Political discourses in fashion: the collective Estileras, a semiotic analysis
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ModaPalavra e-periódico |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18136 |
Resumo: | Fashion is a place of production of meaning in which social values are concretized plastically, enabling the transmission of the most varied and often antagonistic discourses. In this way several social groups are c onstituted with contesting narratives or reaffirming hegemonic values and tendencies, confirmed plastically in the adopted dress systems. In the wake of this thought we aim to analyze the discursive resources used by the collective Estileras on its page in a social media. This collective is positioned as a “place” for experimentation and transgression of dress norms sanctioned by contemporary society. The theoretical framework of Discursive Semiotics, developments in sociosemiotics and Michel Foucault's not ions of power will be adopted in order to account for the complexity of the verb - visual discourses exposed by the collective. |
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Political discourses in fashion: the collective Estileras, a semiotic analysisDiscursos políticos de moda: el colectivo Estileras, unanálisis semióticoDiscursos políticos na moda: o coletivo Estileras, uma análise semióticamodapolíticasemiótica discursivamídia socialmodapolíticasemiótica discursivamedios de comunicación social.fashionpoliticssemioticssocial mediaFashion is a place of production of meaning in which social values are concretized plastically, enabling the transmission of the most varied and often antagonistic discourses. In this way several social groups are c onstituted with contesting narratives or reaffirming hegemonic values and tendencies, confirmed plastically in the adopted dress systems. In the wake of this thought we aim to analyze the discursive resources used by the collective Estileras on its page in a social media. This collective is positioned as a “place” for experimentation and transgression of dress norms sanctioned by contemporary society. The theoretical framework of Discursive Semiotics, developments in sociosemiotics and Michel Foucault's not ions of power will be adopted in order to account for the complexity of the verb - visual discourses exposed by the collective.La moda es un lugar de producción de significado en el que los valores sociales se materializan concretamente, permitiendo la transmisión de los discursos más variados y a menudo antagónicos. De esta manera, diversos grupos sociales se constituyen con narrativas en disputa o reafirmando valores y tendencias hegemónicos, confirmados plásticamente en los sistemas de vestimenta adoptados. A raíz de este pensamiento, nuestro obj etivo es analizar los recursos discursivos utilizados por el colectivo Estileras en su página de redes sociales. Este colectivo se posiciona como un "lugar" para la experimentación y la transgresión de las normas de vestimenta sancionadas por la sociedad c ontemporánea. Se adoptará el marco teórico de la semiótica discursiva, el desarrollo de la sociosimiótica y las nociones de poder de Michel Foucault para dar cuenta de la complejidad de los discursos verbal - visuales expuestos por el colectivo.A moda é um lugar de produção de sentido em que os valores sociais se concretizam plasticamente, possibilitando a veiculação de discursos os mais variados e muitas vezes antagônicos. Deste modo diversos grupos soci ais se constituem com narrativas contestadoras ou ainda reafirmando valores e tendências hegemônicas, confirmadas plasticamente nos sistemas vestimentares adotados. Na esteira deste pensamento objetivamos analisar os recursos discursivos utilizados pelo co letivo Estileras em sua página em uma mídia social. Este coletivo se posiciona como um “lugar” de experimentação e transgressão de normas vestimentares sancionadas pela sociedade contemporânea. O referencial teórico da Semiótica Discursiva, os desdobrament os da Sociossemiótica e as noções de poder de Michel Foucault serão adotados a fim de dar conta da complexidade dos discursos verbo - visuais expostos pelo coletivo.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1813610.5965/1982615x13292020260ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 No. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 260-288ModaPalavra e-periódico; Vol. 13 Núm. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 260-288 Modapalavra e-periódico; v. 13 n. 29 (2020): Moda, Design e Sentido; 260-2881982-615X10.5965/1982615x13292020reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18136/11541Copyright (c) 2020 Cláudia Regina Garcia Vincentini, Yasmin Alexandre Có, Suzana Helena Avelarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVincentini, Cláudia Regina GarciaCó, Yasmin AlexandreAvelar, Suzana Helena2023-03-30T14:39:44Zoai::article/18136Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2023-03-30T14:39:44ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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