Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wachowicz, Fatima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Stevens, Catherine J.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814
Resumo: Viewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion.
id UDESC-1_f0a8457fc8d445882beee976a7e4bc39
oai_identifier_str oai::article/20814
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integrationViewpoints y cognición: Enfoque suave e integración multisensorialViewpoints e cognição: Soft focus e integração multissensorialPsicologia CognitivaSinestesiaDança ViewpointsCognitive PsychologySynaesthesiaDanceViewpointsPsicología cognitivaSinestesiaDanzaViewpointsViewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion.La formación de Viewpoints ha sido una herramienta para la improvisación y composición de danza y teatro. Se teoriza que Viewpoints desarrolla los sentidos para responder rápidamente a los estímulos circundantes, resalta la atención, mejora la sensación de vitalidad en el escenario, desarrolla la conciencia y la dinámica de grupo. Se utilizaron conceptos de la psicología cognitiva para comprender los procesos que pueden tener lugar durante el entrenamiento. Se sugiere que puede ocurrir un tipo de "sinestesia" y aumentar la interacción entre los sentidos. Se aplicó un cuasi experimento para investigar los procesos cognitivos y perceptivos involucrados. Los resultados revelan un impacto positivo en la sincronía y la cohesión del grupo. O treinamento Viewpoints tem sido usado nas últimas décadas como uma ferramenta para improvisação e composição em dança e teatro. Teoriza-se que desenvolve os sentidos para respostas rápidas, destaca a atenção, melhora a sensação de vivacidade no palco, desenvolve a consciência e a dinâmica de grupo. Nesta pesquisa, conceitos da psicologia cognitiva foram usados para compreender os processos que podem ocorrer durante o treinamento. Sugere-se que um tipo de "sinestesia" pode ocorrer e aumentar a interação entre os sentidos. Um quasi experimento foi aplicado para investigar os processos perceptuais e cognitivos envolvidos. Resultados revelam um impacto positivo na sincronia e coesão do grupo. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2081410.5965/1414573103422021e0101Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814/13699Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWachowicz, FatimaStevens, Catherine J.2024-02-29T14:46:09Zoai::article/20814Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:09Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
Viewpoints y cognición: Enfoque suave e integración multisensorial
Viewpoints e cognição: Soft focus e integração multissensorial
title Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
spellingShingle Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
Wachowicz, Fatima
Psicologia Cognitiva
Sinestesia
Dança
Viewpoints
Cognitive Psychology
Synaesthesia
Dance
Viewpoints
Psicología cognitiva
Sinestesia
Danza
Viewpoints
title_short Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
title_full Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
title_fullStr Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
title_full_unstemmed Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
title_sort Viewpoints and cognition: Soft focus and multisensory integration
author Wachowicz, Fatima
author_facet Wachowicz, Fatima
Stevens, Catherine J.
author_role author
author2 Stevens, Catherine J.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wachowicz, Fatima
Stevens, Catherine J.
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia Cognitiva
Sinestesia
Dança
Viewpoints
Cognitive Psychology
Synaesthesia
Dance
Viewpoints
Psicología cognitiva
Sinestesia
Danza
Viewpoints
topic Psicologia Cognitiva
Sinestesia
Dança
Viewpoints
Cognitive Psychology
Synaesthesia
Dance
Viewpoints
Psicología cognitiva
Sinestesia
Danza
Viewpoints
description Viewpoints training has been a tool for dance and drama improvisation and composition. It is theorized that Viewpoints develops the senses to respond quickly to surrounding stimuli, highlights attention, improves the sense of aliveness on stage, develops awareness and group dynamics. Concepts from cognitive psychology were used to understand the processes that can take place during the training. It is suggested that a type of " synesthesia" may occur and increase the interaction between the senses. A quasi experiment was applied to investigate the perceptual and cognitive processes involved. Results reveal a positive impact on group synchrony and cohesion.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814
10.5965/1414573103422021e0101
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20814/13699
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500852613120