author |
author2 |
Stevens, Catherine J. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wachowicz, Fatima Stevens, Catherine J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia Cognitiva Sinestesia Dança Viewpoints Cognitive Psychology Synaesthesia Dance Viewpoints Psicología cognitiva Sinestesia Danza Viewpoints |
topic |
Psicologia Cognitiva Sinestesia Dança Viewpoints Cognitive Psychology Synaesthesia Dance Viewpoints Psicología cognitiva Sinestesia Danza Viewpoints |
description |
Viewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814 10.5965/1414573103422021e0101 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814/13699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500852613120 |