Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, André de Paiva Cavalcanti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lewinsohn, Ana Caldas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245
Resumo: This article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes.
id UDESC-1_f3cd537273e53275257a1b43549d1b56
oai_identifier_str oai::article/23245
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques¿Quién se burla de quién? De los bufones de hoy a las técnicas revisitadasQuem zomba de quem? Dos bufões de hoje às técnicas revisitadasBufonariaPerformatividadeRisoTécnicaBuffooneryPerformativityLaughterTechniqueBufoneríaPerformatividadRisaTécnicaThis article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes.El presente artículo reflexiona acerca del lugar de la bufona y el bufón en la sociedad, a partir de la acepción del término, además de discutir cuestiones relacionadas con la ética en la actuación cómica. Pasando por autores y artistas como Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, entre otros, se friccionan capas de la risa burlona, vinculándola al reconocimiento histórico y social de estas figuras, con el fin de introducir una problematización de las técnicas desarrolladas por los pedagogos franceses Jacques Lecoq y Philippe Gaulier, prestando atención a sus implicaciones en los procesos creativos.O presente artigo tece algumas reflexões acerca do lugar da bufona e do bufão na sociedade, a partir da acepção do termo, além de discutir questões relacionadas à ética na performance bufa. Passando por autores e artistas como Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, dentre outros, friccionam-se camadas do riso zombeteiro, atrelando-o ao reconhecimento histórico e social dessas figuras, a fim de introduzir uma problematização das técnicas desenvolvidas pelos pedagogos franceses Jacques Lecoq e Philippe Gaulier, atentando para as suas implicações nos processos criativos.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2324510.5965/1414573101462023e0104Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15442https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15443Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, André de Paiva CavalcantiLewinsohn, Ana Caldas2024-02-29T15:06:42Zoai::article/23245Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
¿Quién se burla de quién? De los bufones de hoy a las técnicas revisitadas
Quem zomba de quem? Dos bufões de hoje às técnicas revisitadas
title Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
spellingShingle Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
Alencar, André de Paiva Cavalcanti
Bufonaria
Performatividade
Riso
Técnica
Buffoonery
Performativity
Laughter
Technique
Bufonería
Performatividad
Risa
Técnica
title_short Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
title_full Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
title_fullStr Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
title_full_unstemmed Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
title_sort Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
author Alencar, André de Paiva Cavalcanti
author_facet Alencar, André de Paiva Cavalcanti
Lewinsohn, Ana Caldas
author_role author
author2 Lewinsohn, Ana Caldas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, André de Paiva Cavalcanti
Lewinsohn, Ana Caldas
dc.subject.por.fl_str_mv Bufonaria
Performatividade
Riso
Técnica
Buffoonery
Performativity
Laughter
Technique
Bufonería
Performatividad
Risa
Técnica
topic Bufonaria
Performatividade
Riso
Técnica
Buffoonery
Performativity
Laughter
Technique
Bufonería
Performatividad
Risa
Técnica
description This article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245
10.5965/1414573101462023e0104
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245
identifier_str_mv 10.5965/1414573101462023e0104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15442
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15443
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19
Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101462023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501860294656