La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buján, Federico
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: San Martín, Patricia Silvana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225
Resumo: This article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity.  Finally,  we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context.
id UDESC-5_3ae1f3553713ad8505642bef7a491399
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/4225
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicosformação superior em artesperspectiva semióticadispositivo hipermedial dinâmicoFormación Superior en Artesperspectiva semióticaDispositivo Hipermedial DinámicoHigher Education in Artssemiotic perspectiveDynamic Hypermedial DeviceThis article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity.  Finally,  we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context.El presente artículo aborda aspectos de la formación superior en artes utilizando Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) desde una perspectiva semiótica. Se toma como base el marco teórico y metodológico de los Dispositivos Hipermediales Dinámicos (DHD) en el entendimiento que la complejidad de los fenómenos en cuestión demanda de una visión compleja e interdisciplinaria que permita dar cuenta de las múltiples dimensiones que los componen. Luego de conceptualizar la noción de DHD y sus bases semióticas, se presenta un caso efectuado en el ámbito de una universidad pública de Argentina donde se concretizó, en el marco de un proyecto de investigación, una experiencia de formación superior en artes a partir de la configuración de un DHD contextualizado, en atención a la especificidad disciplinar. Finalmente, se concluye que el enfoque adoptado resulta consistente para la conceptualización de problemáticas de mediatización educativa en el actual contexto físico-virtual.O presente artigo aborda aspectos da formação superior em artes utilizando Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) desde uma perspectiva semiótica. Baseia-se no referencial teórico-metodológico dos Dispositivos Hipermediais Dinâmicos (DHD) no entendimento de que a complexidade dos fenômenos em questão demanda de uma visão complexa e interdisciplinar para dar conta das múltiplas dimensões que os compõem. Após conceitualizar a noção de DHD e suas bases semióticas, apresenta-se um caso desenvolvido no âmbito de uma universidade pública da Argentina onde se realizou, no contexto de um projeto de pesquisa, uma experiência de formação superior em artes a partir da configuração de um DHD contextualizado em atenção à especificidade disciplinar. Finalmente, conclui-se que a abordagem adoptada resulta consistente para a conceitualização de problemáticas de mediatização educativa no âmbito do atual contexto físico- virtual.Universidade do Estado de Santa Catarina2014-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/422510.5965/2175234605102013067Palíndromo; Vol. 5 No. 10 (2013): Palíndromo n°10Palíndromo; v. 5 n. 10 (2013): Palíndromo n°102175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225/2985Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martínhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuján, FedericoSan Martín, Patricia Silvana2020-09-08T16:20:58Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/4225Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T16:20:58Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
title La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
spellingShingle La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
Buján, Federico
formação superior em artes
perspectiva semiótica
dispositivo hipermedial dinâmico
Formación Superior en Artes
perspectiva semiótica
Dispositivo Hipermedial Dinámico
Higher Education in Arts
semiotic perspective
Dynamic Hypermedial Device
title_short La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
title_full La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
title_fullStr La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
title_full_unstemmed La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
title_sort La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
author Buján, Federico
author_facet Buján, Federico
San Martín, Patricia Silvana
author_role author
author2 San Martín, Patricia Silvana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buján, Federico
San Martín, Patricia Silvana
dc.subject.por.fl_str_mv formação superior em artes
perspectiva semiótica
dispositivo hipermedial dinâmico
Formación Superior en Artes
perspectiva semiótica
Dispositivo Hipermedial Dinámico
Higher Education in Arts
semiotic perspective
Dynamic Hypermedial Device
topic formação superior em artes
perspectiva semiótica
dispositivo hipermedial dinâmico
Formación Superior en Artes
perspectiva semiótica
Dispositivo Hipermedial Dinámico
Higher Education in Arts
semiotic perspective
Dynamic Hypermedial Device
description This article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity.  Finally,  we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225
10.5965/2175234605102013067
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225
identifier_str_mv 10.5965/2175234605102013067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225/2985
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martín
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martín
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 5 No. 10 (2013): Palíndromo n°10
Palíndromo; v. 5 n. 10 (2013): Palíndromo n°10
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814187802624