Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marta Regina Paulo da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060
Resumo: Based on the results of a research that analyzed the representations of black girls in Afro-Brazilian children's literature worked in Early Childhood Education, this article discusses the challenges to teacher education in the realization of an educational work that breaks with racist, sexist and adult-centric pedagogical practices. The research, which had as methodological procedures the survey of Afro-Brazilian literature books used by teachers and the analysis of representations of black girls conveyed in them, dialogued with Freirean epistemology, social studies of childhood and literature. The analysis revealed that Afro-Brazilian literature is little worked in Early Childhood Education and, among the most used books, there are remnants of a Eurocentric perspective, which refers to the need to discuss this theme in training spaces. The article concludes with the defense of a teacher education marked by childhood and intercultural dialogue in the construction of a critical and decolonial intercultural education.
id UECE-1_6e4dcd2ef01a86a6a9e2de9a5a4070ba
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10060
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher trainingLiteratura afrobrasileña en la educación infantil: desafíos para la formación de professoresLiteratura afro-brasileira na educação infantil: desafios à formação docenteLiteratura afro-brasileiraEducação infantilGêneroRelações étnico-raciaisLiteratura afro-brasileiraFormação docenteRelações de gêneroRelações étnico-raciaisEducação infantilAfro-Brazilian LiteratureEarly childhood educationGenreEthnic-racial relationsLiteratura afrobrasileñaEducación InfantilGéneroRelaciones étnico-racialesBased on the results of a research that analyzed the representations of black girls in Afro-Brazilian children's literature worked in Early Childhood Education, this article discusses the challenges to teacher education in the realization of an educational work that breaks with racist, sexist and adult-centric pedagogical practices. The research, which had as methodological procedures the survey of Afro-Brazilian literature books used by teachers and the analysis of representations of black girls conveyed in them, dialogued with Freirean epistemology, social studies of childhood and literature. The analysis revealed that Afro-Brazilian literature is little worked in Early Childhood Education and, among the most used books, there are remnants of a Eurocentric perspective, which refers to the need to discuss this theme in training spaces. The article concludes with the defense of a teacher education marked by childhood and intercultural dialogue in the construction of a critical and decolonial intercultural education.A partir de los resultados de una investigación que analizó las representaciones de las niñas negras en la literatura infantil afrobrasileña trabajada en la educación infantil, este artículo discute los desafíos de la formación docente en la realización de un trabajo educativo que rompa con prácticas pedagógicas racistas, sexistas y adultocéntricos.. La investigación, cuyos procedimientos metodológicos fueron el levantamiento de libros de literatura afrobrasileña utilizados por docentes y el análisis de las representaciones de niñas negras transmitidas en ellos, dialogó con la epistemología de Freire, los estudios sociales de la infancia y la literatura. El análisis reveló que la literatura afrobrasileña es poco utilizada en la educación infantil y, entre los libros más utilizados, hay restos de una perspectiva eurocéntrica, lo que se refiere a la necesidad de discusión de este tema en los espacios de formación. Concluye con la defensa de la formación docente marcada por la infancia y el diálogo intercultural en la construcción de una educación intercultural crítica y decolonial.A partir dos resultados de uma pesquisa que analisou as representações de meninas negras na literatura infantil afro-brasileira trabalhada na Educação Infantil, este artigo discorre sobre os desafios à formação docente na efetivação de um trabalho educativo que rompa com práticas pedagógicas racistas, sexistas e adultocêntricas. A pesquisa, que teve como procedimentos metodológicos o levantamento dos livros de literatura afro-brasileira utilizados por docentes e a análise das representações de meninas negras neles veiculados, dialogou com a epistemologia freireana, estudos sociais da infância e literatura. A análise revelou que a literatura afro-brasileira é pouco trabalhada na Educação Infantil e, dentre os livros mais utilizados, verificam-se resquícios de uma perspectiva eurocêntrica, o que remete à necessidade de discussão dessa temática nos espaços formativos. O artigo conclui com a defesa de uma formação docente marcada pela infância e pelo diálogo intercultural na construção de uma educação intercultural crítica e decolonial.EdUECE2023-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1006010.25053/redufor.v8.e10060Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e100602448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9060https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9061https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9533https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9327https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9215Copyright (c) 2023 Marta Regina Paulo da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marta Regina Paulo da2024-01-09T18:18:40Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10060Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:18:40Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
Literatura afrobrasileña en la educación infantil: desafíos para la formación de professores
Literatura afro-brasileira na educação infantil: desafios à formação docente
title Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
spellingShingle Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
Silva, Marta Regina Paulo da
Literatura afro-brasileira
Educação infantil
Gênero
Relações étnico-raciais
Literatura afro-brasileira
Formação docente
Relações de gênero
Relações étnico-raciais
Educação infantil
Afro-Brazilian Literature
Early childhood education
Genre
Ethnic-racial relations
Literatura afrobrasileña
Educación Infantil
Género
Relaciones étnico-raciales
title_short Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
title_full Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
title_fullStr Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
title_full_unstemmed Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
title_sort Afro-Brazilian literature in early childhood education: challenges for teacher training
author Silva, Marta Regina Paulo da
author_facet Silva, Marta Regina Paulo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marta Regina Paulo da
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura afro-brasileira
Educação infantil
Gênero
Relações étnico-raciais
Literatura afro-brasileira
Formação docente
Relações de gênero
Relações étnico-raciais
Educação infantil
Afro-Brazilian Literature
Early childhood education
Genre
Ethnic-racial relations
Literatura afrobrasileña
Educación Infantil
Género
Relaciones étnico-raciales
topic Literatura afro-brasileira
Educação infantil
Gênero
Relações étnico-raciais
Literatura afro-brasileira
Formação docente
Relações de gênero
Relações étnico-raciais
Educação infantil
Afro-Brazilian Literature
Early childhood education
Genre
Ethnic-racial relations
Literatura afrobrasileña
Educación Infantil
Género
Relaciones étnico-raciales
description Based on the results of a research that analyzed the representations of black girls in Afro-Brazilian children's literature worked in Early Childhood Education, this article discusses the challenges to teacher education in the realization of an educational work that breaks with racist, sexist and adult-centric pedagogical practices. The research, which had as methodological procedures the survey of Afro-Brazilian literature books used by teachers and the analysis of representations of black girls conveyed in them, dialogued with Freirean epistemology, social studies of childhood and literature. The analysis revealed that Afro-Brazilian literature is little worked in Early Childhood Education and, among the most used books, there are remnants of a Eurocentric perspective, which refers to the need to discuss this theme in training spaces. The article concludes with the defense of a teacher education marked by childhood and intercultural dialogue in the construction of a critical and decolonial intercultural education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060
10.25053/redufor.v8.e10060
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10060
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9060
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9061
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9533
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9327
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10060/9215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marta Regina Paulo da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marta Regina Paulo da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10060
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10060
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444560011264