Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRR |
Texto Completo: | http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/721 |
Resumo: | Our motherland’s current economic situation makes us reflect on the importance of studying the Financial Education since elementary school, so that we can educate our younger generation to make our country a healthier financially. This dissertation discusses many distinguished fashions for teaching high school students on how to invest, finance and, above all, getting them to know the investment funds that are used the most in our country. After being familiarized with these investment funds, the young students will learn the importance of saving and investing. Methods like Newton’s linear approximation will help in their financial calculations, as well as making them acquainted with a fundamental tool for this field. The study of amortization systems will help students acknowledge our country’s most common financing choices, especially regarding the purchase of their first car or real estate. The methodology chosen for this dissertation was essentially a bibliographical research. In conclusion, with the help of examples and exercises with a focus on the daily life, there will be a greater interest among kids and teenagers in learning Financial Mathematics and its application in the most diverse situations |
id |
UFRR-6_be6c09741ff6fa9f82874e204fd2e0a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix/721 |
network_acronym_str |
UFRR-6 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRR |
repository_id_str |
|
spelling |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino MédioMatemática financeiraEducação financeiraEducação básicaFinancial mathematicsfinancial educationBasic educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOur motherland’s current economic situation makes us reflect on the importance of studying the Financial Education since elementary school, so that we can educate our younger generation to make our country a healthier financially. This dissertation discusses many distinguished fashions for teaching high school students on how to invest, finance and, above all, getting them to know the investment funds that are used the most in our country. After being familiarized with these investment funds, the young students will learn the importance of saving and investing. Methods like Newton’s linear approximation will help in their financial calculations, as well as making them acquainted with a fundamental tool for this field. The study of amortization systems will help students acknowledge our country’s most common financing choices, especially regarding the purchase of their first car or real estate. The methodology chosen for this dissertation was essentially a bibliographical research. In conclusion, with the help of examples and exercises with a focus on the daily life, there will be a greater interest among kids and teenagers in learning Financial Mathematics and its application in the most diverse situationsA situação financeira econômica atual vivida por nosso país nos faz refletir sobre a importância de estudarmos a Educação Financeira desde o ensino básico, a fim de instruirmos nossos jovens para que tenhamos um país saudável financeiramente. Neste trabalho, é abordado maneiras distintas de orientar nossos discentes do ensino médio sobre como investir, financiar e acima de tudo, conhecer os fundos de investimentos mais usados em nosso país. Familiarizados com estes fundos de investimentos, os jovens aprenderão como é importante economizar e investir. Métodos como aproximação linear de Newton ajudará aos jovens nos cálculos financeiros, bem como os colocarão perante uma ferramenta fundamental nesta área. O estudo sobre sistemas de amortizações auxiliará nossos jovens quanto aos financiamentos mais usados em nosso país, principalmente na aquisição do seu primeiro carro ou imóvel. A metodologia usada foi essencialmente uma pesquisa bibliográfica a partir da qual se consegue aprofundar no assunto pesquisado. A seguir, ajustou-se as hipóteses iniciais e delineou-se a estratégia concreta para o cumprimento dos objetivos propostos. Conclui-se que, com exercícios exemplos voltados para o cotidiano das pessoas, desperta-se um maior interesse pelos alunos em aprender a Matemática Financeira e aplicá-la em diversas situações de suas vidas.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em MatemáticaUFRRCastañeda, Alberto Martin Martinezhttp://lattes.cnpq.br/4672567020559479Castro, Héwerton Alves Martins de2022-04-18T19:08:17Z20222022-04-18T19:08:17Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Héwerton Alves. Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio. 2016. 70f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/721porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2024-01-22T20:25:07Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2024-01-22T20:25:07Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
title |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
spellingShingle |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio Castro, Héwerton Alves Martins de Matemática financeira Educação financeira Educação básica Financial mathematics financial education Basic education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
title_full |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
title_fullStr |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
title_sort |
Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio |
author |
Castro, Héwerton Alves Martins de |
author_facet |
Castro, Héwerton Alves Martins de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Castañeda, Alberto Martin Martinez http://lattes.cnpq.br/4672567020559479 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Héwerton Alves Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática financeira Educação financeira Educação básica Financial mathematics financial education Basic education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Matemática financeira Educação financeira Educação básica Financial mathematics financial education Basic education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Our motherland’s current economic situation makes us reflect on the importance of studying the Financial Education since elementary school, so that we can educate our younger generation to make our country a healthier financially. This dissertation discusses many distinguished fashions for teaching high school students on how to invest, finance and, above all, getting them to know the investment funds that are used the most in our country. After being familiarized with these investment funds, the young students will learn the importance of saving and investing. Methods like Newton’s linear approximation will help in their financial calculations, as well as making them acquainted with a fundamental tool for this field. The study of amortization systems will help students acknowledge our country’s most common financing choices, especially regarding the purchase of their first car or real estate. The methodology chosen for this dissertation was essentially a bibliographical research. In conclusion, with the help of examples and exercises with a focus on the daily life, there will be a greater interest among kids and teenagers in learning Financial Mathematics and its application in the most diverse situations |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2022-04-18T19:08:17Z 2022 2022-04-18T19:08:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARTINS, Héwerton Alves. Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio. 2016. 70f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/721 |
identifier_str_mv |
MARTINS, Héwerton Alves. Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio. 2016. 70f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016. |
url |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática UFRR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática UFRR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRR instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR) instacron:UFRR |
instname_str |
Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
instacron_str |
UFRR |
institution |
UFRR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRR |
collection |
Repositório Institucional da UFRR |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
repository.mail.fl_str_mv |
angelsenhora@gmail.com |
_version_ |
1802112040486043648 |