Educador e autismo: desafios frente a inclusão de aluno com TEA no ensino da matemática
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6865 |
Resumo: | In this article, we present the results of a qualitative research developed with the objective of analyse the methodological experiences lived by mathematics teachers who work with autistic students in the process of inclusion in the 7th year of elementary school in the municipality of Parintins-Amazonas. The methodological strategies of the study were bibliographic research, semi-structured interviews and direct observation, and the triangulation method was adopted for data analysis. The subjects of the research were three full professors in the classroom and a specialized care teacher who work with autistic students. The theoretical part is based on the ideas of Monteiro (2023), Neves (2023), Doubrawa (2023), Dos Santos Filho (2023) and Fonseca (2022). The results show the lack of adequate preparation and/or continuing education to work with autistic students, and that teaching aimed at students with ASD can be a link between the SEA teacher and the regular classroom teacher bringing strategies together and thus there can be in fact the process of inclusion of this student. |
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Educador e autismo: desafios frente a inclusão de aluno com TEA no ensino da matemáticaEducator and autism: challenges facing the inclusion of students with ASD in mathematics teachingEducação InclusivaTranstorno do Espectro AutistaPráticas PedagógicasIn this article, we present the results of a qualitative research developed with the objective of analyse the methodological experiences lived by mathematics teachers who work with autistic students in the process of inclusion in the 7th year of elementary school in the municipality of Parintins-Amazonas. The methodological strategies of the study were bibliographic research, semi-structured interviews and direct observation, and the triangulation method was adopted for data analysis. The subjects of the research were three full professors in the classroom and a specialized care teacher who work with autistic students. The theoretical part is based on the ideas of Monteiro (2023), Neves (2023), Doubrawa (2023), Dos Santos Filho (2023) and Fonseca (2022). The results show the lack of adequate preparation and/or continuing education to work with autistic students, and that teaching aimed at students with ASD can be a link between the SEA teacher and the regular classroom teacher bringing strategies together and thus there can be in fact the process of inclusion of this student.No artigo apresentamos resultados de uma pesquisa qualitativa desenvolvida com objetivo de analisar as experiências metodológicas vivenciadas por parte dos professores de matemática que trabalham com alunos autistas no processo de inclusão no 7° ano do ensino fundamental no município de Parintins-Amazonas. O estudo teve como estratégias metodológicas a pesquisa bibliográfica a entrevista semiestruturada e a observação direta, para análise dos dados foi adotado o método da triangulação. Sendo sujeitos das pesquisa três professores titulares em sala e professor do atendimento especializado que atuam com alunos autistas. A parte teórica baseada nas ideias de Monteiro (2023), Neves (2023), Doubrawa (2023), Dos Santos Filho (2023) e Fonseca (2022). Os resultados evidenciam a faltar de preparo/ou formação continuada adequada para se trabalhar com alunos autistas, e que o ensino voltado para alunos com TEA, possa ser um elo entre o professor do AEE e o professor da sala de aula comum trazendo estratégias em conjunto e assim possa haver de fato o processo de inclusão deste aluno.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAFonseca, Maildson AraújoGóes, Mariê Augusta de SouzaSilva, Paulo Sergio Ribeiro daJacaúna, Jackeline Simas2024-10-03T16:39:45Z2024-10-03T20:07:16Z2024-07-252024-10-03T16:39:45Z2024-07-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfJACAÚNA, Jackeline Simas. Educador e autismo: desafios frente a inclusão de aluno com TEA no ensino da matemática, 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Matemática). Universidade do Estado do Amazonas, Parintins, 2024.https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/6865porAMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. AMAZONAS, Lei Estadual n°6458, de setembro de 2023, consolida a legislação relativa à pessoa com transtorno do espectro do autismo – TEA e dá outras providencias. Disponível em: https://sapl.al.am.leg.br/media/sapl/public/normajuridica/2023/12686.pdf. BRASIL, Lei n° 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil03/LEIS/L934,htm Acesso em: 09 abr. 2024 CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, e misto; tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta edição Dirceu da Silva -3.ed. – Porto Alegre: Artmed, 2010. DOUBRAWA, D.; DE MENEZES, K. A. S. Importância do diagnóstico precoce do autismo: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Development,[S. L.], v.9, n.6, p. 19884-19892,2023.DOI:10.34117/bjdv9n6077Disponívelem:https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/60660. Acesso em: 09 de abr. de 2024. DOS SANTOS FILHO, J. A.; CASTELO BRANCO, P. C. Transtorno do espectro autista e educação inclusiva: revisão de literatura. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v.10, n.25, p.321-337. Acesso em: 5 dez.2023. FONSECA, M. A. O ensino de Ciências da Natureza e a Inclusão de alunos com TEA: Interações possíveis e necessárias com a sala de recursos multifuncionais.2022.184f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática – Universidade Federal de Mato Grosso – Cuiabá, 2022. MARCONDI, M. de A.; LAKATOS, E.M. Técnicas de Pesquisa. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002. MENEZES, E. T; SANTOS, T. H. Verbete Declaração de Salamanca. Dicionário Interativo da Educação Brasileira- EducaBrasil . São Paulo: Midianix Editora, 2001. Disponível em: https:// educabrasil.com.br/declaracao-de-salamanca/ Acesso em: 17 jun. 2024. MONTEIRO, Suze Martins Franco et al. Revisão sistemática da literatura sobre a utilização da proposta de Integração Sensorial de Ayres para as pessoas com transtorno do espectro do autismo. 2023. NEVES, M. T. de S.; FONSECA, M. B. P.; NUNES, N.; FREIRE, M. O Ensino do piano e o transtorno do espectro do autismo: uma revisão sistemática. Orfeu, Florianópolis, v.8, n.1, p.0107,2023. DOI:10.5965/252553048012023e0107.iponívelem:https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23689. Acesso em: 9 de abr. 2024. PARINTINS, Lei n° 712/2018-PGMP, que dispõe sobre a criação da Lei ‘ Miguel Costa Viana’, que define o perfil do acompanhante especializado expresso no parágrafo único no art. 3, da Lei Federal n° 12.764/2012, no âmbito do município de Parintins, e dá outras providencias. Disponívelem:https://sapl.parintins.am.leg.br/media/sapl/public/normajurica/2018/92/lei_712_2018.pdf. Acesso em: 26 de jul. 2024.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-10-03T23:57:30Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/6865Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-10-03T23:57:30Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
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In this article, we present the results of a qualitative research developed with the objective of analyse the methodological experiences lived by mathematics teachers who work with autistic students in the process of inclusion in the 7th year of elementary school in the municipality of Parintins-Amazonas. The methodological strategies of the study were bibliographic research, semi-structured interviews and direct observation, and the triangulation method was adopted for data analysis. The subjects of the research were three full professors in the classroom and a specialized care teacher who work with autistic students. The theoretical part is based on the ideas of Monteiro (2023), Neves (2023), Doubrawa (2023), Dos Santos Filho (2023) and Fonseca (2022). The results show the lack of adequate preparation and/or continuing education to work with autistic students, and that teaching aimed at students with ASD can be a link between the SEA teacher and the regular classroom teacher bringing strategies together and thus there can be in fact the process of inclusion of this student. |
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