Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423 |
Resumo: | This article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás. |
id |
UECE-1_168fd07b3193ba79e42e86b0794ecd30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/11423 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE)La formación a través de la experiencia: el caso de la primera ialorixá del Terreiro da Nação Xambá (PE)A formação pela experiência: o caso da primeira ialorixá do Terreiro da Nação Xambá (PE)História da EducaçãoHistória da Educação no BrasilEducação não-formalEducaçãoEducação não formalHistória da EducaçãoHistory of EducationHistory of Education in BrazilNon-formal educationEducationNon-formal educationHistory of EducationHistoria de la EducaciónHistoria de la Educación en BrasilEducación no formalEducaciónEducación no formalHistoria de la EducaciónThis article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás.Este artículo es el resultado del análisis de la trayectoria formativa de Maria das Dores da Silva (1930-1939), fundadora y primera Yalorixá del Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, terreiro de Candomblé localizado en Pernambuco. Metodológicamente utilizando la investigación bibliográfica, la investigación documental, la metodología de la historia oral y teóricamente utilizando la noción de educación no formal de Gohn (2006), la investigación develó los procesos formativos que conformaron el liderazgo religioso de Maria Oyá, como se conoció a Maria das Dores da Silva, además de revelar los problemas de ser mujer, negra y practicante de una religión afrobrasileña durante el período del Estado Novo (1937-1945) gobernado por el entonces presidente Getúlio Vargas (1882-1954), que impedía las prácticas religiosas que veneraban a los orixás.Este artigo é fruto da análise da trajetória formativa de Maria das Dores da Silva (1900-1939), fundadora e primeira ialorixá do Terreiro de Santa Bárbara – Nação Xambá, terreiro de Candomblé localizado em Pernambuco. A pesquisa teve como objetivo analisar como o estudo sobre a formação dessa ialorixá contribui para o campo da História da Educação. Valendo-se metodologicamente da pesquisa bibliográfica, da pesquisa documental, da metodologia da História Oral e teoricamente da noção de educação não formal a partir de Gohn (2006) a pesquisa desvelou os processos formativos que compuseram a liderança religiosa de Maria Oyá, como ficou conhecida Maria das Dores da Silva, assim como revelou problemas de ser mulher, negra e praticante de religião de matriz afro-brasileira no período do Estado Novo (1937-1945) governado pelo então presidente Getúlio Vargas (1882-1954) que impediu as práticas religiosas que veneravam os orixásEdUECE2023-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1142310.25053/redufor.v8.e11423Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e114232448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10302https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10589https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10718https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10848https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10667Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barretohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Tayanne Adrian Santana Morais daBarreto, Raylane Andreza Dias Navarro2024-04-03T19:47:33Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11423Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-03T19:47:33Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) La formación a través de la experiencia: el caso de la primera ialorixá del Terreiro da Nação Xambá (PE) A formação pela experiência: o caso da primeira ialorixá do Terreiro da Nação Xambá (PE) |
title |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
spellingShingle |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da História da Educação História da Educação no Brasil Educação não-formal Educação Educação não formal História da Educação History of Education History of Education in Brazil Non-formal education Education Non-formal education History of Education Historia de la Educación Historia de la Educación en Brasil Educación no formal Educación Educación no formal Historia de la Educación |
title_short |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
title_full |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
title_fullStr |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
title_full_unstemmed |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
title_sort |
Training through experience: the case of the first ialorixá of the Terreiro da Nação Xambá (PE) |
author |
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da |
author_facet |
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro |
author_role |
author |
author2 |
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação História da Educação no Brasil Educação não-formal Educação Educação não formal História da Educação History of Education History of Education in Brazil Non-formal education Education Non-formal education History of Education Historia de la Educación Historia de la Educación en Brasil Educación no formal Educación Educación no formal Historia de la Educación |
topic |
História da Educação História da Educação no Brasil Educação não-formal Educação Educação não formal História da Educação History of Education History of Education in Brazil Non-formal education Education Non-formal education History of Education Historia de la Educación Historia de la Educación en Brasil Educación no formal Educación Educación no formal Historia de la Educación |
description |
This article is the result of an analysis of the formative trajectory of Maria das Dores da Silva (1930-1939), the founder and first Yalorixá of the Terreiro de Santa Bárbara - Nação Xambá, a Candomblé terreiro located in Pernambuco. Using bibliographical research, documentary research, oral history methodology and the notion of non-formal education based on Gohn (2006), the research uncovered the formative processes that made up Maria Oyá's religious leadership, as Maria das Dores da Silva came to be known, as well as revealing the problems of being a woman, black and practicing an Afro-Brazilian religion during the Estado Novo period (1937-1945) ruled by then president Getúlio Vargas (1882-1954), which prevented religious practices that venerated the orixás. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423 10.25053/redufor.v8.e11423 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e11423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10302 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10589 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10718 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10848 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11423/10667 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barreto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tayanne Adrian Santana Morais da Silva, Raylane Andreza Dias Navarro Barreto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11423 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11423 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444843126784 |