O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341 |
Resumo: | This article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public. |
id |
UDESC-5_83e482b664ee1b15b393d998d2198382 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3341 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-FormalEnsino de arteMediação culturalMuseuArts educationCultural mediationMuseumThis article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public. Este artigo faz uma reflexão sobre as práticas educativas realizadas em Museus e espaços promotores da Arte. O texto trabalhará a estrutura museal no geral, trazendo alguns aspectos históricos desta instituição. Coloca-se a possibilidade de papel social que o museu pode desempenhar, refletindo a razão das pessoas frequentarem estes espaços e percebendo a estrutura de trabalho que predispõe os museus. A partir de uma compreensão do caráter social e educativo destas instituições é que se traz a contribuição de Lev S. Vygotsky para a prática da educação em museus de arte. Compreendida como mediação cultural, a educação em exposições propõe que haja uma relação dialogal entre o mediador, a obra e o público. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/334110.5965/2175234604072012081Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 72175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341/2404Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pintohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Julia Rocha2020-09-08T15:12:10Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3341Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:12:10Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
title |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
spellingShingle |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal Pinto, Julia Rocha Ensino de arte Mediação cultural Museu Arts education Cultural mediation Museum |
title_short |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
title_full |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
title_fullStr |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
title_full_unstemmed |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
title_sort |
O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal |
author |
Pinto, Julia Rocha |
author_facet |
Pinto, Julia Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Julia Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de arte Mediação cultural Museu Arts education Cultural mediation Museum |
topic |
Ensino de arte Mediação cultural Museu Arts education Cultural mediation Museum |
description |
This article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341 10.5965/2175234604072012081 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234604072012081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341/2404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pinto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pinto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7 Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 7 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814086090752 |