Projeto de melhoria de sistema de injeção eletrônica do motor de combustão interna bmw m50tub25 com uso de unidade controladora programável e conversão para etanol.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2450 |
Resumo: | Internal combustion engine controllers reflect the technological advancement of the automotive industry in recent decades. This control went from a fully mechanical carburetors to a complex system of sensors, actuators and controller unit. This research studies the electronic fuel injection system in a gasoline internal combustion engine made by BMW model M50TUB25 and replace this system with a faster, more modern and reliable programmable controller to explore the best performance that the engine can output. The best programmable injection system available on the market for this project is researched and analyzed aiming the best performance, usage and low maintenance cost. Fuel delivery components are dimensioned to use ethanol and a higher power output. Calibration of this engine is studied using ethanol, a higher-octane fuel, analyzing each fuel injection parameter and timing advance curve and what it means and how it alters engine operation. The advantage of using a programmable electronic fuel injection system in an older car, which has older components and designs and has been calibrated to a fuel composition that is no longer found today, is proven to be advantageous. |
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Projeto de melhoria de sistema de injeção eletrônica do motor de combustão interna bmw m50tub25 com uso de unidade controladora programável e conversão para etanol.Improvement project for the electronic injection system of the internal combustion engine bmw m50tub25 with the use of a programmable control unit and conversion to etanInjeçãoProgramávelControleMotorEtanolInjectionProgramableControlEngineEthanolMáquinas, Motores e EquipamentosInternal combustion engine controllers reflect the technological advancement of the automotive industry in recent decades. This control went from a fully mechanical carburetors to a complex system of sensors, actuators and controller unit. This research studies the electronic fuel injection system in a gasoline internal combustion engine made by BMW model M50TUB25 and replace this system with a faster, more modern and reliable programmable controller to explore the best performance that the engine can output. The best programmable injection system available on the market for this project is researched and analyzed aiming the best performance, usage and low maintenance cost. Fuel delivery components are dimensioned to use ethanol and a higher power output. Calibration of this engine is studied using ethanol, a higher-octane fuel, analyzing each fuel injection parameter and timing advance curve and what it means and how it alters engine operation. The advantage of using a programmable electronic fuel injection system in an older car, which has older components and designs and has been calibrated to a fuel composition that is no longer found today, is proven to be advantageous.O controle de motores a combustão interna traduz o avanço tecnológico da indústria automotiva nas últimas décadas. Tal controle que passou de um carburador com funcionamento totalmente mecânico para um sistema complexo de sensores, atuadores e unidade controladora. Esta pesquisa estuda o sistema de injeção eletrônica do motor de combustão interna a gasolina BMW M50TUB25 e a substituição deste sistema por um controlador programável mais rápido, moderno e confiável, a fim de explorar da melhor forma possível a eficiência que este motor pode gerar. É pesquisado e analisado o melhor sistema de injeção programável disponível no mercado para este projeto, visando melhor desempenho, confiabilidade e baixo custo de manutenção. Os componentes do sistema de alimentação de combustível são calculados e selecionados para uso de etanol e uma potência maior. Estuda-se a calibração deste motor utilizando etanol, um combustível de maior octanagem e que gera mais potência, analisando cada parâmetro de injeção de combustível e avanço de ponto de ignição e o que significa e como altera o funcionamento do motor. É comprovado a vantagem de utilizar um sistema de injeção programável em um automóvel antigo, que possui componentes e concepções de projeto mais antigos e que foi calibrado com uma composição de combustível que não é mais encontrado atualmente.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAEvangelista Neto, João4152416345697810http://lattes.cnpq.br/4152416345697810Del Campo, Eduardo Rafael Barreda4106013645862712http://lattes.cnpq.br/4106013645862712Cruz, Ricardo Wilson Aguiar da0131204505530010http://lattes.cnpq.br/0131204505530010Nascimento, Adriano Mello2020-03-272020-03-26T23:20:01Z2019-12-122020-03-26T23:20:01Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2450porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2020-03-26T23:20:02Zoai:repositorioinstitucional:riuea/2450Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br/oai/resquestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2023-12-11T16:50:29.168392Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)true |
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