Public-private partnerships in public education: a study in two northeastern states
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11024 |
Resumo: | The processes of privatization in public education occur in different ways, primarily through agreements, contracts, or partnerships between institutes and education secretariats. This study aims to discuss this phenomenon in two northeastern states of Brazil: Ceará and Rio Grande do Norte, demonstrating how it interferes with the development of managerial tools in the educational context. The research method adopted was dialectical approach, and the procedures consisted of literature review and documentary analysis. The results indicate that managers end up redefining their roles to meet the interests of partner institutions, emphasizing the achievement of goals and results. |
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Public-private partnerships in public education: a study in two northeastern statesAsociaciones público-privadas en la educación pública: un estudio en dos estados del northesteAlianças público-privadas na educação pública: um estudo em dois estados nordestinosPrivatizaçãoparceriasgerencialismogestores escolaresEducaçãoPrivatizationPartnershipsgerencialismschool administratorsEducationAsociaciónesparceriasgerencialismoadministradores escolaresEducaciónThe processes of privatization in public education occur in different ways, primarily through agreements, contracts, or partnerships between institutes and education secretariats. This study aims to discuss this phenomenon in two northeastern states of Brazil: Ceará and Rio Grande do Norte, demonstrating how it interferes with the development of managerial tools in the educational context. The research method adopted was dialectical approach, and the procedures consisted of literature review and documentary analysis. The results indicate that managers end up redefining their roles to meet the interests of partner institutions, emphasizing the achievement of goals and results.Los procesos de privatización de la educación pública ocurren de diferentes formas, principalmente a través de convenios, contratos o asociaciones entre los institutos y las secretarías de educación. Este trabajo tiene como objetivo discutir este fenómeno en dos estados del nordeste de la federación brasileña, Ceará y Rio Grande do Norte, demostrando cómo esto interfiere en el desarrollo de herramientas de gestión en el contexto educativo. El método de investigación fue el enfoque dialéctico y los procedimientos adoptados fueron la revisión bibliográfica y el análisis documental. Los resultados indican que los gestores redefinen sus funciones para satisfacer los intereses de las instituciones asociadas, en relación con el logro de metas y resultados.Os processos de privatização da educação pública ocorrem de diferentes maneiras, principalmente por meio de acordos, contratos ou parcerias entre institutos e secretarias de educação. Este trabalho tem como objetivo discutir esse fenômeno em dois estados nordestinos do Brasil: Ceará e Rio Grande do Norte, demonstrando como ele interfere no desenvolvimento de ferramentas gerenciais no contexto educacional. O método de pesquisa adotado foi a abordagem dialética, e os procedimentos consistiram em revisão de literatura e análise documental. Os resultados indicam que os gestores acabam redefinindo suas funções para atender aos interesses das instituições parceiras, enfatizando o cumprimento de metas e resultados.EdUECE2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1102410.25053/redufor.v8.e11024 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11024 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11024 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11024 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11024 2448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11024/10288https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11024/10289https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11024/10577https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11024/10664Copyright (c) 2023 Allan Solano Souza, Hilcélia Aparecida Gomes Moreira, Maria Margarett da Silva, Daniela Cunha Tertohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Allan SolanoMoreira, Hilcélia Aparecida GomesSilva, Maria Margarett daTerto, Daniela Cunha2024-02-06T15:11:47Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11024Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-06T15:11:47Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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