The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Adriana Teles de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567
Resumo: The performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness  and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived.
id UDESC-1_f83e1ebe68fa36feb8edd460b708dadd
oai_identifier_str oai::article/21567
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic actLa actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en la (re)invención del acto estéticoA atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores na (re)invenção do ato estéticoarte educaçãoato artísticoato docenteBakhtin art educationartistic actteaching actBakhtineducación artísticaacto artísticoacto docenteBajtínThe performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness  and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived.La actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en el ámbito de la educación básica ha revelado nuevas actitudes hacia la comprensión del acto estético en la práctica artística y pedagógica, en la dimensión de (re)invención de una poética de aula / salón de clase. En esta investigación se trabajaron conceptos como el acto artístico, el acto docente, la incompletud y el pensamiento no indiferente para comprender los procesos de construcción del acto estético, desde la perspectiva del Análisis Dialógico del Discurso en Bajtín. Se analizaron dichos de un artistaprofesor y un estudiante sobre la singularización del sujeto en los procesos artísticos en el aula y sus relaciones con los aspectos estéticos y culturales. Los resultados mostraron que la organización de acciones artísticas, procedentes de experimentos estéticos, que incluyeron situaciones de la vida cotidiana, la interrelación entre personas, objetos, sus selecciones y agrupaciones, fueron fundamentales para sintetizar aspectos de la creación artística o de la vida vivida. A atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores no âmbito da educação básica tem revelado novas posturas para a compreensão do ato estético no fazer artístico e pedagógico, na dimensão da (re)invenção de uma poética de sala de aula. Nesta pesquisa, conceitos como ato artístico, ato docente, inacabamento e pensamento não-indiferente, foram trabalhados para compreender os processos de construção do ato estético, na perspectiva da Análise Dialógica do Discurso em Bakhtin. Foram analisados também, os dizeres de um artistaprofessor e um estudante sobre a singularização do sujeito nos processos artísticos em sala de aula e suas relações com os aspectos estéticos e culturais. Os resultados demonstraram que a organização das ações artísticas, provenientes de experimentos estéticos, os quais incluíram situações da vida cotidiana, da inter-relação entre pessoas, dos objetos, suas seleções e agrupamentos, foram fundamentais para sintetizar aspectos da criação artística ou da vida vivida. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2156710.5965/1414573102442022e0101Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-132358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14195https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14196Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Adriana Teles de2024-02-29T15:02:47Zoai::article/21567Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:47Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
La actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en la (re)invención del acto estético
A atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores na (re)invenção do ato estético
title The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
spellingShingle The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
Souza, Adriana Teles de
arte educação
ato artístico
ato docente
Bakhtin
art education
artistic act
teaching act
Bakhtin
educación artística
acto artístico
acto docente
Bajtín
title_short The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
title_full The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
title_fullStr The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
title_full_unstemmed The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
title_sort The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
author Souza, Adriana Teles de
author_facet Souza, Adriana Teles de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Adriana Teles de
dc.subject.por.fl_str_mv arte educação
ato artístico
ato docente
Bakhtin
art education
artistic act
teaching act
Bakhtin
educación artística
acto artístico
acto docente
Bajtín
topic arte educação
ato artístico
ato docente
Bakhtin
art education
artistic act
teaching act
Bakhtin
educación artística
acto artístico
acto docente
Bajtín
description The performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness  and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567
10.5965/1414573102442022e0101
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14195
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14196
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501001510912