Connections between street and university: First Training Course of Capoeira Teachers
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1452 |
Resumo: | The studies on knowledge related to capoeira were distributed for analysis, by Silva (2017), in 3 categories: knowledge related to the production of spectacles; the production of events and training courses. Based on the analysis of archives of the Centro Cultural Capoeira Água de Beber- CECAB, located between 2002 and 2006, we sought to record the relationship between capoeira and university, ie how formal and informal knowledge is articulated within the scope of actions undertaken to form training courses for the group. As a methodological resource, we stipulate the Case Study and we can verify that the promotion of the dialogue between masters of capoeira, researchers from different scientific areas and university professors are included in the formation of the capoeirista, who intends to act as a capoeira teacher or not, as in formation of a public interested in the study on culture and ethnic-racial relations in Brazil and Ceará. |
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Connections between street and university: First Training Course of Capoeira TeachersConexiones entre calle y universidad: I Curso de Formación de Profesores de CapoeiraConexões entre rua e universidade: I Curso de Formação de Professores em determinado grupo de capoeira.bens culturaiseventos universitáriosmétodos para formação de professoresCapoeiraPatrimônio Cultural imaterialEventos universitárioscultural patrimony; university events; methods for teacher trainingpatrimonios culturales; eventos universitarios; Métodos para la formación del profesorado.The studies on knowledge related to capoeira were distributed for analysis, by Silva (2017), in 3 categories: knowledge related to the production of spectacles; the production of events and training courses. Based on the analysis of archives of the Centro Cultural Capoeira Água de Beber- CECAB, located between 2002 and 2006, we sought to record the relationship between capoeira and university, ie how formal and informal knowledge is articulated within the scope of actions undertaken to form training courses for the group. As a methodological resource, we stipulate the Case Study and we can verify that the promotion of the dialogue between masters of capoeira, researchers from different scientific areas and university professors are included in the formation of the capoeirista, who intends to act as a capoeira teacher or not, as in formation of a public interested in the study on culture and ethnic-racial relations in Brazil and Ceará. Los estudios sobre el conocimiento relacionado con la capoeira fueron distribuidos para su análisis, por Silva (2017), en 3 categorías: conocimiento relacionado con la producción de gafas; La producción de eventos y cursos de formación. A partir del análisis de los archivos del Centro Cultural Capoeira Água de Beber- CECAB, situado entre 2002 y 2006, se buscó registrar la relación entre capoeira y la universidad, es decir, cómo se articula el conocimiento formal e informal dentro del alcance de las acciones. emprendidas para formar cursos de formación para el grupo. Como recurso metodológico, estipulamos el estudio de caso y podemos verificar que la promoción del diálogo entre los maestros de la capoeira, investigadores de diferentes áreas científicas y profesores universitarios se incluye en la formación del capoeirista, que tiene la intención de actuar como profesor de capoeira o no, como en Formación de un público interesado en el estudio sobre cultura y relaciones étnico-raciales en Brasil y Ceará. Os estudos sobre saberes concernentes à capoeira foram distribuídos para análise, por Silva (2017), em 3 categorias: saberes relacionados à produção de espetáculos; à produção de eventos e à cursos de formação. A partir da análise de arquivos do Centro Cultural Capoeira Água de Beber- CECAB, situados entre o ano de 2002 e 2006, procuramos registrar as relações existentes entre capoeira e universidade, ou seja, como os saberes formais e informais se articulam no âmbito das ações empreendidas para constituição de cursos de formação do grupo. Como recurso metodológico, estipulamos o Estudo de Caso e pudemos constatar que a promoção do diálogo entre mestres de capoeira, pesquisadores de diferentes áreas científicas e professores universitários se inserem tanto na formação do capoeirista, que pretenda atuar como professor de capoeira ou não, como na formação de um público interessado no estudo sobre cultura e relações étnico-raciais brasileiras e do Ceará. EdUECE2020-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/145210.25053/redufor.v5i14mai/ago.1452Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 176-194Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 176-194Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 176-194Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 176-1942448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1452/2487https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1452/2489https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1452/2602Copyright (c) 2020 Sammia Castro Silva, José Gerardo Vasconcelos, Lourdes Rafaella Santos Florenciohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sammia CastroVasconcelos, José GerardoFlorencio, Lourdes Rafaella Santos2023-06-29T13:26:34Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1452Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:34Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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