Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335 |
Resumo: | The present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education. |
id |
UDESC-5_e397dd8d745be8bfa969834438822437 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3335 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do SensívelEducação estéticaFormação dos sentidos humanosLeitura de imagensMediaçãoProdução e consumo da arteAesthetic educationHuman sensibility buildingImage readingMediationArt Production and ConsumptionThe present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education. Nesse trabalho, pretende-se pensar a educação estética no ensino formal e espaços não escolares partindo do pressuposto de que a produção artística satisfaz a necessidade de expressão de seu criador; porém, enquanto criação para os outros, deve ser compartilhada. Inscreve-se aí o papel do educador em arte: mediador do processo de partilha do sensível ou de apropriação da realidade humano-social também sob a forma de arte. O exercício de mediação – obra, autor, leitores – pode contribuir sobremaneira para tornar visível o significado humano objetivado nas obras de arte. Assim, concebe-se a mediação como um lugar de análise da produção artístico-visual conectando-a as suas condições de produção e apreciação; de produção de novos significados; de distribuição dos bens culturais e, por último, instância de construção de autonomia do aluno na leitura de imagens, processo permanente de significação, de apropriação e de partilha da arte, uma das principais contribuições da educação estética. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/333510.5965/2175234604072012006Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 72175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335/2401Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuberhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchlichta, Consuelo Alcioni Borba DuarteTeuber, Mauren2020-09-08T15:12:10Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3335Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:12:10Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
title |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
spellingShingle |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte Educação estética Formação dos sentidos humanos Leitura de imagens Mediação Produção e consumo da arte Aesthetic education Human sensibility building Image reading Mediation Art Production and Consumption |
title_short |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
title_full |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
title_fullStr |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
title_full_unstemmed |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
title_sort |
Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível |
author |
Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte |
author_facet |
Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte Teuber, Mauren |
author_role |
author |
author2 |
Teuber, Mauren |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte Teuber, Mauren |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação estética Formação dos sentidos humanos Leitura de imagens Mediação Produção e consumo da arte Aesthetic education Human sensibility building Image reading Mediation Art Production and Consumption |
topic |
Educação estética Formação dos sentidos humanos Leitura de imagens Mediação Produção e consumo da arte Aesthetic education Human sensibility building Image reading Mediation Art Production and Consumption |
description |
The present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335 10.5965/2175234604072012006 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234604072012006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335/2401 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuber http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuber http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7 Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 7 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814078750721 |