Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848 |
Resumo: | This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts. |
id |
UDESC-4_06ffccdb2892d6875ca73f3b37aa01e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17848 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learningDiseño de una propuesta participativa comunicacional, didáctica e cultural en el contexto de la enseñanza-aprendizajeDesign de uma proposta participativa comunicacional, didática e cultural no contexto do ensino-aprendizagemcommunication education participation comunicação educação perticipação This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts.Este artículo tiene como objetivo discutir las características pertinentes para el desarrollode un modelo participativo en las esferas comunicativa, didáctica y cultural. Para ello,utiliza la investigación bibliográfica, guiada por una mirada fenomenológica, resonante conuna forma de expresión ensayística. Toma diferentes perspectivas, de las cuales se destacanMartin Buber, Paulo Freire, Juan Bustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggreny Vilém Flusser, este último, responsable de la lente teórica a través de la cual observamoslos procesos de diseño. Como resultado, indica la necesidad de una comunicación dialógicay horizontal, guiada por un modelo que educa para la participación, celebra el compromisoy la discusión de los acuerdos y los estímulos necesarios para los contextos de enseñanza--aprendizaje.O presente artigo objetiva discutir as características pertinentes para o desenvolvimentode um modelo participativo nos âmbitos comunicacional, didático e cultural. Para isso, fazuso da pesquisa bibliográfica, orientada por um olhar fenomenológico, ressonante com umaforma de expressão ensaística. Toma como aporte olhares distintos, dos quais se destacamMartin Buber, Paulo Freire, Juan Bustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggrene Vilém Flusser – este último, responsável pela lente teórica pela qual olhamos para os processosde design. Como resultados, indica a necessidade de uma comunicação dialógicae horizontalizada, pautada por um modelo que eduque para a participação, celebrante doengajamento e da discussão dos acordos e dos estímulos necessários para os contextos deensino-aprendizagem.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1784810.5965/25944630432020012Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 3 (2020): Dossiê 7 Educação e design participativo; 12 - 252594-463010.5965/25944630432020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12227https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12228Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Mikloshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiklos, JorgeIuama, Tadeu Rodrigues2020-10-22T23:14:59Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17848Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2020-10-22T23:14:59Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning Diseño de una propuesta participativa comunicacional, didáctica e cultural en el contexto de la enseñanza-aprendizaje Design de uma proposta participativa comunicacional, didática e cultural no contexto do ensino-aprendizagem |
title |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
spellingShingle |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning Miklos, Jorge communication education participation comunicação educação perticipação |
title_short |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
title_full |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
title_fullStr |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
title_full_unstemmed |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
title_sort |
Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning |
author |
Miklos, Jorge |
author_facet |
Miklos, Jorge Iuama, Tadeu Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Iuama, Tadeu Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miklos, Jorge Iuama, Tadeu Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
communication education participation comunicação educação perticipação |
topic |
communication education participation comunicação educação perticipação |
description |
This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848 10.5965/25944630432020012 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630432020012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12227 https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Miklos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Miklos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 3 (2020): Dossiê 7 Educação e design participativo; 12 - 25 2594-4630 10.5965/25944630432020001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049143609262081 |