Body and Aesthetics: immersion in a Maloka Passinho stroll in Recife: inmersión en un “rolêzinho” del “Passinho dos Maloka” en Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Simone Grace de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Alexandre Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20149
Resumo: This work intends to sew content resulting from an ethnographic immersion in the popular “rolezinhos” of the “Passinho dos Maloka” in Rua Tauá, peripheral region of the Santo Amaro neighborhood, in the city of Recife, Pernambuco, in February 2020, as well as the “post -rolê ”in the vicinity of the “baile”, which is located in the neighboring city of Olinda. It is discussed here, in addition to evoking the flowering of the phenomenon of “Passinho” and “bregafunk” at the national level, aesthetics, especially dressing, as a device for identity construction, the sexualized body narratives through the rhythmic dance by the groups of subjects, racialization, gender, peripheral culture in Pernambuco, as well as the dreaded “rolês” finals, which are not always very positive.
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spelling Body and Aesthetics: immersion in a Maloka Passinho stroll in Recife: inmersión en un “rolêzinho” del “Passinho dos Maloka” en RecifeCuerpo y Estética: inmersión en un “rolêzinho” del “Passinho dos Maloka” en RecifeCorpo e estética: imersão em um rolêzinho do passinho dos Maloka no Recife: inmersión en un “rolêzinho” del “Passinho dos Maloka” en RecifePassinho dos MalokaEstéticaCorporalidadeCorporalityAesthetics Passinho dos MalokaCorporalidadEstética Passinho dos MalokaThis work intends to sew content resulting from an ethnographic immersion in the popular “rolezinhos” of the “Passinho dos Maloka” in Rua Tauá, peripheral region of the Santo Amaro neighborhood, in the city of Recife, Pernambuco, in February 2020, as well as the “post -rolê ”in the vicinity of the “baile”, which is located in the neighboring city of Olinda. It is discussed here, in addition to evoking the flowering of the phenomenon of “Passinho” and “bregafunk” at the national level, aesthetics, especially dressing, as a device for identity construction, the sexualized body narratives through the rhythmic dance by the groups of subjects, racialization, gender, peripheral culture in Pernambuco, as well as the dreaded “rolês” finals, which are not always very positive.Este trabajo busca vincular contenidos resultantes de una inmersión etnográfica en los famosos “rolezinhos” del “Passinho dos Maloka” en la calle Tauá, en la región aledaña al barrio de Santo Amaro en la ciudad de Recife, Pernambuco, en febrero del 2020, pero también los sucesos “post-rolê” en las cercanías de las fiestas ubicadas en el límite entre las ciudades de Recife y Olinda. Además de recordar la aparición del fenómeno conocido como “Passinho” así como el “bregafunk” a nivel nacional, se discuten en este artículo la estética, principalmente en lo relacionado al vestido mientras instrumento de construcción de identidad, narrativas corporales sexualizadas a través de los ritmos creados por grupos de sujetos, discriminación racial, cuestiones de género, la cultura de barrios marginales del estado, así como los temidos finales de los “rolês”, generalmente nada positivos desde el método etnográfico como metodología de investigación.Este trabalho pretende costurar conteúdos resultantes de uma imersão etnográfica nos populares “rolêzinhos” do “Passinho dos Maloka” na rua Tauá, região periférica do bairro de Santo Amaro, na cidade do Recife, Pernambuco, em fevereiro de 2020, bem como o “pós-rolê” nas proximidades do baile, este situado na vizinha cidade de Olinda. Discute-se aqui, para além de evocar o florescimento do fenômeno do “Passinho” e do “bregafunk” em âmbito nacional, a estética, sobretudo o vestir, como dispositivo para construção de identidade, as narrativas corporais sexualizadas através da dança ritmada pelos grupos de sujeitos, racialização, gênero, cultura periférica pernambucana, bem como os temidos finais de “rolês”, nem sempre muito bonançosos.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2014910.5965/25944630612021e0149Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 6 n. 1 (2022): Dossiê 10: Educação, sabedoria popular e economia circular; 1-192594-463010.5965/259446306120220001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20149/13970Copyright (c) 2022 Simone Grace de Barros, Manoel Alexandre Ferreira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Simone Grace deSilva, Alexandre Ferreira2024-02-29T12:39:56Zoai::article/20149Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:39:56Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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