Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996 |
Resumo: | This article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question. |
id |
UECE-1_2457bc84eb2ed7b1b0ba530edea9c0d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2996 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story'Contraposiciones entre estética y enseñanza del arte: el caso de 'La triste historia de Eredegalda'Contraposições entre estética e ensino da arte: o caso de 'A triste história de Eredegalda'Ensino da arteEnsino de LiteraturaMarxismoMarxismoArteEducaçãoLiteraturaTeaching of ArtTeaching of LiteratureMarxismMarxismArtEducationLiteratureEnseñanza de arteEnseñanza de LiteraturaMarxismoMarxismoArteEducaciónLiteraturaThis article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question.Este artículo resulta del análisis de La triste historia de Eredegalda del libro Mientras el sueño no viene, editora Rocco, 2013.En el año 2017, ese libro fue retirado de las escuelas públicas brasileñas por tematizar el incesto. La polémica planteó debates de base moral, estética y pedagógica. El estudio es un análisis literario. Fue realizado con base en la estética de György Lukács y tuvo como objetivo superar la dualidad moralismo - libertad artística en el interior de ese debate, apuntando a una necesidad anterior: juzgar acerca del posible papel pedagógico de La triste historia de Eredegalda. Esta situación concreta posibilitó avanzar en el examen del carácter educativo de las obras de arte y en el uso de la literatura como instrumento pedagógico. Se presenta la situación general, después se expone los fundamentos bajo los cuales la investigación se fundó y, por último, se revela el punto de vista de los autores sobre la obra en cuestión, en carácter de ensayo.Este artigo resulta da análise do romance A triste história de Eredegalda do livro Enquanto o sono não vem, editora Rocco, 2013. Em 2017, esse livro foi retirado das escolas públicas brasileiras por tematizar o incesto. A polêmica ensejou debates de base moral, estética e pedagógica. O estudo é uma análise literária, foi realizado com fundamento na estética de György Lukács e teve como objetivo superar a dualidade moralismo – liberdade artística no interior desse debate, apontando uma necessidade anterior: julgar acerca do possível papel pedagógico de A triste história de Eredegalda. Essa situação concreta possibilitou avançar no exame do caráter educativo das obras de arte e no uso da literatura como instrumento pedagógico. Apresenta-se a situação geral, depois expõe-se os fundamentos sob os quais a investigação se fundou e, por último, revela-se o ponto de vista dos autores sobre a obra em questão, em caráter de ensaio. EdUECE2020-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/299610.25053/redufor.v5i15set/dez.2996Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2996Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2996Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2996Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e29962448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2657https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2659https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/3390Copyright (c) 2020 Karla Raphaella Costa Pereira, Frederico Jorge Ferreira Costa, Ana Paula Sancho Diogohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Karla Raphaella CostaCosta, Frederico Jorge FerreiraDiogo, Ana Paula Sancho2023-06-29T13:29:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2996Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:48Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' Contraposiciones entre estética y enseñanza del arte: el caso de 'La triste historia de Eredegalda' Contraposições entre estética e ensino da arte: o caso de 'A triste história de Eredegalda' |
title |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
spellingShingle |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' Pereira, Karla Raphaella Costa Ensino da arte Ensino de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educação Literatura Teaching of Art Teaching of Literature Marxism Marxism Art Education Literature Enseñanza de arte Enseñanza de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educación Literatura |
title_short |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
title_full |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
title_fullStr |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
title_full_unstemmed |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
title_sort |
Contrapositions between aesthetics and art teaching: the case of 'Eredegalda’s sad story' |
author |
Pereira, Karla Raphaella Costa |
author_facet |
Pereira, Karla Raphaella Costa Costa, Frederico Jorge Ferreira Diogo, Ana Paula Sancho |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Frederico Jorge Ferreira Diogo, Ana Paula Sancho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Karla Raphaella Costa Costa, Frederico Jorge Ferreira Diogo, Ana Paula Sancho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da arte Ensino de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educação Literatura Teaching of Art Teaching of Literature Marxism Marxism Art Education Literature Enseñanza de arte Enseñanza de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educación Literatura |
topic |
Ensino da arte Ensino de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educação Literatura Teaching of Art Teaching of Literature Marxism Marxism Art Education Literature Enseñanza de arte Enseñanza de Literatura Marxismo Marxismo Arte Educación Literatura |
description |
This article results from the analysis of the novel Eredegalda’s sad story from the book While sleep does not come (Rocco, 2013). In 2017, this book was forbidden in the Brazilian public schools for focusing on incest. The controversy gave rise to moral, aesthetic and pedagogical debates. The study is a literary analysis, it was carried out based on the aesthetics of György Lukács and aimed to overcome the duality of moralism-artistic freedom within this debate, pointing out an earlier need: to reflect on the possible pedagogical role of Eredegalda’s sad story. This concrete situation made it possible to move forward in examining the educational character of works of art and the use of literature as a pedagogical instrument. It presents the general situation, then explains the fundamentals on which the investigation was based and, finally, reveals the author’s point of view on the work in question. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2996 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2657 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/2659 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2996/3390 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2996 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2996 Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2996 Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2996 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443771482112 |