La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225 |
Resumo: | This article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity. Finally, we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context. |
id |
UDESC-5_3ae1f3553713ad8505642bef7a491399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/4225 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicosformação superior em artesperspectiva semióticadispositivo hipermedial dinâmicoFormación Superior en Artesperspectiva semióticaDispositivo Hipermedial DinámicoHigher Education in Artssemiotic perspectiveDynamic Hypermedial DeviceThis article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity. Finally, we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context.El presente artículo aborda aspectos de la formación superior en artes utilizando Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) desde una perspectiva semiótica. Se toma como base el marco teórico y metodológico de los Dispositivos Hipermediales Dinámicos (DHD) en el entendimiento que la complejidad de los fenómenos en cuestión demanda de una visión compleja e interdisciplinaria que permita dar cuenta de las múltiples dimensiones que los componen. Luego de conceptualizar la noción de DHD y sus bases semióticas, se presenta un caso efectuado en el ámbito de una universidad pública de Argentina donde se concretizó, en el marco de un proyecto de investigación, una experiencia de formación superior en artes a partir de la configuración de un DHD contextualizado, en atención a la especificidad disciplinar. Finalmente, se concluye que el enfoque adoptado resulta consistente para la conceptualización de problemáticas de mediatización educativa en el actual contexto físico-virtual.O presente artigo aborda aspectos da formação superior em artes utilizando Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) desde uma perspectiva semiótica. Baseia-se no referencial teórico-metodológico dos Dispositivos Hipermediais Dinâmicos (DHD) no entendimento de que a complexidade dos fenômenos em questão demanda de uma visão complexa e interdisciplinar para dar conta das múltiplas dimensões que os compõem. Após conceitualizar a noção de DHD e suas bases semióticas, apresenta-se um caso desenvolvido no âmbito de uma universidade pública da Argentina onde se realizou, no contexto de um projeto de pesquisa, uma experiência de formação superior em artes a partir da configuração de um DHD contextualizado em atenção à especificidade disciplinar. Finalmente, conclui-se que a abordagem adoptada resulta consistente para a conceitualização de problemáticas de mediatização educativa no âmbito do atual contexto físico- virtual.Universidade do Estado de Santa Catarina2014-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/422510.5965/2175234605102013067Palíndromo; Vol. 5 No. 10 (2013): Palíndromo n°10Palíndromo; v. 5 n. 10 (2013): Palíndromo n°102175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225/2985Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martínhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuján, FedericoSan Martín, Patricia Silvana2020-09-08T16:20:58Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/4225Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T16:20:58Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
title |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
spellingShingle |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos Buján, Federico formação superior em artes perspectiva semiótica dispositivo hipermedial dinâmico Formación Superior en Artes perspectiva semiótica Dispositivo Hipermedial Dinámico Higher Education in Arts semiotic perspective Dynamic Hypermedial Device |
title_short |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
title_full |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
title_fullStr |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
title_full_unstemmed |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
title_sort |
La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos |
author |
Buján, Federico |
author_facet |
Buján, Federico San Martín, Patricia Silvana |
author_role |
author |
author2 |
San Martín, Patricia Silvana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buján, Federico San Martín, Patricia Silvana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação superior em artes perspectiva semiótica dispositivo hipermedial dinâmico Formación Superior en Artes perspectiva semiótica Dispositivo Hipermedial Dinámico Higher Education in Arts semiotic perspective Dynamic Hypermedial Device |
topic |
formação superior em artes perspectiva semiótica dispositivo hipermedial dinâmico Formación Superior en Artes perspectiva semiótica Dispositivo Hipermedial Dinámico Higher Education in Arts semiotic perspective Dynamic Hypermedial Device |
description |
This article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity. Finally, we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225 10.5965/2175234605102013067 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234605102013067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225/2985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martín http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Federico Buján, Patricia Silvana San Martín http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 5 No. 10 (2013): Palíndromo n°10 Palíndromo; v. 5 n. 10 (2013): Palíndromo n°10 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814187802624 |