O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Julia Rocha
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341
Resumo: This article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public.
id UDESC-5_83e482b664ee1b15b393d998d2198382
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3341
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-FormalEnsino de arteMediação culturalMuseuArts educationCultural mediationMuseumThis article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public. Este artigo faz uma reflexão sobre as práticas educativas realizadas em Museus e espaços promotores da Arte. O texto trabalhará a estrutura museal no geral, trazendo alguns aspectos históricos desta instituição. Coloca-se a possibilidade de papel social que o museu pode desempenhar, refletindo a razão das pessoas frequentarem estes espaços e percebendo a estrutura de trabalho que predispõe os museus. A partir de uma compreensão do caráter social e educativo destas instituições é que se traz a contribuição de Lev S. Vygotsky para a prática da educação em museus de arte. Compreendida como mediação cultural, a educação em exposições propõe que haja uma relação dialogal entre o mediador, a obra e o público. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/334110.5965/2175234604072012081Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 72175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341/2404Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pintohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Julia Rocha2020-09-08T15:12:10Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3341Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:12:10Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
title O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
spellingShingle O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
Pinto, Julia Rocha
Ensino de arte
Mediação cultural
Museu
Arts education
Cultural mediation
Museum
title_short O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
title_full O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
title_fullStr O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
title_full_unstemmed O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
title_sort O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal
author Pinto, Julia Rocha
author_facet Pinto, Julia Rocha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Julia Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de arte
Mediação cultural
Museu
Arts education
Cultural mediation
Museum
topic Ensino de arte
Mediação cultural
Museu
Arts education
Cultural mediation
Museum
description This article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341
10.5965/2175234604072012081
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341
identifier_str_mv 10.5965/2175234604072012081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341/2404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pinto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Julia Rocha Pinto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7
Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 7
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814086090752