Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245 |
Resumo: | This article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes. |
id |
UDESC-1_f3cd537273e53275257a1b43549d1b56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23245 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques¿Quién se burla de quién? De los bufones de hoy a las técnicas revisitadasQuem zomba de quem? Dos bufões de hoje às técnicas revisitadasBufonariaPerformatividadeRisoTécnicaBuffooneryPerformativityLaughterTechniqueBufoneríaPerformatividadRisaTécnicaThis article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes.El presente artículo reflexiona acerca del lugar de la bufona y el bufón en la sociedad, a partir de la acepción del término, además de discutir cuestiones relacionadas con la ética en la actuación cómica. Pasando por autores y artistas como Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, entre otros, se friccionan capas de la risa burlona, vinculándola al reconocimiento histórico y social de estas figuras, con el fin de introducir una problematización de las técnicas desarrolladas por los pedagogos franceses Jacques Lecoq y Philippe Gaulier, prestando atención a sus implicaciones en los procesos creativos.O presente artigo tece algumas reflexões acerca do lugar da bufona e do bufão na sociedade, a partir da acepção do termo, além de discutir questões relacionadas à ética na performance bufa. Passando por autores e artistas como Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, dentre outros, friccionam-se camadas do riso zombeteiro, atrelando-o ao reconhecimento histórico e social dessas figuras, a fim de introduzir uma problematização das técnicas desenvolvidas pelos pedagogos franceses Jacques Lecoq e Philippe Gaulier, atentando para as suas implicações nos processos criativos.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2324510.5965/1414573101462023e0104Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15442https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15443Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, André de Paiva CavalcantiLewinsohn, Ana Caldas2024-02-29T15:06:42Zoai::article/23245Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques ¿Quién se burla de quién? De los bufones de hoy a las técnicas revisitadas Quem zomba de quem? Dos bufões de hoje às técnicas revisitadas |
title |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
spellingShingle |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques Alencar, André de Paiva Cavalcanti Bufonaria Performatividade Riso Técnica Buffoonery Performativity Laughter Technique Bufonería Performatividad Risa Técnica |
title_short |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
title_full |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
title_fullStr |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
title_full_unstemmed |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
title_sort |
Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques |
author |
Alencar, André de Paiva Cavalcanti |
author_facet |
Alencar, André de Paiva Cavalcanti Lewinsohn, Ana Caldas |
author_role |
author |
author2 |
Lewinsohn, Ana Caldas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, André de Paiva Cavalcanti Lewinsohn, Ana Caldas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bufonaria Performatividade Riso Técnica Buffoonery Performativity Laughter Technique Bufonería Performatividad Risa Técnica |
topic |
Bufonaria Performatividade Riso Técnica Buffoonery Performativity Laughter Technique Bufonería Performatividad Risa Técnica |
description |
This article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245 10.5965/1414573101462023e0104 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101462023e0104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15442 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23245/15443 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19 Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-19 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101462023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501860294656 |