Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Volmir Gionei
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18131
Resumo: Politics is entirely active in the construction of relations between power and death and continuously takes action that determine how we die, who dies, when and for which reasons. Before and beyond Covid-19, political power appropriates death to make it an object of its management, determining the course of our lives. But how does dance politicize the relationships between life, power, body and death? Through which aesthetic procedures does dance approach a political body and transform the view of what life is and how to recognize it? Based on two scenes - one by the German cabaretist Valeska Gert, in her solo Death (1925), and another by the Brazilian choreographer Marcelo Evelin, Batucada (2014) - this article highlights some contributions of dance to the reflection of the social mechanisms that produce life and that recognize what makes a body alive.
id UDESC-1_f3a60479de6f1e94271006e1a6e8b97a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18131
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance Valeska Gert et Marcelo Evelin : Mourir en dansValeska Gert e Marcelo Evelin: Morrer em dançaMorte DançaVidaValeska GertMarcelo EvelinBatucadaArte políticaDeathDanceLifeValeska GertMarcelo EvelinBatucadaPolitical artMort. Danse. Vie, Valeska Gert. Marcelo Evelin. Batucada. Art politique.MortDanseVieValeska GertMarcelo EvelinBatucadaArt politiquePolitics is entirely active in the construction of relations between power and death and continuously takes action that determine how we die, who dies, when and for which reasons. Before and beyond Covid-19, political power appropriates death to make it an object of its management, determining the course of our lives. But how does dance politicize the relationships between life, power, body and death? Through which aesthetic procedures does dance approach a political body and transform the view of what life is and how to recognize it? Based on two scenes - one by the German cabaretist Valeska Gert, in her solo Death (1925), and another by the Brazilian choreographer Marcelo Evelin, Batucada (2014) - this article highlights some contributions of dance to the reflection of the social mechanisms that produce life and that recognize what makes a body alive.La politique est entièrement active dans la construction des relations entre le pouvoir et la mort, et prend des mesures en permanence qui décident sur comment on meurt, qui meurt, quand et pour quelles raisons. Avant et au-delà du Covid-19, le pouvoir politique s'approprie de la mort pour en faire l'objet de sa gestion, et cela est déterminant dans la conduite de nos vies. Mais comment la danse politise les relations entre vie, pouvoir, corps et mort? À travers quelles procédures esthétiques la danse devient capable d'aborder un corps politique et de transformer le regard sur ce qui est une vie et comment la reconnaître? C'est à partir de deux scènes - l'une de la cabarettiste allemande Valeska Gert, dans son solo Mort (1925), et l'autre du chorégraphe brésilien Marcelo Evelin, Batucada (2014) - que ce texte s'engage à préciser certaines contributions de la danse pour la réflexion autour de mécanismes sociaux producteurs de vie et de la reconnaissance de ce qui fait un corps vivant.A política é inteiramente ativa na construção das relações entre o poder e a morte, e toma medidas diárias que decidem como morremos, quem morre, quando e por quais razões. Antes e para além do Covid-19, o poder político se apropria da morte para fazê-la objeto da sua gestão e isso é decisivo na condução das nossas vidas. Mas como a dança politiza as relações entre vida, poder, corpo e morte? Através de quais procedimentos estéticos a dança aborda um corpo político e transforma o olhar sobre o que é uma vida e como reconhecê-la? A partir de duas cenas - uma da cabaretista alemã Valeska Gert, no seu solo Morte (1925), e outra do coreógrafo brasileiro Marcelo Evelin, Batucada (2014) - o presente artigo destaca algumas contribuições da dança para a reflexão dos mecanismos sociais produtores da vida e reconhecedores do que torna um corpo vivo. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1813110.5965/14145731033920200214Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-222358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18131/12577Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Volmir Gionei2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18131Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
Valeska Gert et Marcelo Evelin : Mourir en dans
Valeska Gert e Marcelo Evelin: Morrer em dança
title Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
spellingShingle Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
Cordeiro, Volmir Gionei
Morte
Dança
Vida
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Arte política
Death
Dance
Life
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Political art
Mort. Danse. Vie, Valeska Gert. Marcelo Evelin. Batucada. Art politique.
Mort
Danse
Vie
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Art politique
title_short Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
title_full Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
title_fullStr Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
title_full_unstemmed Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
title_sort Valeska Gert and Marcelo Evelin: To die in dance
author Cordeiro, Volmir Gionei
author_facet Cordeiro, Volmir Gionei
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Volmir Gionei
dc.subject.por.fl_str_mv Morte
Dança
Vida
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Arte política
Death
Dance
Life
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Political art
Mort. Danse. Vie, Valeska Gert. Marcelo Evelin. Batucada. Art politique.
Mort
Danse
Vie
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Art politique
topic Morte
Dança
Vida
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Arte política
Death
Dance
Life
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Political art
Mort. Danse. Vie, Valeska Gert. Marcelo Evelin. Batucada. Art politique.
Mort
Danse
Vie
Valeska Gert
Marcelo Evelin
Batucada
Art politique
description Politics is entirely active in the construction of relations between power and death and continuously takes action that determine how we die, who dies, when and for which reasons. Before and beyond Covid-19, political power appropriates death to make it an object of its management, determining the course of our lives. But how does dance politicize the relationships between life, power, body and death? Through which aesthetic procedures does dance approach a political body and transform the view of what life is and how to recognize it? Based on two scenes - one by the German cabaretist Valeska Gert, in her solo Death (1925), and another by the Brazilian choreographer Marcelo Evelin, Batucada (2014) - this article highlights some contributions of dance to the reflection of the social mechanisms that produce life and that recognize what makes a body alive.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18131
10.5965/14145731033920200214
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18131
identifier_str_mv 10.5965/14145731033920200214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18131/12577
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-22
2358-6958
10.5965/1414573103392020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506428940288