Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027 |
Resumo: | The main chapel of the Church of Nossa Senhora Madre de Deus, located in the city of Recife, was decorated with gilded and polychrome carving that illustrates the sacred art of the eighteenth century in the context of Portuguese America. However, the complete absence of records that indicate the course that marked the making of the art for the temple, the officials involved in these tasks and the dates of execution of the works is noteworthy. In the interest of investigating the ornamental constitution of the chancel and discussing its plastic and aesthetic conformation, this work aimed to analyze the decoration of the main chapel of Madre de Deus. Specifically, it sought to systematize the fundamental stages that marked the modification of its ambience, to broaden the understanding of its history, and to attenuate fractions of the innumerable omissions involving the narrative of religious art in Recife. Based on documentary and historical analyses, and theoretical reference that brings together authors such. |
id |
UDESC-5_d73aea18ff5a20b8f8a439d2058e88a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23027 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: El arte y el tiempo: la talla de la Capilla Mayor de la Iglesia Nossa Senhora Madre De Deus, en Recife: A arte e o tempo: a talha da Capela-Mor da Igreja Nossa Senhora Madre de Deus, em Recife: Church of Nossa Senhora Madre de DeusrestorationornamentationRestorationIgreja de Nossa Madre de DeusornamentaçãorestauraçãoRestauraçãoIglesia de Nossa Senhora Madre de DeusrestauraciónornamentaciónRestauraciónThe main chapel of the Church of Nossa Senhora Madre de Deus, located in the city of Recife, was decorated with gilded and polychrome carving that illustrates the sacred art of the eighteenth century in the context of Portuguese America. However, the complete absence of records that indicate the course that marked the making of the art for the temple, the officials involved in these tasks and the dates of execution of the works is noteworthy. In the interest of investigating the ornamental constitution of the chancel and discussing its plastic and aesthetic conformation, this work aimed to analyze the decoration of the main chapel of Madre de Deus. Specifically, it sought to systematize the fundamental stages that marked the modification of its ambience, to broaden the understanding of its history, and to attenuate fractions of the innumerable omissions involving the narrative of religious art in Recife. Based on documentary and historical analyses, and theoretical reference that brings together authors such.La capilla mayor de la Iglesia de Nossa Senhora Madre de Deus, situada en la ciudad de Recife, recibió ornamentación en talla dorada y policromada que ilustra el cuadro del arte sacro del siglo XVIII en el contexto de la América portuguesa. Sin embargo, despierta la atención la completa ausencia de documentos coevos indicando el curso que marcó la confección del arte para el templo, los hombres involucrados en estas tareas y las fechas de ejecución de los trabajos. Es posible mapear, solamente, informaciones dilucidando que parte de la decoración producida para ese espacio fue destruida por incendio en el año de 1971; identificar fotografías que ilustren cómo fue la decoración expuesta en la capilla mayor antes de ese accidente; conocer los procesos de restauración concluidos en 1983 y 2006, los métodos empleados para la concreción de esos servicios y los resultados obtenidos. Basado en eso, este texto tiene como objetivo analizar la decoración de la capilla mayor de la Madre de Deus, sistematizando las etapas.A capela-mor da Igreja de Nossa Senhora Madre de Deus, situada na cidade do Recife, recebeu ornamentação em talha dourada e policromada que ilustra o quadro da arte sacra setecentista no contexto da América portuguesa. No entanto, desperta atenção a completa ausência de registros coevos que indiquem o decurso que assinalou a confecção da arte para o templo, os oficiais envolvidos nesses afazeres e as datas de execução dos trabalhos. Com o interesse de averiguar a constituição ornamental da referida capela-mor e discorrer sobre sua conformação plástica e estética, este trabalho objetivou analisar a decoração da capela-mor da Madre de Deus. Especificamente, buscou sistematizar as etapas fundamentais que assinalaram a modificação de sua ambiência, ampliar o entendimento de sua história, atenuar fração das inúmeras omissões envolvendo a narrativa da arte religiosa recifense. A partir de análises documentais e históricas, e de referencial teórico que reúne autores como Bazin (1983), Bohrer (2015) e Pedrosa (2019), dentre outros, foi possível mapear informações que elucidam parte da decoração produzida para esse espaço foi destruída por incêndio no ano de 1971; identificar fotografias que ilustram como foi a decoração exposta na capela-mor antes desse acidente; conhecer os processos de restauro concluídos em 1983 e 2006, os métodos empregados para a concretização desses serviços e os resultados alcançados.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2302710.5965/2175234615362023e0010Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 01-29Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 01-292175-23461984-953210.5965/2175234615362023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027/15597Copyright (c) 2023 Aziz José de Oliveira Pedrosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPedrosa, Aziz José de Oliveira 2024-02-29T13:56:48Zoai::article/23027Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:56:48Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: El arte y el tiempo: la talla de la Capilla Mayor de la Iglesia Nossa Senhora Madre De Deus, en Recife: A arte e o tempo: a talha da Capela-Mor da Igreja Nossa Senhora Madre de Deus, em Recife: |
title |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
spellingShingle |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: Pedrosa, Aziz José de Oliveira Church of Nossa Senhora Madre de Deus restoration ornamentation Restoration Igreja de Nossa Madre de Deus ornamentação restauração Restauração Iglesia de Nossa Senhora Madre de Deus restauración ornamentación Restauración |
title_short |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
title_full |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
title_fullStr |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
title_full_unstemmed |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
title_sort |
Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: |
author |
Pedrosa, Aziz José de Oliveira |
author_facet |
Pedrosa, Aziz José de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedrosa, Aziz José de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Church of Nossa Senhora Madre de Deus restoration ornamentation Restoration Igreja de Nossa Madre de Deus ornamentação restauração Restauração Iglesia de Nossa Senhora Madre de Deus restauración ornamentación Restauración |
topic |
Church of Nossa Senhora Madre de Deus restoration ornamentation Restoration Igreja de Nossa Madre de Deus ornamentação restauração Restauração Iglesia de Nossa Senhora Madre de Deus restauración ornamentación Restauración |
description |
The main chapel of the Church of Nossa Senhora Madre de Deus, located in the city of Recife, was decorated with gilded and polychrome carving that illustrates the sacred art of the eighteenth century in the context of Portuguese America. However, the complete absence of records that indicate the course that marked the making of the art for the temple, the officials involved in these tasks and the dates of execution of the works is noteworthy. In the interest of investigating the ornamental constitution of the chancel and discussing its plastic and aesthetic conformation, this work aimed to analyze the decoration of the main chapel of Madre de Deus. Specifically, it sought to systematize the fundamental stages that marked the modification of its ambience, to broaden the understanding of its history, and to attenuate fractions of the innumerable omissions involving the narrative of religious art in Recife. Based on documentary and historical analyses, and theoretical reference that brings together authors such. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027 10.5965/2175234615362023e0010 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234615362023e0010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027/15597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Aziz José de Oliveira Pedrosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Aziz José de Oliveira Pedrosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 01-29 Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 01-29 2175-2346 1984-9532 10.5965/2175234615362023 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813487353856 |