Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Raphael Alves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Dias, Ana Maria Iório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819
Resumo: This work uses the prospect of Association of Craft Fellow applied to teacher training to investigate Tutorial Education Program (PET) contributions for Biology studants and teachers education.  Through a Case Study with members of a PET group at a Brazilian Federal Northeastern university, which uses document analysis and interviews, it was noted that the partaker realize that the actions developed by the group are relevant to their training as future teachers of Biology. Such actions articulated through the principle of acting in teaching, research and extension, characteristic of this public policy; however, they needs articulation with teacher education, either for Basic Education or for Higher Education.
id UECE-1_23fe4afd5143843f0928e8622259e1a7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/819
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in BiologyArticulación entre enseñanza, investigación y extensión: Contribuciones del programa de educación tutorial (PET) a la formación de posgrado en BiologíaArticulação entre ensino, pesquisa e extensão: Contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologiaformação de professorespolíticas públicasEducação SuperiorEducaçãoThis work uses the prospect of Association of Craft Fellow applied to teacher training to investigate Tutorial Education Program (PET) contributions for Biology studants and teachers education.  Through a Case Study with members of a PET group at a Brazilian Federal Northeastern university, which uses document analysis and interviews, it was noted that the partaker realize that the actions developed by the group are relevant to their training as future teachers of Biology. Such actions articulated through the principle of acting in teaching, research and extension, characteristic of this public policy; however, they needs articulation with teacher education, either for Basic Education or for Higher Education.Este trabajo utiliza la perspectiva de las Asociaciones de Compañeros de Oficio aplicada a la formación profesional específica y docente para investigar las contribuciones del Programa de Educación Tutorial (PET) para una concepción articulada entre teoría y práctica en el área de Biología. A través de un Estudio de Caso con integrantes de un grupo PET de una universidad federal nordestina, en el que se utiliza análisis de documentos y entrevistas, se notó que los partícipes perciben que las acciones desarrolladas, de forma articulada, son importantes para su formación como futuros docentes de Biología. Tales acciones buscan integrar enseñanza, investigación y extensión, característica de esa política pública; sin embargo, carece de articulación con la formación docente, sea para la Educación Básica, sea para la Educación Superior.Este trabalho utiliza a perspectiva das Associações de Companheiros de Ofício aplicada à formação profissional específica e docente para investigar as contribuições do Programa de Educação Tutorial (PET) para uma concepção articulada entre teoria e prática na área de Biologia. Através de um Estudo de Caso com integrantes de um grupo PET de uma universidade federal nordestina, no qual se utiliza análise de documentos e entrevistas, notou-se que os partícipes percebem que as ações desenvolvidas, de forma articulada são  importantes para sua formação como futuros docentes de Biologia. Tais ações buscam integrar ensino, pesquisa e extensão, característica dessa política pública; entretanto, carece de articulação com a formação docente, seja para a Educação Básica, seja para a Educação Superior.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/81910.25053/redufor.v4i12.819Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 169-190Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 169-190Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 169-190Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 169-1902448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1315https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1316https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1938Copyright (c) 2019 Raphael Alves Feitosa, Ana Maria Iório Diashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Raphael AlvesDias, Ana Maria Iório2023-06-29T12:43:41Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/819Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:41Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
Articulación entre enseñanza, investigación y extensión: Contribuciones del programa de educación tutorial (PET) a la formación de posgrado en Biología
Articulação entre ensino, pesquisa e extensão: Contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologia
title Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
spellingShingle Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
Feitosa, Raphael Alves
formação de professores
políticas públicas
Educação Superior
Educação
title_short Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
title_full Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
title_fullStr Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
title_full_unstemmed Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
title_sort Articulation between teaching, research and extension: Contributions of the tutorial education program (PET) to the graduate training in Biology
author Feitosa, Raphael Alves
author_facet Feitosa, Raphael Alves
Dias, Ana Maria Iório
author_role author
author2 Dias, Ana Maria Iório
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Raphael Alves
Dias, Ana Maria Iório
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores
políticas públicas
Educação Superior
Educação
topic formação de professores
políticas públicas
Educação Superior
Educação
description This work uses the prospect of Association of Craft Fellow applied to teacher training to investigate Tutorial Education Program (PET) contributions for Biology studants and teachers education.  Through a Case Study with members of a PET group at a Brazilian Federal Northeastern university, which uses document analysis and interviews, it was noted that the partaker realize that the actions developed by the group are relevant to their training as future teachers of Biology. Such actions articulated through the principle of acting in teaching, research and extension, characteristic of this public policy; however, they needs articulation with teacher education, either for Basic Education or for Higher Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819
10.25053/redufor.v4i12.819
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v4i12.819
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1315
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1316
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Raphael Alves Feitosa, Ana Maria Iório Dias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Raphael Alves Feitosa, Ana Maria Iório Dias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 169-190
Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 169-190
Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 169-190
Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 169-190
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443111927808