Considerations and ambivalence about the tosco aesthetic
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23381 |
Resumo: | The adjective ‘tosco’ is present in Portuguese language carrying a deliberately negative connotation, qualifying things as gross, rude, cringeworthy, among other definitions. This article has the objective of observing how these attributes are used for an aesthetic qualification of diverse visuals, weaving relations between image, viewer and contemporary world. Using considerations about similar aesthetics, like the grotesque, it intends to investigate how an aesthetic category named as tosca would be delimited, and how visual expressions derived from it would be constructed. Also, on the basis of examples from contemporary art, it will investigate the subversive potencies of an aesthetic constructed inside these lines, considering the effects that a proposition of visual relation would have over subjectivity. |
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Considerations and ambivalence about the tosco aestheticReflexiones y ambivalencias acerca de la estética del tosco.Reflexões e ambivalências acerca da estética do toscoaesthetictoscocontemporary artAestheticContemporary artarte contemporâneatoscoestéticaEstéticaArte contemporâneaestéticaarte contemporâneatoscoEstéticaArte contemporáneoThe adjective ‘tosco’ is present in Portuguese language carrying a deliberately negative connotation, qualifying things as gross, rude, cringeworthy, among other definitions. This article has the objective of observing how these attributes are used for an aesthetic qualification of diverse visuals, weaving relations between image, viewer and contemporary world. Using considerations about similar aesthetics, like the grotesque, it intends to investigate how an aesthetic category named as tosca would be delimited, and how visual expressions derived from it would be constructed. Also, on the basis of examples from contemporary art, it will investigate the subversive potencies of an aesthetic constructed inside these lines, considering the effects that a proposition of visual relation would have over subjectivity.El adjetivo 'tosco' está presente en la lengua portuguesa con una connotación deliberadamente negativa, dando calidad a algo que es grosero, rudo, vergonzoso, entre otras definiciones. Este artículo tiene como objetivo observar cómo tales atributos son utilizados para una calificación estética de diferentes visualidades, tejiendo relaciones entre la imagen, el espectador y el mundo contemporáneo. A partir de consideraciones sobre estéticas afines, como la del grotesco, se propone investigar cómo se delimitaría una categoría estética nombrada como 'tosca', y cómo se construirían las expresiones visuales derivadas de ella. A partir de ejemplos del arte contemporáneo, también se investigarán las potencias de subversión de una estética así construida, considerando los efectos que una propuesta de relación visual tendría sobre la subjetividad.O adjetivo ‘tosco’ se faz presente na língua portuguesa carregando uma conotação deliberadamente negativa, dando qualidade a algo que é grosseiro, rude, vergonhoso, entre outras definições. Este artigo tem o objetivo de observar como tais atributos são utilizados para uma qualificação estética de visualidades diversas, tecendo relações entre a imagem, o espectador e o mundo contemporâneo. Utilizando considerações sobre estéticas similares, tais como a do grotesco, propõe-se investigar como se delimitaria uma categoria estética nomeada como tosca, e como se construiriam expressões visuais dela derivadas. Baseando-se em exemplos advindos da arte contemporânea, também serão investigadas as potências de subversão de uma estética assim construída, considerando os efeitos que uma proposta de relação visual teria sobre a subjetividade.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2338110.5965/2175234615362023e0007Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-25Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-252175-23461984-953210.5965/2175234615362023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23381/15613Copyright (c) 2023 Gabriel Silva Batista, Roberta Stubs Parpinellihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Gabriel SilvaParpinelli, Roberta Stubs2024-02-29T13:56:30Zoai::article/23381Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:56:30Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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The adjective ‘tosco’ is present in Portuguese language carrying a deliberately negative connotation, qualifying things as gross, rude, cringeworthy, among other definitions. This article has the objective of observing how these attributes are used for an aesthetic qualification of diverse visuals, weaving relations between image, viewer and contemporary world. Using considerations about similar aesthetics, like the grotesque, it intends to investigate how an aesthetic category named as tosca would be delimited, and how visual expressions derived from it would be constructed. Also, on the basis of examples from contemporary art, it will investigate the subversive potencies of an aesthetic constructed inside these lines, considering the effects that a proposition of visual relation would have over subjectivity. |
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