Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/16665 |
Resumo: | We live in a society that has its basis of functioning and survival in mobility, the possibility of movement, the right to come and go, to send and receive. Therefore, the purpose of this article is to analyze the environmental impacts of the four best selling vehicles in 2018. For this, we used the system dynamics methodology through the application of modeling and computer simulation. From the elaboration of a model, scenarios of each vehicle were constructed that were evaluated in a horizon of teen years , verifying, in each situation, the environmental impacts. |
id |
UDESC-3_fdd7860f12474e47b516cca14bba13ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/16665 |
network_acronym_str |
UDESC-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository_id_str |
|
spelling |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in BrazilDinámica de sistemas para evaluar el impacto ambiental de los cuatro vehículos más comercializados, en 2018, en BrasilDinâmica de sistemas para avaliar o impacto ambiental dos quatro veículos mais comercializados, em 2018, no BrasilDinâmica de SistemasPoluiçãoVeículos Mais VendidosSystem DynamicsPollutionBest Selling VehiclesSistemas DinámicosContaminaciónVehículos Más VendidosWe live in a society that has its basis of functioning and survival in mobility, the possibility of movement, the right to come and go, to send and receive. Therefore, the purpose of this article is to analyze the environmental impacts of the four best selling vehicles in 2018. For this, we used the system dynamics methodology through the application of modeling and computer simulation. From the elaboration of a model, scenarios of each vehicle were constructed that were evaluated in a horizon of teen years , verifying, in each situation, the environmental impacts.Vivimos en una sociedad que tiene su base de funcionamiento y supervivencia en la movilidad, en la posibilidad de movimiento, en el derecho de ir y venir, de enviar y recibir. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es analizar los impactos ambientales de los cuatro vehículos más vendidos en 2018. Para ello, se utilizó la metodología de dinámica de sistemas a través de la aplicación de modelado y simulación computacional. A partir de la elaboración de un modelo, se construyeron escenarios de cada vehículo que fueron evaluados en un horizonte de diez años, verificando, en cada situación, los impactos ambientales.Vivemos numa sociedade que tem sua base de funcionamento e sobrevivência na mobilidade, na possibilidade de movimentação, no direito de ir e vir, de enviar e receber. Sendo assim, o objetivo deste artigo é analisar os impactos ambientais dos quatro veículos mais vendidos em 2018. Para isso, utilizou-se a metodologia de dinâmica de sistemas através da aplicação de modelagem e simulação computacional. A partir da elaboração de um modelo, construíram-se cenários de cada veículo que foram avaliados em um horizonte de dez anos, verificando, em cada situação, os impactos ambientais.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/1666510.5965/2316419008112019103Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 8 No. 15 (2019); 103-113Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 8 Núm. 15 (2019); 103-113Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 8 n. 15 (2019); 103-1132764-747110.5965/2764747108152019reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/16665/14585Copyright (c) 2019 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaíhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Glauco OliveiraLangwinski, Paulo RobertoSilva, Gustavo Chiapinotto daRizzetti, Daniele MedianeiraMoreira, Cristiane2023-09-21T14:27:16Zoai::article/16665Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2023-09-21T14:27:16Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil Dinámica de sistemas para evaluar el impacto ambiental de los cuatro vehículos más comercializados, en 2018, en Brasil Dinâmica de sistemas para avaliar o impacto ambiental dos quatro veículos mais comercializados, em 2018, no Brasil |
title |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
spellingShingle |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil Rodrigues, Glauco Oliveira Dinâmica de Sistemas Poluição Veículos Mais Vendidos System Dynamics Pollution Best Selling Vehicles Sistemas Dinámicos Contaminación Vehículos Más Vendidos |
title_short |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
title_full |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
title_fullStr |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
title_full_unstemmed |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
title_sort |
Dynamics of systems to assess the environmental impact of the four most commercialized vehicles in 2018 in Brazil |
author |
Rodrigues, Glauco Oliveira |
author_facet |
Rodrigues, Glauco Oliveira Langwinski, Paulo Roberto Silva, Gustavo Chiapinotto da Rizzetti, Daniele Medianeira Moreira, Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
Langwinski, Paulo Roberto Silva, Gustavo Chiapinotto da Rizzetti, Daniele Medianeira Moreira, Cristiane |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Glauco Oliveira Langwinski, Paulo Roberto Silva, Gustavo Chiapinotto da Rizzetti, Daniele Medianeira Moreira, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dinâmica de Sistemas Poluição Veículos Mais Vendidos System Dynamics Pollution Best Selling Vehicles Sistemas Dinámicos Contaminación Vehículos Más Vendidos |
topic |
Dinâmica de Sistemas Poluição Veículos Mais Vendidos System Dynamics Pollution Best Selling Vehicles Sistemas Dinámicos Contaminación Vehículos Más Vendidos |
description |
We live in a society that has its basis of functioning and survival in mobility, the possibility of movement, the right to come and go, to send and receive. Therefore, the purpose of this article is to analyze the environmental impacts of the four best selling vehicles in 2018. For this, we used the system dynamics methodology through the application of modeling and computer simulation. From the elaboration of a model, scenarios of each vehicle were constructed that were evaluated in a horizon of teen years , verifying, in each situation, the environmental impacts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/16665 10.5965/2316419008112019103 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/16665 |
identifier_str_mv |
10.5965/2316419008112019103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/16665/14585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 8 No. 15 (2019); 103-113 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 8 Núm. 15 (2019); 103-113 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 8 n. 15 (2019); 103-113 2764-7471 10.5965/2764747108152019 reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
collection |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br |
_version_ |
1797048021027913728 |