The art teacher profile
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20985 |
Resumo: | Starting from its own biography and as Artistic Education teacher in Educators, Teacher´s Training and in the Visual Arts, this article aims to critically analyze the changes occurred in Portugal in the last 4 decades at the University education on the Visual Arts field and on the artistic system, with the objective of comprehend the factors and circumstances which impact on the Art Teacher profile as well on the teaching of Art. The succinct compilation of data on the educational offer in the field of Visual Arts and the analysis of the interdependencies between artistic phenomena and the system in which they are inserted, allows us to conclude an inevitable change in the profile of the art teacher as well as in the paradigm of artistic creation. |
id |
UDESC-5_94e279ad347c9136db4315aa183d172b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20985 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The art teacher profileEl perfil del profesor de arteO perfil do professor de arteFormação de professoresArtes VisuaisEducação ArtísticaTeacher training Visual artsArtistic educationFormación de professoresArtes Visuales Educación ArtísticaStarting from its own biography and as Artistic Education teacher in Educators, Teacher´s Training and in the Visual Arts, this article aims to critically analyze the changes occurred in Portugal in the last 4 decades at the University education on the Visual Arts field and on the artistic system, with the objective of comprehend the factors and circumstances which impact on the Art Teacher profile as well on the teaching of Art. The succinct compilation of data on the educational offer in the field of Visual Arts and the analysis of the interdependencies between artistic phenomena and the system in which they are inserted, allows us to conclude an inevitable change in the profile of the art teacher as well as in the paradigm of artistic creation.Partiendo de la propia biografía, como docente de Educación Artística en la formación de educadores, docentes y en las Artes Visuales, este artículo tiene como objetivo analizar críticamente los cambios que se han producido, en las últimas 4 décadas, en Portugal, en la educación superior en en el área de Artes Visuales y en el sistema artístico, con el objetivo de comprender los factores y circunstancias que inciden tanto en el perfil del docente de Arte como en la enseñanza de las Artes.La sucinta recopilación sobre la oferta formativa en el campo de las Artes Visuales combinada con el cruce de datos aportados por diferentes instituciones y la explicación rizomática sobre las interdependencias entre la Educación Artística, los fenómenos artísticos y el sistema en el que se desenvuelve, nos lleva a concluir que, de hecho, estamos ante un nuevo paradigma tanto en cuanto al perfil del profesor de arte.Partindo da própria biografia, enquanto docente de Educação Artística na formação de educadores, professores e nas Artes visuais, este artigo pretende analisar criticamente as transformações ocorridas, nas últimas 4 décadas, em Portugal, no ensino superior na área das Artes Visuais e no sistema artístico, com o objetivo de compreender os fatores e circunstâncias que impactam no perfil do professor de Arte assim como no ensino das Artes. A sucinta compilação de dados relativos à oferta formativa no campo das Artes Visuais e a análise das interdependências entre os fenómenos artísticos e o sistema onde se insere, permite concluir uma inevitável alteração no perfil do professor de arte bem como no paradigma da criação artística. Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2098510.5965/2175234614322022030Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 30-49Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 30-492175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20985/13862Copyright (c) 2021 Sandra Palhareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPalhares, Sandra2024-02-29T13:06:03Zoai::article/20985Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:03Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The art teacher profile El perfil del profesor de arte O perfil do professor de arte |
title |
The art teacher profile |
spellingShingle |
The art teacher profile Palhares, Sandra Formação de professores Artes Visuais Educação Artística Teacher training Visual arts Artistic education Formación de professores Artes Visuales Educación Artística |
title_short |
The art teacher profile |
title_full |
The art teacher profile |
title_fullStr |
The art teacher profile |
title_full_unstemmed |
The art teacher profile |
title_sort |
The art teacher profile |
author |
Palhares, Sandra |
author_facet |
Palhares, Sandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Palhares, Sandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Artes Visuais Educação Artística Teacher training Visual arts Artistic education Formación de professores Artes Visuales Educación Artística |
topic |
Formação de professores Artes Visuais Educação Artística Teacher training Visual arts Artistic education Formación de professores Artes Visuales Educación Artística |
description |
Starting from its own biography and as Artistic Education teacher in Educators, Teacher´s Training and in the Visual Arts, this article aims to critically analyze the changes occurred in Portugal in the last 4 decades at the University education on the Visual Arts field and on the artistic system, with the objective of comprehend the factors and circumstances which impact on the Art Teacher profile as well on the teaching of Art. The succinct compilation of data on the educational offer in the field of Visual Arts and the analysis of the interdependencies between artistic phenomena and the system in which they are inserted, allows us to conclude an inevitable change in the profile of the art teacher as well as in the paradigm of artistic creation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20985 10.5965/2175234614322022030 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20985 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234614322022030 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20985/13862 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sandra Palhares http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sandra Palhares http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 30-49 Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 30-49 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813323776000 |