O ensino de geografia e a bíblia: o criacionismo na perspectiva do conhecimento geográfico
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4481 |
Resumo: | The evolution of the Universe and the formation of the planet Earth are subjects treated in the teaching of geography in the sixth year of Elementary School and in the first year of High School. As a suggestion, this work proposes to articulate the scientific theories regarding these themes and the biblical account of creation, considering that Brazil still remains a predominantly Christian country, although other beliefs are practiced freely, without objections. In order to make geography classes more interesting, the teacher must master the content in his classes. Therefore, this work aims to contribute to the proposed suggestion, examining the successive stages of the Creation of the heavens and the Earth according to the Bible to work in Geography classes, reviewing the succession of events in the formation of heaven and Earth in the book of Genesis and the theories most accepted by the scientific community, through bibliographic research. As a result, it was possible to work on the subjects synchronously and even in an interdisciplinary way, with the support of teachers of Physics, Biology, Chemistry and Religious Education. Key words: Teaching Geography; Bible; Scientific Theories. |
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O ensino de geografia e a bíblia: o criacionismo na perspectiva do conhecimento geográficoTeaching geography and the bible: creationism in the perspective of geographic knowledgeEnsino de GeografiaBíbliaTeorias CientíficasTeaching GeographyBibleScientific TheoriesGeografiaEnsino de geografiaThe evolution of the Universe and the formation of the planet Earth are subjects treated in the teaching of geography in the sixth year of Elementary School and in the first year of High School. As a suggestion, this work proposes to articulate the scientific theories regarding these themes and the biblical account of creation, considering that Brazil still remains a predominantly Christian country, although other beliefs are practiced freely, without objections. In order to make geography classes more interesting, the teacher must master the content in his classes. Therefore, this work aims to contribute to the proposed suggestion, examining the successive stages of the Creation of the heavens and the Earth according to the Bible to work in Geography classes, reviewing the succession of events in the formation of heaven and Earth in the book of Genesis and the theories most accepted by the scientific community, through bibliographic research. As a result, it was possible to work on the subjects synchronously and even in an interdisciplinary way, with the support of teachers of Physics, Biology, Chemistry and Religious Education. Key words: Teaching Geography; Bible; Scientific Theories.A evolução do Universo e a formação do planeta Terra são assuntos tratados no ensino de geografia no sexto ano do Ensino Fundamental e no primeiro ano do Ensino Médio. Como sugestão, este trabalho propõe articular as teorias cientificas referentes a estes temas e o relato bíblico da criação, considerando que o Brasil ainda continua sendo um país predominantemente cristão, embora outras crenças sejam praticadas livremente, sem objeções. Com a finalidade de tornar as aulas de geografia mais interessantes, o professor deve ter domínio de conteúdo em suas aulas. Para tanto, este trabalho visa contribuir com a sugestão proposta, fazendo um exame das etapas sucessivas da Criação dos céus e da Terra segundo a Bíblia para se trabalhar em aulas de Geografia, revisando as sucessões de eventos da formação do céu e da Terra no livro de Gênesis e nas teorias mais aceitas pela comunidade científica, por meio de pesquisa bibliográfica. Como resultado, chegou-se na possibilidade de trabalhar os assuntos de forma síncrona e até de forma interdisciplinar, com o apoio de professores de Física, Biologia, Química e Ensino Religioso. Palavras-Chaves: Ensino de Geografia; Bíblia; Teorias Científicas.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEASantos, Danielle Mariam Araújo dosLima, Renan Moisés Campos2022-12-05T13:09:23Z2024-09-08T11:28:32Z2022-12-042022-12-05T13:09:23Z2022-05-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Renan Moisés Campos. O ensino de geografia e a bíblia: o criacionismo na perspectiva do conhecimento geográfico. 2022. 42 f. TCC (Graduação em Geografia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4481porA BIBLIA. Traduzida em Português por João Ferreira de Almeida. Revista e Atualizada no Brasil. 2 ed. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 2009. AYOADE, J. O. Introdução à Climatologia para os trópicos. Tradução: Maria Juraci Zani dos Santos. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006 ALVES, R. L. Desvendando O Livro De Gênesis. Clube de Autores, 2021. BAUMAN, Z. Modernidade líquida. 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Relação entre Ciência e Religião na Formação de Professores: Estudo de caso sobre a controversia cosmológica. XII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física – Águas de Lindóia , 2010. Disponínel em: LEITE, A. F. O lugar: duas acepções geográficas. Anuário do Instituto de Geociências, v. 21, p. 9-20, 1998. MARQUES, F. S. Um modelo de evolução de espécies com extinções em massa. 2018. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. MOURA, B. A.. O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014. PEREIRA, O.. O que é teoria. Brasiliense, 2017. PRESS, F.; SIEVER, R.; GROTZINGER, J.; JORDAN, T. H.; tradução:MENEGAT, Rualdo... [et al] Para entender a Terra. 4 ed. Porto Alegre, Bookman, 2006 SOUZA, R. Origens. Editora Áudio Ltda, 2015. RABELO, R. L. da S. Um ensaio sobre Fred Hoyle. UFMG, 2007. Disponível em: http://lilith.fisica.ufmg.br/~dsoares/ensino/1-07/rafael-hoyle.pdf . 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Práxis teológica, v. 11, n. 1, 2011.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-09-26T15:57:39Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/4481Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-09-26T15:57:39Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
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