"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581 |
Resumo: | Inspired by models from countries like England, France and Russia the Companies for apprentice seamen were created in Brazil. The first one heard of was established in 1840 at the Court. On January 17, 1871, under decree no. 4680, the Companhias de Aprendizes Marinheiros (Companies of Seamen Apprentices) were created in the province of Parahyba and in 1873 in the province of Rio Grande do Norte. We discuss in this article the conditions of creation of these educational spaces in the two provinces and, more specifically, the constitution of a school curriculum intended for the education of those young people. Beyond the disciplines we are interested in grasping the educational practices prescribed for the organization of daily school life and the ways of controlling the subjects who should be instructed and disciplined. Methodologically we analyze the Provincial Presidential Reports and the ones from Ministers of the Navy, where the proposition of "training good seamen and providing a useful education for children exposed to vices and misery" circulated. |
id |
UECE-1_6131363242e75848a67ca0a0566c5db4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/581 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890)"PARA FORMAR EL VIVO DE BUENOS MARINEROS": LAS COMPAÑÍAS DE APRENDIZAN MARINEROS DE LA PARAHYBA Y DEL RÍO GRANDE DEL NORTE (1871 - 1890)“Para formar o viveiro de bons marinheiros”: as companhias de aprendizes marinheiros da Parahyba e do Rio Grande do Norte (1871 – 1890)CurrículoPráticas EducativasCompanhia de Aprendizes Marinheiro.school curriculumeducational practicesCompany of Seamen Apprenticesescuela de estudiosprácticas de prácticasInspired by models from countries like England, France and Russia the Companies for apprentice seamen were created in Brazil. The first one heard of was established in 1840 at the Court. On January 17, 1871, under decree no. 4680, the Companhias de Aprendizes Marinheiros (Companies of Seamen Apprentices) were created in the province of Parahyba and in 1873 in the province of Rio Grande do Norte. We discuss in this article the conditions of creation of these educational spaces in the two provinces and, more specifically, the constitution of a school curriculum intended for the education of those young people. Beyond the disciplines we are interested in grasping the educational practices prescribed for the organization of daily school life and the ways of controlling the subjects who should be instructed and disciplined. Methodologically we analyze the Provincial Presidential Reports and the ones from Ministers of the Navy, where the proposition of "training good seamen and providing a useful education for children exposed to vices and misery" circulated.Inspirado por los modelos de países como Inglaterra, Francia y Rusia las empresas para los marineros aprendices fueron creados en Brasil. El personal era muy amable y servicial. En enero 17, 1871, bajo decreto no. Y en las provincias de Seamen Apprentices, se crearon en la provincia de Parahyba y en 1873 en la provincia de Río Grande del Norte. En este artículo se describen las condiciones de creación de estos espacios educativos en las dos provincias y, más concretamente, la constitución de la escuela de estudios para la educación de aquellos jóvenes. En el caso de las disciplinas, se trata de agilizar las prácticas de prácticas correctas para la organización de la escuela secundaria de edad y las maneras de controlar el tema que debe especificarse y disciplinado. En el caso de los Estados Unidos de América, los Estados Unidos y los Estados Unidos de América.Inspiradas em modelos de países como Inglaterra, França e Rússia foram criadas Companhias para aprendizes marinheiros no Brasil. A primeira delas que se têm notícias foi instituída em 1840 na Corte. Em 17 de janeiro de 1871, sob o decreto n. 4680, foi criada a Companhias de Aprendizes Marinheiros na província da Parahyba e em 1873 na província do Rio Grande do Norte. Discutimos nesse artigo as condições de criação desses espaços educacionais nas duas províncias e, mais especificamente, a constituição de um currículo escolar pretendido para a formação daqueles jovens. Para além das disciplinas nos interessa apreender as práticas educativas prescritas para a organização do cotidiano escolar e as formas de controle dos corpos que deveriam ser instruídos e disciplinados. Metodologicamente analisamos os Relatórios de Presidente de Província e de Ministros da Marinha, espaço em que circulou a proposta de “formar bons marinheiros e uma educação proveitosa às crianças expostas aos vícios e a miséria”. EdUECE2019-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/58110.25053/redufor.v4i10.581Educ. Form.; Vol. 4 No. 10 (2019): Educação & Formação; 112-130Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 10 (2019): Educação & Formação; 112-130Éducation et formation; Vol. 4 No 10 (2019): Educação & Formação; 112-130Educ. Form.; v. 4 n. 10 (2019): Educação & Formação; 112-1302448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581/1085Soares Junior, Azemar dos SantosCury, Cláudia Englerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-29T12:08:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/581Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:08:11Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) "PARA FORMAR EL VIVO DE BUENOS MARINEROS": LAS COMPAÑÍAS DE APRENDIZAN MARINEROS DE LA PARAHYBA Y DEL RÍO GRANDE DEL NORTE (1871 - 1890) “Para formar o viveiro de bons marinheiros”: as companhias de aprendizes marinheiros da Parahyba e do Rio Grande do Norte (1871 – 1890) |
title |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
spellingShingle |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) Soares Junior, Azemar dos Santos Currículo Práticas Educativas Companhia de Aprendizes Marinheiro . school curriculum educational practices Company of Seamen Apprentices escuela de estudios prácticas de prácticas |
title_short |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
title_full |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
title_fullStr |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
title_full_unstemmed |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
title_sort |
"FORMING THE NURSERY OF GOOD SAILORS": THE COMPANIES OF SEAMEN APPRENTICES IN PARAHYBA AND RIO GRANDE DO NORTE (1871-1890) |
author |
Soares Junior, Azemar dos Santos |
author_facet |
Soares Junior, Azemar dos Santos Cury, Cláudia Engler |
author_role |
author |
author2 |
Cury, Cláudia Engler |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Junior, Azemar dos Santos Cury, Cláudia Engler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Práticas Educativas Companhia de Aprendizes Marinheiro . school curriculum educational practices Company of Seamen Apprentices escuela de estudios prácticas de prácticas |
topic |
Currículo Práticas Educativas Companhia de Aprendizes Marinheiro . school curriculum educational practices Company of Seamen Apprentices escuela de estudios prácticas de prácticas |
description |
Inspired by models from countries like England, France and Russia the Companies for apprentice seamen were created in Brazil. The first one heard of was established in 1840 at the Court. On January 17, 1871, under decree no. 4680, the Companhias de Aprendizes Marinheiros (Companies of Seamen Apprentices) were created in the province of Parahyba and in 1873 in the province of Rio Grande do Norte. We discuss in this article the conditions of creation of these educational spaces in the two provinces and, more specifically, the constitution of a school curriculum intended for the education of those young people. Beyond the disciplines we are interested in grasping the educational practices prescribed for the organization of daily school life and the ways of controlling the subjects who should be instructed and disciplined. Methodologically we analyze the Provincial Presidential Reports and the ones from Ministers of the Navy, where the proposition of "training good seamen and providing a useful education for children exposed to vices and misery" circulated. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581 10.25053/redufor.v4i10.581 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v4i10.581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581/1085 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 4 No. 10 (2019): Educação & Formação; 112-130 Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 10 (2019): Educação & Formação; 112-130 Éducation et formation; Vol. 4 No 10 (2019): Educação & Formação; 112-130 Educ. Form.; v. 4 n. 10 (2019): Educação & Formação; 112-130 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443109830656 |