A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/5052 |
Resumo: | The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model by Venkatesh et al. (2003) was applied in this research in order to verify the effects of influencing factors of Intention to Use and Real Use of the MOODLE platform in distance education. The research sample corresponds to 1.370 valid questionnaires, in a population of 300.000 subjects who use or have used MOODLE in Brazil. Data analysis was performed by structural equations modeling, generalized least squares and Jackknife resampling to identify the effect between variables. As the UTAUT requires many parameters, it was concluded that the model may be saturated. Low variability in responses suggests the execution of further investigations. |
id |
UDESC-3_ef80c3107e86c9e24dd8124cbb053409 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/5052 |
network_acronym_str |
UDESC-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository_id_str |
|
spelling |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUTModelo Conceitual UTAUTAceitação da TecnologiaAdoção de TIConceptual Model UTAUTTechnology AcceptanceIT AdoptionModelo Conceptual UTAUTAceptación de TecnologíaAdopción de TIThe Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model by Venkatesh et al. (2003) was applied in this research in order to verify the effects of influencing factors of Intention to Use and Real Use of the MOODLE platform in distance education. The research sample corresponds to 1.370 valid questionnaires, in a population of 300.000 subjects who use or have used MOODLE in Brazil. Data analysis was performed by structural equations modeling, generalized least squares and Jackknife resampling to identify the effect between variables. As the UTAUT requires many parameters, it was concluded that the model may be saturated. Low variability in responses suggests the execution of further investigations.Aplicou-se nesta pesquisa o modelo Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) de Venkatesh et al. (2003) buscando verificar efeitos de fatores influenciadores da Intenção de Uso e o Uso Real da plataforma Moodle no ensino a distância. A amostra da pesquisa corresponde a 1.370 questionários válidos, de um universo de 300.000 sujeitos que utilizam ou utilizaram o Moodle no Brasil. A análise dos dados foi feita por meio de modelagem de equações estruturais, mínimos quadrados generalizados e do método de reamostragem Jackknife para identificar o efeito entre variáveis. Como o UTAUT exige muitos parâmetros, concluiu-se que o modelo pode estar saturado. A pouca variabilidade nas respostas sugere que mais investigações sejam realizadas.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/505210.5965/2316419003042014040Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 3 n. 6 (2014); 40-53Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 3 No. 6 (2014); 40-53Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 3 Núm. 6 (2014); 40-532764-7471reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/5052/4209Copyright (c) 2015 JOSIVANIA SILVA FARIAS, DANILO SANTANA PEREIRA, PEDRO H.MELO ALBUQUERQUE, MATEUS DE SOUSA MARTINShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Josivania SilvaPereira, Danilo SantanaAlbuquerque, Pedro Henrique Melo Martins, Mateus de Sousa2022-12-02T15:56:35Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/5052Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T15:56:35Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
title |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
spellingShingle |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT Farias, Josivania Silva Modelo Conceitual UTAUT Aceitação da Tecnologia Adoção de TI Conceptual Model UTAUT Technology Acceptance IT Adoption Modelo Conceptual UTAUT Aceptación de Tecnología Adopción de TI |
title_short |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
title_full |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
title_fullStr |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
title_full_unstemmed |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
title_sort |
A ACEITAÇÃO DO MOODLE NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA APLICAÇÃO DO MODELO CONCEITUAL UTAUT |
author |
Farias, Josivania Silva |
author_facet |
Farias, Josivania Silva Pereira, Danilo Santana Albuquerque, Pedro Henrique Melo Martins, Mateus de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Danilo Santana Albuquerque, Pedro Henrique Melo Martins, Mateus de Sousa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Josivania Silva Pereira, Danilo Santana Albuquerque, Pedro Henrique Melo Martins, Mateus de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelo Conceitual UTAUT Aceitação da Tecnologia Adoção de TI Conceptual Model UTAUT Technology Acceptance IT Adoption Modelo Conceptual UTAUT Aceptación de Tecnología Adopción de TI |
topic |
Modelo Conceitual UTAUT Aceitação da Tecnologia Adoção de TI Conceptual Model UTAUT Technology Acceptance IT Adoption Modelo Conceptual UTAUT Aceptación de Tecnología Adopción de TI |
description |
The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model by Venkatesh et al. (2003) was applied in this research in order to verify the effects of influencing factors of Intention to Use and Real Use of the MOODLE platform in distance education. The research sample corresponds to 1.370 valid questionnaires, in a population of 300.000 subjects who use or have used MOODLE in Brazil. Data analysis was performed by structural equations modeling, generalized least squares and Jackknife resampling to identify the effect between variables. As the UTAUT requires many parameters, it was concluded that the model may be saturated. Low variability in responses suggests the execution of further investigations. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/5052 10.5965/2316419003042014040 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/5052 |
identifier_str_mv |
10.5965/2316419003042014040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/5052/4209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 3 n. 6 (2014); 40-53 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 3 No. 6 (2014); 40-53 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 3 Núm. 6 (2014); 40-53 2764-7471 reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
collection |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br |
_version_ |
1797048022062858240 |