A PERCEPÇÃO DOS GESTORES DA UNIDADE DE CONTROLE INTERNO EM UM ÓRGÃO PÚBLICO DO RIO GRANDE DO NORTE
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/17827 |
Resumo: | The objective of this study was to analyze the perception of the managers of a public agency in RN regarding the knowledge and procedures of the Internal Control Unit (UCI). The research is classified as quantitative, has a descriptive character, having as a technical procedure the survey type survey. Data were collected through a questionnaire, structured with 15 direct questions, reaching 78 managers. The results showed that 80% of the managers highlighted that they were unaware of the internal laws of the UCI; 75% view the ICU as a post-control body; and 83% pointed out the lack of feedback on the processes. In addition, problems related to the COSO model were found, especially regarding the control, information and communication environment, and control activities. The need to promote improvements was also highlighted, especially with regard to the management of the UCI. The research presents contributions by highlighting the need for this public agency to direct managerial strategies to solve the problems presented in its management, considering that the evidenced problems can serve as a driver to promote improvements in other UCI's, which are part of the structures of public agencies of Brazil. |
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A PERCEPÇÃO DOS GESTORES DA UNIDADE DE CONTROLE INTERNO EM UM ÓRGÃO PÚBLICO DO RIO GRANDE DO NORTEUnidade de Controle InternoAdministraçãoControladoriaTribunal de Contas EstadualCOSOCOSOInternal Control UnitManagementControllershipState Court of AuditorsUnidad de Control InternoAdministraciónControladuríaTribunal de Cuentas del EstadoCOSOThe objective of this study was to analyze the perception of the managers of a public agency in RN regarding the knowledge and procedures of the Internal Control Unit (UCI). The research is classified as quantitative, has a descriptive character, having as a technical procedure the survey type survey. Data were collected through a questionnaire, structured with 15 direct questions, reaching 78 managers. The results showed that 80% of the managers highlighted that they were unaware of the internal laws of the UCI; 75% view the ICU as a post-control body; and 83% pointed out the lack of feedback on the processes. In addition, problems related to the COSO model were found, especially regarding the control, information and communication environment, and control activities. The need to promote improvements was also highlighted, especially with regard to the management of the UCI. The research presents contributions by highlighting the need for this public agency to direct managerial strategies to solve the problems presented in its management, considering that the evidenced problems can serve as a driver to promote improvements in other UCI's, which are part of the structures of public agencies of Brazil.O objetivo desse estudo foi analisar a percepção dos gestores de um órgão público no RN no tocante ao conhecimento e procedimentos da Unidade de Controle Interno (UCI). A pesquisa classifica-se como quantitativa, possui caráter descritivo, tendo como procedimento técnico o levantamento do tipo survey. Os dados foram coletados através de questionário, estruturado com 15 perguntas diretas, atingindo 78 gestores. Os resultados evidenciaram que 80% dos gestores destacaram desconhecer as legislações internas da UCI; 75% visualizam a UCI como órgão de controle a posteriori; e 83% apontaram a falta de feedback sobre os processos. Além disso, constataram-se problemas relacionados ao modelo COSO, especialmente quanto ao ambiente de controle, informação e comunicação, e sobre as atividades de controle. Evidenciou-se ainda a necessidade de promover melhorias, principalmente no tocante a gestão da UCI. A pesquisa apresenta contribuições ao destacar a necessidade desse órgão público direcionar estratégias gerenciais para resolver os problemas apresentados em sua gestão, tendo em vista que os problemas evidenciados podem servir de direcionador para promover melhorias em outras UCI’s, as quais fazem parte das estruturas dos órgãos públicos do Brasil.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/1782710.5965/2316419009142020016Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 9 n. 16 (2020); 016-039Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 9 No. 16 (2020); 016-039Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 9 Núm. 16 (2020); 016-0392764-747110.5965/2316419009142020reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/17827/11711Copyright (c) 2020 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaíhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sérgio Luiz PedrosaCosta, Wênyka Preston Leite Batista daSilva, Jandeson Dantas daNascimento, Ítalo Carlos Soares doRodrigues, Rafael Ramon Fonseca2022-12-02T16:02:01Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17827Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T16:02:01Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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