Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Karla Raphaella Costa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Frederico Jorge Ferreira, Diogo, Ana Paula Sancho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996
Resumo: This article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question.
id UECE-1_2457bc84eb2ed7b1b0ba530edea9c0d2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2996
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'Contraposiciones entre estética y enseñanza del arte: el caso de 'La triste historia de Eredegalda'Contraposições entre estética e ensino da arte: o caso de 'A triste história de Eredegalda'Ensino da arteEnsino de LiteraturaMarxismoMarxismoArteEducaçãoLiteraturaTeaching of ArtTeaching of LiteratureMarxismMarxismArtEducationLiteratureEnseñanza de arteEnseñanza de LiteraturaMarxismoMarxismoArteEducaciónLiteraturaThis article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question.Este artículo resulta del análisis de La triste historia de Eredegalda del libro Mientras el sueño no viene, editora Rocco, 2013.En el año 2017, ese libro fue retirado de las escuelas públicas brasileñas por tematizar el incesto. La polémica planteó debates de base moral, estética y pedagógica. El estudio es un análisis literario. Fue realizado con base en la estética de György Lukács y tuvo como objetivo superar la dualidad moralismo - libertad artística en el interior de ese debate, apuntando a una necesidad anterior: juzgar acerca del posible papel pedagógico de La triste historia de Eredegalda. Esta situación concreta posibilitó avanzar en el examen del carácter educativo de las obras de arte y en el uso de la literatura como instrumento pedagógico. Se presenta la situación general, después se expone los fundamentos bajo los cuales la investigación se fundó y, por último, se revela el punto de vista de los autores sobre la obra en cuestión, en carácter de ensayo.Este artigo resulta da análise do romance A triste história de Eredegalda do livro Enquanto o sono não vem, editora Rocco, 2013. Em 2017, esse livro foi retirado das escolas públicas brasileiras por tematizar o incesto. A polêmica ensejou debates de base moral, estética e pedagógica. O estudo é uma análise literária, foi realizado com fundamento na estética de György Lukács e teve como objetivo superar a dualidade moralismo – liberdade artística no interior desse debate, apontando uma necessidade anterior: julgar acerca do possível papel pedagógico de A triste história de Eredegalda. Essa situação concreta possibilitou avançar no exame do caráter educativo das obras de arte e no uso da literatura como instrumento pedagógico. Apresenta-se a situação geral, depois expõe-se os fundamentos sob os quais a investigação se fundou e, por último, revela-se o ponto de vista dos autores sobre a obra em questão, em caráter de ensaio.  EdUECE2020-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/299610.25053/redufor.v5i15set/dez.2996Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2996Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2996Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2996Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e29962448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2657https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2659https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/3390Copyright (c) 2020 Karla Raphaella Costa Pereira, Frederico Jorge Ferreira Costa, Ana Paula Sancho Diogohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Karla Raphaella CostaCosta, Frederico Jorge FerreiraDiogo, Ana Paula Sancho2023-06-29T13:29:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2996Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:48Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
Contraposiciones entre estética y enseñanza del arte: el caso de 'La triste historia de Eredegalda'
Contraposições entre estética e ensino da arte: o caso de 'A triste história de Eredegalda'
title Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
spellingShingle Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
Pereira, Karla Raphaella Costa
Ensino da arte
Ensino de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educação
Literatura
Teaching of Art
Teaching of Literature
Marxism
Marxism
Art
Education
Literature
Enseñanza de arte
Enseñanza de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educación
Literatura
title_short Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
title_full Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
title_fullStr Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
title_full_unstemmed Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
title_sort Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
author Pereira, Karla Raphaella Costa
author_facet Pereira, Karla Raphaella Costa
Costa, Frederico Jorge Ferreira
Diogo, Ana Paula Sancho
author_role author
author2 Costa, Frederico Jorge Ferreira
Diogo, Ana Paula Sancho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Karla Raphaella Costa
Costa, Frederico Jorge Ferreira
Diogo, Ana Paula Sancho
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da arte
Ensino de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educação
Literatura
Teaching of Art
Teaching of Literature
Marxism
Marxism
Art
Education
Literature
Enseñanza de arte
Enseñanza de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educación
Literatura
topic Ensino da arte
Ensino de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educação
Literatura
Teaching of Art
Teaching of Literature
Marxism
Marxism
Art
Education
Literature
Enseñanza de arte
Enseñanza de Literatura
Marxismo
Marxismo
Arte
Educación
Literatura
description This article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2996
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2996
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2657
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2659
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/3390
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2996
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2996
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2996
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2996
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443771482112