Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bianch, Bárbara Ferreira Matias
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Côco, Valdete, Alves, Kallyne Kafuri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209
Resumo: Based on doctoral research data, this article aims to analyze the training profile of professors working in on-site Pedagogy courses at Federal Institutes, focusing on early childhood education in initial training. With Bakhtinian theoretical-methodological assumptions, it presents a document analysis of 532 Lattes curricula of professors linked to 27 courses, identifying undergraduate and graduate courses of these professors. As a result, it points out the heterogeneity in academic trajectories, observes the interdisciplinary nature of the courses and points out implications for graduation, especially when considering the specificities for professional practice in early childhood education. With this, it points out the need to invest in the continuous training of teacher trainers and to value research, teaching and extension aimed at education, in connection with the training of teachers for the exercise in the first stage of basic education.
id UECE-1_342d120271422bd5531b91dd49646eb8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8209
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profilesCursos de formación inicial en Pedagogía en Institutos Federales: perfiles de formación de los profesoresCursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: perfis formativos dos docentesFormação inicial de professoresCursos de PedagogiaInstitutos FederaisCursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: percursos formativos dos docentesInitial teacher training. Pedagogy Courses. Federal Institutes.Formación inicial del profesorado. Cursos de Pedagogía. Institutos Federales.Formation initiale des enseignants. Cours de pédagogie. Instituts fédéraux.Based on doctoral research data, this article aims to analyze the training profile of professors working in on-site Pedagogy courses at Federal Institutes, focusing on early childhood education in initial training. With Bakhtinian theoretical-methodological assumptions, it presents a document analysis of 532 Lattes curricula of professors linked to 27 courses, identifying undergraduate and graduate courses of these professors. As a result, it points out the heterogeneity in academic trajectories, observes the interdisciplinary nature of the courses and points out implications for graduation, especially when considering the specificities for professional practice in early childhood education. With this, it points out the need to invest in the continuous training of teacher trainers and to value research, teaching and extension aimed at education, in connection with the training of teachers for the exercise in the first stage of basic education.A partir de datos de investigación doctoral, este artículo tiene como objetivo analizar el perfil formativo de los profesores que actúan en cursos presenciales de Pedagogía en Institutos Federales, con foco en la educación infantil en formación inicial. Con presupuestos teórico-metodológicos bakhtinianos, presenta un análisis documental de 532 currículos Lattes de profesores vinculados a 27 cursos, identificando cursos de pregrado y posgrado de estos profesores. Como resultado, apunta la heterogeneidad en las trayectorias académicas, observa el carácter interdisciplinario de los cursos y señala implicaciones para la graduación, especialmente al considerar las especificidades para el ejercicio profesional en educación infantil. Con ello, señala la necesidad de invertir en la formación continua de formadores de docentes y de valorizar la investigación, la docencia y la extensión dirigida a la educación, en conexión con la formación de docentes para el ejercicio en la primera etapa de la educación básica. A partir de dados de pesquisa de doutorado, este artigo objetiva analisar o perfil formativo de docentes atuantes nos cursos presenciais de Pedagogia dos Institutos Federais, tematizando a educação infantil na formação inicial. Com pressupostos teórico-metodológicos bakhtinianos, apresenta análise documental de 532 currículos Lattes de professores(as) vinculados(as) a 27 cursos, identificando graduação e pós-graduação desses(as) docentes. Como resultados, aponta a heterogeneidade nas trajetórias acadêmicas, observa o caráter interdisciplinar dos cursos e sinaliza implicações na graduação, sobretudo quando consideradas as especificidades para o exercício profissional na educação infantil. Com isso, aponta a necessidade de investimento na formação continuada dos(as) docentes formadores(as) e de valorização da pesquisa, do ensino e da extensão voltados à educação, em vinculação com a formação de professores(as) para o exercício na primeira etapa da educação básica.EdUECE2022-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo application/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/820910.25053/redufor.v7.e8209Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8209Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8209Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8209Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e82092448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8000https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8001https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8779Copyright (c) 2022 Bárbara Ferreira Matias Matias Bianch, Kallyne Kafuri Alves, Valdete Côcohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBianch, Bárbara Ferreira MatiasCôco, ValdeteAlves, Kallyne Kafuri2023-03-28T17:32:28Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8209Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-03-28T17:32:28Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
Cursos de formación inicial en Pedagogía en Institutos Federales: perfiles de formación de los profesores
Cursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: perfis formativos dos docentes
title Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
spellingShingle Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
Bianch, Bárbara Ferreira Matias
Formação inicial de professores
Cursos de Pedagogia
Institutos Federais
Cursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: percursos formativos dos docentes
Initial teacher training. Pedagogy Courses. Federal Institutes.
Formación inicial del profesorado. Cursos de Pedagogía. Institutos Federales.
Formation initiale des enseignants. Cours de pédagogie. Instituts fédéraux.
title_short Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
title_full Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
title_fullStr Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
title_full_unstemmed Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
title_sort Initial training courses in Pedagogy in Federal Institutes: teachers' training profiles
author Bianch, Bárbara Ferreira Matias
author_facet Bianch, Bárbara Ferreira Matias
Côco, Valdete
Alves, Kallyne Kafuri
author_role author
author2 Côco, Valdete
Alves, Kallyne Kafuri
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bianch, Bárbara Ferreira Matias
Côco, Valdete
Alves, Kallyne Kafuri
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial de professores
Cursos de Pedagogia
Institutos Federais
Cursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: percursos formativos dos docentes
Initial teacher training. Pedagogy Courses. Federal Institutes.
Formación inicial del profesorado. Cursos de Pedagogía. Institutos Federales.
Formation initiale des enseignants. Cours de pédagogie. Instituts fédéraux.
topic Formação inicial de professores
Cursos de Pedagogia
Institutos Federais
Cursos de formação inicial em Pedagogia nos Institutos Federais: percursos formativos dos docentes
Initial teacher training. Pedagogy Courses. Federal Institutes.
Formación inicial del profesorado. Cursos de Pedagogía. Institutos Federales.
Formation initiale des enseignants. Cours de pédagogie. Instituts fédéraux.
description Based on doctoral research data, this article aims to analyze the training profile of professors working in on-site Pedagogy courses at Federal Institutes, focusing on early childhood education in initial training. With Bakhtinian theoretical-methodological assumptions, it presents a document analysis of 532 Lattes curricula of professors linked to 27 courses, identifying undergraduate and graduate courses of these professors. As a result, it points out the heterogeneity in academic trajectories, observes the interdisciplinary nature of the courses and points out implications for graduation, especially when considering the specificities for professional practice in early childhood education. With this, it points out the need to invest in the continuous training of teacher trainers and to value research, teaching and extension aimed at education, in connection with the training of teachers for the exercise in the first stage of basic education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209
10.25053/redufor.v7.e8209
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e8209
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8000
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8001
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8209/8779
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Bárbara Ferreira Matias Matias Bianch, Kallyne Kafuri Alves, Valdete Côco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Bárbara Ferreira Matias Matias Bianch, Kallyne Kafuri Alves, Valdete Côco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8209
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8209
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8209
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8209
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444484513792