A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Guilherme Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6780
Resumo: According to current evidence and related studies, there is a need to address financial information in all social segments, in order to reduce the impacts of poor financial / social management on the life of Brazilians. In the case of manauaras, this approach can occur through the introduction of Financial Education in basic education in their schools. Thus, this study investigates the benefits of introducing this discipline specifically for students in the third year of basic education in Manaus schools, associating it with the reflexes of this curricular innovation in the society of Manaus. The method used in the research was carried out in two public schools, subjecting six classes to a questionnaire over a period of one week. The students included in the study answered the same questionnaires on the financial theme, while the researchers made observations of the reaction of the class on the subject. With the results obtained, the research showed the lack and the importance of the topic within schools in the northern part of the city.
id UEA_6c968411028ceb7caec354ce9fba3972
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/6780
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de ManausThe importance of introducing financial education in basic education: a case study in high schools in the north of ManausEducação FinanceiraFinancial educationEducação BásicaBasic educationComponente CurricularCurricular componentAccording to current evidence and related studies, there is a need to address financial information in all social segments, in order to reduce the impacts of poor financial / social management on the life of Brazilians. In the case of manauaras, this approach can occur through the introduction of Financial Education in basic education in their schools. Thus, this study investigates the benefits of introducing this discipline specifically for students in the third year of basic education in Manaus schools, associating it with the reflexes of this curricular innovation in the society of Manaus. The method used in the research was carried out in two public schools, subjecting six classes to a questionnaire over a period of one week. The students included in the study answered the same questionnaires on the financial theme, while the researchers made observations of the reaction of the class on the subject. With the results obtained, the research showed the lack and the importance of the topic within schools in the northern part of the city.Conforme evidências atuais e estudos relacionados, há necessidade de se tratar sobre informações financeiras em todos os segmentos sociais, a fim de se reduzir os impactos da má administração financeira/social na vida do brasileiro. No caso dos manauaras, essa abordagem pode se dá através da introdução da disciplina Educação Financeira no ensino básico em suas escolas. Assim, esse estudo investiga os benefícios da introdução dessa disciplina especificamente destinada aos alunos do terceiro ano do ensino básico de escolas de Manaus, associando-a aos reflexos dessa inovação curricular na sociedade manauara. O método utilizado na pesquisa foi realizado em duas escolas públicas, submetendo seis turmas a um questionário durante um período de uma semana. Os estudantes incluídos no estudo responderam aos mesmos questionários sobre a temática financeira, enquanto que os pesquisadores realizavam observações da reação da turma sobre o tema. Com os resultados obtidos a pesquisa evidenciou a carência e a importância do tema dentro das escolas da zona norte da cidade.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAOliveira, Elisângela Leitão deAraújo, Vanessa PereiraDias, André PetzholdCoelho, Guilherme Alves2020-11-17T20:36:46Z2024-10-02T00:05:07Z2020-11-17T20:36:46Z2019-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6780porAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-10-02T00:47:24Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/6780Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-10-02T00:47:24Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
The importance of introducing financial education in basic education: a case study in high schools in the north of Manaus
title A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
spellingShingle A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
Coelho, Guilherme Alves
Educação Financeira
Financial education
Educação Básica
Basic education
Componente Curricular
Curricular component
title_short A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
title_full A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
title_fullStr A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
title_full_unstemmed A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
title_sort A importância da introdução da Educação Financeira no Ensino básico: um estudo de caso em escolas de ensino médio da zona norte de Manaus
author Coelho, Guilherme Alves
author_facet Coelho, Guilherme Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Elisângela Leitão de
Araújo, Vanessa Pereira
Dias, André Petzhold
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Guilherme Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Financeira
Financial education
Educação Básica
Basic education
Componente Curricular
Curricular component
topic Educação Financeira
Financial education
Educação Básica
Basic education
Componente Curricular
Curricular component
description According to current evidence and related studies, there is a need to address financial information in all social segments, in order to reduce the impacts of poor financial / social management on the life of Brazilians. In the case of manauaras, this approach can occur through the introduction of Financial Education in basic education in their schools. Thus, this study investigates the benefits of introducing this discipline specifically for students in the third year of basic education in Manaus schools, associating it with the reflexes of this curricular innovation in the society of Manaus. The method used in the research was carried out in two public schools, subjecting six classes to a questionnaire over a period of one week. The students included in the study answered the same questionnaires on the financial theme, while the researchers made observations of the reaction of the class on the subject. With the results obtained, the research showed the lack and the importance of the topic within schools in the northern part of the city.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-03
2020-11-17T20:36:46Z
2020-11-17T20:36:46Z
2024-10-02T00:05:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6780
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1823241949827563520