The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567 |
Resumo: | The performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived. |
id |
UDESC-1_f83e1ebe68fa36feb8edd460b708dadd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21567 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic actLa actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en la (re)invención del acto estéticoA atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores na (re)invenção do ato estéticoarte educaçãoato artísticoato docenteBakhtin art educationartistic actteaching actBakhtineducación artísticaacto artísticoacto docenteBajtínThe performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived.La actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en el ámbito de la educación básica ha revelado nuevas actitudes hacia la comprensión del acto estético en la práctica artística y pedagógica, en la dimensión de (re)invención de una poética de aula / salón de clase. En esta investigación se trabajaron conceptos como el acto artístico, el acto docente, la incompletud y el pensamiento no indiferente para comprender los procesos de construcción del acto estético, desde la perspectiva del Análisis Dialógico del Discurso en Bajtín. Se analizaron dichos de un artistaprofesor y un estudiante sobre la singularización del sujeto en los procesos artísticos en el aula y sus relaciones con los aspectos estéticos y culturales. Los resultados mostraron que la organización de acciones artísticas, procedentes de experimentos estéticos, que incluyeron situaciones de la vida cotidiana, la interrelación entre personas, objetos, sus selecciones y agrupaciones, fueron fundamentales para sintetizar aspectos de la creación artística o de la vida vivida. A atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores no âmbito da educação básica tem revelado novas posturas para a compreensão do ato estético no fazer artístico e pedagógico, na dimensão da (re)invenção de uma poética de sala de aula. Nesta pesquisa, conceitos como ato artístico, ato docente, inacabamento e pensamento não-indiferente, foram trabalhados para compreender os processos de construção do ato estético, na perspectiva da Análise Dialógica do Discurso em Bakhtin. Foram analisados também, os dizeres de um artistaprofessor e um estudante sobre a singularização do sujeito nos processos artísticos em sala de aula e suas relações com os aspectos estéticos e culturais. Os resultados demonstraram que a organização das ações artísticas, provenientes de experimentos estéticos, os quais incluíram situações da vida cotidiana, da inter-relação entre pessoas, dos objetos, suas seleções e agrupamentos, foram fundamentais para sintetizar aspectos da criação artística ou da vida vivida. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2156710.5965/1414573102442022e0101Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-132358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14195https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14196Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Adriana Teles de2024-02-29T15:02:47Zoai::article/21567Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:47Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act La actuación de artistasprofesoras y artistasprofesores en la (re)invención del acto estético A atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores na (re)invenção do ato estético |
title |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
spellingShingle |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act Souza, Adriana Teles de arte educação ato artístico ato docente Bakhtin art education artistic act teaching act Bakhtin educación artística acto artístico acto docente Bajtín |
title_short |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
title_full |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
title_fullStr |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
title_full_unstemmed |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
title_sort |
The performance of artistteachers in the (re) invention of the aesthetic act |
author |
Souza, Adriana Teles de |
author_facet |
Souza, Adriana Teles de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Adriana Teles de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte educação ato artístico ato docente Bakhtin art education artistic act teaching act Bakhtin educación artística acto artístico acto docente Bajtín |
topic |
arte educação ato artístico ato docente Bakhtin art education artistic act teaching act Bakhtin educación artística acto artístico acto docente Bajtín |
description |
The performance of artist-teachers and artist-teachers in the scope of basic education has revealed new attitudes towards understanding the aesthetic act in artistic and pedagogical practice, in the dimension of (re)invention of classroom poetics. In this research, concepts such as the artistic act, the teaching act, incompleteness and non-indifferent thinking were worked on to understand the processes of construction of the aesthetic act, from the perspective of the Dialogical Analysis of Discourse in Bakhtin. Sayings of an artist-teacher and a student were analyzed on the singularization of the subject in the artistic processes in the classroom and its relations with the aesthetic and cultural aspects. The results showed that the organization of artistic actions, arising from aesthetic experiments, which included situations of everyday life, the interrelation between people, objects, their selections and groupings were fundamental to synthesize aspects of artistic creation the or life lived. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567 10.5965/1414573102442022e0101 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14195 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21567/14196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13 Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-13 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501001510912 |