Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423
Resumo: This article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás.
id UECE-1_168fd07b3193ba79e42e86b0794ecd30
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11423
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)La formación a través de la experiencia: el caso de la primera ialorixá del Terreiro da Nação Xambá (PE)A formação pela experiência: o caso da primeira ialorixá do Terreiro da Nação Xambá (PE)História da EducaçãoHistória da Educação no BrasilEducação não-formalEducaçãoEducação não formalHistória da EducaçãoHistory of EducationHistory of Education in BrazilNon-formal educationEducationNon-formal educationHistory of EducationHistoria de la EducaciónHistoria de la Educación en BrasilEducación no formalEducaciónEducación no formalHistoria de la EducaciónThis article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás.Este artículo es el resultado del análisis de la trayectoria formativa de Maria das Dores da Silva (1930-1939), fundadora y primera Yalorixá del Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, terreiro de Candomblé localizado en Pernambuco. Metodológicamente utilizando la investigación bibliográfica, la investigación documental, la metodología de la historia oral y teóricamente utilizando la noción de educación no formal de Gohn (2006), la investigación develó los procesos formativos que conformaron el liderazgo religioso de Maria Oyá, como se conoció a Maria das Dores da Silva, además de revelar los problemas de ser mujer, negra y practicante de una religión afrobrasileña durante el período del Estado Novo (1937-1945) gobernado por el entonces presidente Getúlio Vargas (1882-1954), que impedía las prácticas religiosas que veneraban a los orixás.Este artigo é fruto da análise da trajetória formativa de Maria das Dores da Silva (1900-1939), fundadora e primeira ialorixá do Terreiro de Santa Bárbara – Nação Xambá, terreiro de Candomblé localizado em Pernambuco. A pesquisa teve como objetivo analisar como o estudo sobre a formação dessa ialorixá contribui para o campo da História da Educação. Valendo-se metodologicamente da pesquisa bibliográfica, da pesquisa documental, da metodologia da História Oral e teoricamente da noção de educação não formal a partir de Gohn (2006) a pesquisa desvelou os processos formativos que compuseram a liderança religiosa de Maria Oyá, como ficou conhecida Maria das Dores da Silva, assim como revelou problemas de ser mulher, negra e praticante de religião de matriz afro-brasileira no período do Estado Novo (1937-1945) governado pelo então presidente Getúlio Vargas (1882-1954) que impediu as práticas religiosas que veneravam os orixásEdUECE2023-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1142310.25053/redufor.v8.e11423Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e114232448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10302https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10589https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10718https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10848https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10667Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barretohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Tayanne Adrian Santana Morais daBarreto, Raylane Andreza Dias Navarro2024-04-03T19:47:33Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11423Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-03T19:47:33Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
La formación a través de la experiencia: el caso de la primera ialorixá del Terreiro da Nação Xambá (PE)
A formação pela experiência: o caso da primeira ialorixá do Terreiro da Nação Xambá (PE)
title Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
spellingShingle Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
História da Educação
História da Educação no Brasil
Educação não-formal
Educação
Educação não formal
História da Educação
History of Education
History of Education in Brazil
Non-formal education
Education
Non-formal education
History of Education
Historia de la Educación
Historia de la Educación en Brasil
Educación no formal
Educación
Educación no formal
Historia de la Educación
title_short Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
title_full Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
title_fullStr Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
title_full_unstemmed Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
title_sort Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
author Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
author_facet Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
author_role author
author2 Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
História da Educação no Brasil
Educação não-formal
Educação
Educação não formal
História da Educação
History of Education
History of Education in Brazil
Non-formal education
Education
Non-formal education
History of Education
Historia de la Educación
Historia de la Educación en Brasil
Educación no formal
Educación
Educación no formal
Historia de la Educación
topic História da Educação
História da Educação no Brasil
Educação não-formal
Educação
Educação não formal
História da Educação
History of Education
History of Education in Brazil
Non-formal education
Education
Non-formal education
History of Education
Historia de la Educación
Historia de la Educación en Brasil
Educación no formal
Educación
Educación no formal
Historia de la Educación
description This article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423
10.25053/redufor.v8.e11423
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11423
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10302
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10589
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10718
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10848
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10667
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barreto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barreto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11423
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444843126784