Fashion and social distinction signs in the life of a uruguayan artist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Cristiane Garcia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Piazza , Maria de Fátima Fontes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20129
Resumo: The article analyzes a set of images, from photographs to photographic reproductions inthe Uruguayan and Brazilian journals such as Anales: Revista Mensual Ilustrada, MundoUruguayo, O Cruzeiro, and O Jornal. These images are indications of the artistic trajectoryof the Uruguayan Raquel Aliseris Bernadá [de Labaure-Casaravilla] (1923-1986) froma photo in which she appears with the laureate work “Patos Pekineses” from the SalónNacional in 1938, a porteño exhibition, her presence in European museums where shemade copies of renowned works, attending parties until getting married in Montevideo. Theimages reveal this artist’s trajectory with signs of social distinction and identify the fashionand the appearance culture. The turning point is the wedding. The bride is represented inthe Montevideo newspapers within the tradition with touches of modernity, with a satin dress,veil, wreath and original bouquet. The research showed an artist committed to her art anddressed with sobriety and elegance in places of artistic sociability. On the other hand, sheis seen by the Rioplatense and Brazilian press as a socialite, with clothes denoting socialdistinction and according to fashion trends.
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The bride is represented inthe Montevideo newspapers within the tradition with touches of modernity, with a satin dress,veil, wreath and original bouquet. The research showed an artist committed to her art anddressed with sobriety and elegance in places of artistic sociability. On the other hand, sheis seen by the Rioplatense and Brazilian press as a socialite, with clothes denoting socialdistinction and according to fashion trends.El presente artículo analiza un conjunto de imágenes, fotografías y reproduccionesfotográficas en los periódicos uruguayos y brasileños, tales como Anales: Revista MensualIlustrada, Mundo Uruguayo, O Cruzeiro y O Jornal. Estas imágenes son indicios de latrayectoria artística de la uruguaya Raquel Aliseris Bernadá [de Labaure-Casaravilla] (1923-1986), desde una foto en la que aparece con la obra laureada “Patos Pekineses” del SalónNacional de 1938, de una exposición porteña, de su presencia en museos europeos donderealizó copias de obras consagradas, de su presencia en fiestas hasta su casamiento enMontevideo. Las imágenes permiten revelar la trayectoria de esa artista con señales dedistinción social e identificar la moda y la cultura de la apariencia. El punto de inflexión es elcasamiento, cuando la novia es representada en los periódicos montevideanos dentro de latradición, con toques de modernidad, vestido de satín, velo, guirnalda y bouquet originales.La investigación mostró una artista comprometida con su arte, vestida con sobriedad y elegancia en los lugares de sociabilidad artística. Por otro lado, es considerada por laprensa rioplatense y brasileña como una socialité, con ropas que denotan distinción socialy de acuerdo con las tendencias de la moda.O presente artigo visa analisar um conjunto de imagens, de fotografias a reproduções fotográficas em periódicos uruguaios e brasileiros, como Anales: Revista Mensual Ilustrada, Mundo Uruguayo, O Cruzeiro e O Jornal. Estas imagens são indícios da trajetória artística da uruguaia Raquel Aliseris Bernadá [de Labaure-Casaravilla] (1923-1986), desde uma foto laureada em que aparece com a obra “Patos Pekineses” do Salón Nacional de 1938, de uma exposição portenha, da presença em museus europeus onde realizou cópias de obras consagradas, da presença em festas até o casamento em Montevidéu. As imagens permitem revelar a trajetória dessa artista com sinais de distinção social e identificar a moda e a cultura da aparência. O ponto de inflexão é o casamento, quando a noiva é representada nos periódicos montevideanos dentro da tradição com toques de modernidade, com vestido de cetim, véu, grinalda e bouquet originais. A pesquisa mostrou uma artista comprometida com sua arte e vestida com sobriedade e elegância nos lugares de sociabilidade artística, por outro lado, é vista pela imprensa platina e brasileira como uma socialite, com roupas que denotam distinção social e de acordo com as tendências da moda.Universidade do Estado de Santa Catarina2021-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2012910.5965/25944630532021128 Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 3 (2021): Edição Especial - 1o Encontro de Gt's do Colóquio de Moda; 128 - 1492594-463010.5965/10.5965/25944630532021001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20129/13339Copyright (c) 2021 Cristiane Garcia Teixeira, Maria de Fátima Fontes Piazza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Cristiane GarciaPiazza , Maria de Fátima Fontes2021-10-01T16:50:30Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20129Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2021-10-01T16:50:30Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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