“Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Aline Maria
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308
Resumo: The article approaches a set of five installations of the artist Armanda Duarte. This reflection explores how the artist contrasts the ephemeral character of the works and the frailty of their materials with a geometric or mathematical rigor. The operations of measurement and displacement articulated at these artworks, as well as the the floor as a space for presentation, are issues addressed in this text, highlighting the vulnerability of this place and the adhesion to a reversible and open montage. The article places the belonging of Armanda Duarte´s installations to a private collection in deposit in the Serralves Museum of Contemporary Art, Portugal and their different exhibitions.
id UDESC-5_89e8ad08c0c8e6b3ff1ed0700a7ed9e8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/9308
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte“Transporte aos quadradinhos”: O chão como espaço de montagem nos trabalhos de Armanda DuarteContemporary ArtMontageCollectionExhibitionInstallationArte contemporâneaMontagemColeçãoExposiçãoInstalaçãoThe article approaches a set of five installations of the artist Armanda Duarte. This reflection explores how the artist contrasts the ephemeral character of the works and the frailty of their materials with a geometric or mathematical rigor. The operations of measurement and displacement articulated at these artworks, as well as the the floor as a space for presentation, are issues addressed in this text, highlighting the vulnerability of this place and the adhesion to a reversible and open montage. The article places the belonging of Armanda Duarte´s installations to a private collection in deposit in the Serralves Museum of Contemporary Art, Portugal and their different exhibitions.O artigo aborda um conjunto de cinco instalações da artista Armanda Duarte. A reflexão explora o modo como a artista contrapõe o caráter efêmero dos trabalhos e a precariedade de seus materiais com um rigor geométrico ou matemático. As operações de medição e deslocamento articuladas no trabalho, assim como a adoção do chão como espaço de apresentação são questões abordadas no texto, destacando sua vulnerabilidade e a adesão a uma montagem reversível e aberta. O artigo situa o pertencimento deste conjunto de instalações a uma coleção particular em comodato no Museu de Arte Contemporânea da Fundação de Serralves, em Portugal e as diferentes situações de exposição realizadas.Universidade do Estado de Santa Catarina2017-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/930810.5965/2175234609172017004Palíndromo; Vol. 9 No. 17 (2017): Palídromo; 04-24Palíndromo; v. 9 n. 17 (2017): Palídromo; 04-242175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308/6627Copyright (c) 2017 Palíndromohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Aline Maria2017-05-16T17:05:27Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/9308Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2017-05-16T17:05:27Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
“Transporte aos quadradinhos”: O chão como espaço de montagem nos trabalhos de Armanda Duarte
title “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
spellingShingle “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
Dias, Aline Maria
Contemporary Art
Montage
Collection
Exhibition
Installation
Arte contemporânea
Montagem
Coleção
Exposição
Instalação
title_short “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
title_full “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
title_fullStr “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
title_full_unstemmed “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
title_sort “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte
author Dias, Aline Maria
author_facet Dias, Aline Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Aline Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Contemporary Art
Montage
Collection
Exhibition
Installation
Arte contemporânea
Montagem
Coleção
Exposição
Instalação
topic Contemporary Art
Montage
Collection
Exhibition
Installation
Arte contemporânea
Montagem
Coleção
Exposição
Instalação
description The article approaches a set of five installations of the artist Armanda Duarte. This reflection explores how the artist contrasts the ephemeral character of the works and the frailty of their materials with a geometric or mathematical rigor. The operations of measurement and displacement articulated at these artworks, as well as the the floor as a space for presentation, are issues addressed in this text, highlighting the vulnerability of this place and the adhesion to a reversible and open montage. The article places the belonging of Armanda Duarte´s installations to a private collection in deposit in the Serralves Museum of Contemporary Art, Portugal and their different exhibitions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308
10.5965/2175234609172017004
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308
identifier_str_mv 10.5965/2175234609172017004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308/6627
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Palíndromo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Palíndromo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 9 No. 17 (2017): Palídromo; 04-24
Palíndromo; v. 9 n. 17 (2017): Palídromo; 04-24
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814761373696