Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vicentini, Cláudia Regina Garcia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Có, Yasmin Alexandre, Avelar, Suzana Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ModaPalavra e-periódico
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15938
Resumo: Fashion is a place of production of meaning in which social values are concretized plastically, enabling the transmission of the most varied and often antagonistic discourses. In this way several social groups are c onstituted with contesting narratives or reaffirming hegemonic values and tendencies, confirmed plastically in the adopted dress systems. In the wake of this thought we aim to analyze the discursive resources used by the collective Estileras on its page in a social media. This collective is positioned as a “ place ” for experimentation and transgression of dress norms sanctioned by contemporary society. The theoretical framework of Discursive Semiotics, developments in sociosemiotics and Michel Foucault's not ions of power will be adopted in order to account for the complexity of the verb - visual discourses exposed by the collective.
id UDSC-2_333f4884e41a12ecf261b4842471afbf
oai_identifier_str oai::article/15938
network_acronym_str UDSC-2
network_name_str ModaPalavra e-periódico
repository_id_str
spelling Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysisDiscursos políticos de moda: el colectivo Estileras, un análisis semióticoDiscursos políticos na moda: o coletivo Estileras, uma análise semióticamodapolíticasemiótica discursivamídia socialmodapolíticasemiótica discursivamedios de comunicación socialfashionpoliticssemioticssocial mediaFashion is a place of production of meaning in which social values are concretized plastically, enabling the transmission of the most varied and often antagonistic discourses. In this way several social groups are c onstituted with contesting narratives or reaffirming hegemonic values and tendencies, confirmed plastically in the adopted dress systems. In the wake of this thought we aim to analyze the discursive resources used by the collective Estileras on its page in a social media. This collective is positioned as a “ place ” for experimentation and transgression of dress norms sanctioned by contemporary society. The theoretical framework of Discursive Semiotics, developments in sociosemiotics and Michel Foucault's not ions of power will be adopted in order to account for the complexity of the verb - visual discourses exposed by the collective.La moda es un lugar de producción de significado en el que los valores sociales se materializan concretamente, permitiendo la transmisión de los discursos más variados y a menudo antagónicos. De esta manera, divers os grupos sociales se constituyen con narrativas en disputa o reafirmando valores y tendencias hegemónicos, confirmados plásticamente en los sistemas de vestimenta adoptados. A raíz de este pensamiento, nuestro objetivo es analizar los recursos discursivos utilizados por el colectivo Estileras en su página de redes sociales. Este colectivo se posiciona como un “ lugar ” para la experimentación y la transgresión de las normas de vestimenta sancionadas por la sociedad contemporánea. Se adoptará el marco teórico de la semiótica discursiva, el desarrollo de la sociosimiótica y las nociones de poder de Michel Foucault para dar cuenta de la complejidad de los discursos verbal - visuales expuestos por el colectivo.A moda é um lugar de produção de sentido em que os valores sociais se concretizam plasticamente, possibilitando a veiculação de discursos os mais variados e muitas vezes antagônicos. Deste modo diversos grupos sociais se constituem com narrativas contestadoras ou ainda reafirmando valores e tendências hegemônicas, confirmadas plasticamente nos sistemas vestimentares adotados. Na esteira deste pensamento objetivamos analisar os recursos discursivos utilizados pelo coletivo Estileras em sua página em uma mídia social. Este coletivo se posiciona como um “lugar” de experimentação e transgressão de normas vestimentares sancionadas pela sociedade contemporânea. O referencial teórico da Semiótica Discursiva e as noções de poder de Michel Foucault serão adotados a fim de dar conta da complexidade dos discursos verbo-visuais expostos pelo coletivo.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1593810.5965/1982615x13292020229ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 No. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-259ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 Núm. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-259 Modapalavra e-periódico; v. 13 n. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-2591982-615X10.5965/1982615x13292020reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15938/11528Copyright (c) 2020 Cláudia Regina Garcia Vicentini, Yasmin Alexandre Có, Suzana Helena Avelarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVicentini, Cláudia Regina GarciaCó, Yasmin AlexandreAvelar, Suzana Helena2023-03-30T14:31:24Zoai::article/15938Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2023-03-30T14:31:24ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
Discursos políticos de moda: el colectivo Estileras, un análisis semiótico
Discursos políticos na moda: o coletivo Estileras, uma análise semiótica
title Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
spellingShingle Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
Vicentini, Cláudia Regina Garcia
moda
política
semiótica discursiva
mídia social
moda
política
semiótica discursiva
medios de comunicación social
fashion
politics
semiotics
social media
title_short Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
title_full Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
title_fullStr Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
title_full_unstemmed Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
title_sort Fashion political discourses: the collective Estileras, a semiotic analysis
author Vicentini, Cláudia Regina Garcia
author_facet Vicentini, Cláudia Regina Garcia
Có, Yasmin Alexandre
Avelar, Suzana Helena
author_role author
author2 Có, Yasmin Alexandre
Avelar, Suzana Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vicentini, Cláudia Regina Garcia
Có, Yasmin Alexandre
Avelar, Suzana Helena
dc.subject.por.fl_str_mv moda
política
semiótica discursiva
mídia social
moda
política
semiótica discursiva
medios de comunicación social
fashion
politics
semiotics
social media
topic moda
política
semiótica discursiva
mídia social
moda
política
semiótica discursiva
medios de comunicación social
fashion
politics
semiotics
social media
description Fashion is a place of production of meaning in which social values are concretized plastically, enabling the transmission of the most varied and often antagonistic discourses. In this way several social groups are c onstituted with contesting narratives or reaffirming hegemonic values and tendencies, confirmed plastically in the adopted dress systems. In the wake of this thought we aim to analyze the discursive resources used by the collective Estileras on its page in a social media. This collective is positioned as a “ place ” for experimentation and transgression of dress norms sanctioned by contemporary society. The theoretical framework of Discursive Semiotics, developments in sociosemiotics and Michel Foucault's not ions of power will be adopted in order to account for the complexity of the verb - visual discourses exposed by the collective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15938
10.5965/1982615x13292020229
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15938
identifier_str_mv 10.5965/1982615x13292020229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15938/11528
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cláudia Regina Garcia Vicentini, Yasmin Alexandre Có, Suzana Helena Avelar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cláudia Regina Garcia Vicentini, Yasmin Alexandre Có, Suzana Helena Avelar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 No. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-259
ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 Núm. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-259
Modapalavra e-periódico; v. 13 n. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 229-259
1982-615X
10.5965/1982615x13292020
reponame:ModaPalavra e-periódico
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str ModaPalavra e-periódico
collection ModaPalavra e-periódico
repository.name.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv ||modapalavra@gmail.com
_version_ 1798321056015974400