Notes to queerize studies on non-binary fashions
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23546 |
Resumo: | This article aims to defend a methodological position of using queer sources to study non-binary projects in fashion. It presents some concepts from queer and decolonial theory to analyze the binary and non-binary of fashion, thinking from Lauretis (19941987), Butler (2012[1990]), Foucault (1988) and Vergueiro (2018). Next, we propose a qualitative approach from a case study, analyzing the narratives of fashion designer Fabio Costa and artist and fashion designer Vicenta Perrotta, with the objective of examining their non-binary fashion productions. Among the results, we identified that personal experience and their trajectory as LGBTQIAPN+ are reflected in the fashion and dress productions of these creators, therefore, besides being an object of study, they also became an epistemological source for research in non-binary fashion. |
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Notes to queerize studies on non-binary fashionsApuntes para queerizar los estudios sobre modas no binariasNotas para queerizar os estudos sobre modas não bináriasLGBTQIAPN não-binariedadedesigner de modaLGBTQIAPN non-binaryfashion designerNo binaridadLGBTQIAPN Diseñador de modaThis article aims to defend a methodological position of using queer sources to study non-binary projects in fashion. It presents some concepts from queer and decolonial theory to analyze the binary and non-binary of fashion, thinking from Lauretis (19941987), Butler (2012[1990]), Foucault (1988) and Vergueiro (2018). Next, we propose a qualitative approach from a case study, analyzing the narratives of fashion designer Fabio Costa and artist and fashion designer Vicenta Perrotta, with the objective of examining their non-binary fashion productions. Among the results, we identified that personal experience and their trajectory as LGBTQIAPN+ are reflected in the fashion and dress productions of these creators, therefore, besides being an object of study, they also became an epistemological source for research in non-binary fashion.Este artículo pretende defender una postura metodológica de uso de fuentes queer para estudiar proyectos no binarios en la moda. Presenta algunos conceptos de la teoría queer y decolonial para analizar la binaridad y no binaridad de la moda, a partir de Lauretis (19941987), Butler (2012[1990]), Foucault (1988) y Vergueiro (2018). A seguir, proponemos un abordaje cualitativo a partir de un estudio de caso, analizando las narrativas del diseñador de moda Fabio Costa y de la artista y diseñadora de moda Vicenta Perrotta en relación a examinar sus producciones de moda no binarias. Entre los resultados, identificamos que la experiencia personal y su trayectoria como LGBTQIAPN+ se reflejan en las producciones de moda e indumentaria de estos creadores, por lo que, además de ser objeto de estudio, se convierten en fuente epistemológica para la investigación en moda no binaria.Este artigo tem como objetivo a defesa de uma postura metodológica de utilizar fontes queer para estudar projetos não binários em moda. Apresenta alguns conceitos da teoria queer e decolonial para analisar a binariedade e a não binariedade da moda, a partir de Lauretis (1994), Butler (2012[1990]), Foucault (1988) e Vergueiro (2018). Em seguida, propomos uma abordagem qualitativa a partir de estudo de caso, analisando as narrativas do designer de moda Fabio Costa e da artista e designer de moda Vicenta Perrotta a respeito de suas produções de moda não binária. Entre os resultados, identificamos que a experiência pessoal e sua trajetória como LGBTQIAPN+ refletem nas produções de moda e de vestir dessus criadores, de forma que, além de objeto de estudo, elus se tornam também fonte epistemológica para pesquisas em moda não binária.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2354610.5965/25944630722023e3546Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 7 n. 2 (2023): Edição Especial 2023 - Colóquio de Moda; 1 - 202594-463010.5965/10.5965/25944630722023001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23546/15544Copyright (c) 2023 Natalia Rosa Epaminondas, Paulo de Oliveira Rodrigues Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa Epaminondas, NataliaRodrigues Junior, Paulo de Oliveira 2024-02-29T12:48:05Zoai::article/23546Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:48:05Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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