Methodological reflections on the historiography of the student movement
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750 |
Resumo: | In the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worlds |
id |
UECE-1_805de542ebcfefef8e38d16f3d905be7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2750 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Methodological reflections on the historiography of the student movementReflexiones metodológicas sobre la historiografía de movimiento estudiantilReflexões metodológicas sobre a historiografia do movimento estudantilMovimentos sociais e educaçãoCrise universitáriaMetodologia científicaHistória da educaçãoHistória da EducaçãoSocial movements and educationUniversity crisisScientific methodologyHistory of educationMovimientos sociales y educaciónCrisis universitariaMetodologia científicaHistoria de la educaciónIn the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worldsSi la metodología científica tiene la tarea de mejorar la investigación de las preguntas, el análisis de los estudios consagrados en el campo de las Ciencias Sociales muestra vacíos que, llenados, ampliarían la visión del fenómeno. Hay trabajos que enfatizan la descripción de tramas, actores y eventos, en detrimento de procesos que se estructuran durante un largo período, como los matices de la cultura y los subjetivismos. El trabajo ha consistido en su revisión basada en publicaciones sobre el movimiento estudiantil de 1968 en Colombia, México y Brasil. La hipótesis valida el patrón analítico que se repite, pero supone que es posible mejorar el registro del fenómeno. La revisión de la literatura científica identifica causas, factores y elementos intervinientes en los procesos. Entre los resultados, variables comunes que se interconectan en los movimientos políticos: perfil del actor, contextos, dinámica de eventos, aspectos comunicacionales e impactos institucionales. Se a metodologia científica tem a tarefa de melhorar a investigação das questões, a análise dos estudos consagrados no campo das Ciências Sociais mostra lacunas que, preenchidas, ampliariam a visão do fenômeno. Existem trabalhos que enfatizam a descrição de enredos, atores e eventos, em detrimento de processos estruturados por um longo período, como as nuances da cultura e dos subjetivismos. O trabalho consistiu em sua revisão com base em publicações sobre o movimento estudantil de 1968 na Colômbia, México e Brasil. A hipótese valida o padrão analítico repetido, mas assume que é possível melhorar o registro do fenômeno. A revisão da literatura científica identifica causas, fatores e elementos envolvidos nos processos. Entre os resultados, variáveis comuns que se interconectam em movimentos políticos: perfil do ator, contextos, dinâmica de eventos, aspectos comunicacionais e impactos institucionais.EdUECE2020-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275010.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 216-2392448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2495https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2498https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2604Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSucupira, Tânia GorayebDelgado, Francisco Javier García2023-06-29T13:29:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2750Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:57Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Methodological reflections on the historiography of the student movement Reflexiones metodológicas sobre la historiografía de movimiento estudiantil Reflexões metodológicas sobre a historiografia do movimento estudantil |
title |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
spellingShingle |
Methodological reflections on the historiography of the student movement Sucupira, Tânia Gorayeb Movimentos sociais e educação Crise universitária Metodologia científica História da educação História da Educação Social movements and education University crisis Scientific methodology History of education Movimientos sociales y educación Crisis universitaria Metodologia científica Historia de la educación |
title_short |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
title_full |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
title_fullStr |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
title_full_unstemmed |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
title_sort |
Methodological reflections on the historiography of the student movement |
author |
Sucupira, Tânia Gorayeb |
author_facet |
Sucupira, Tânia Gorayeb Delgado, Francisco Javier García |
author_role |
author |
author2 |
Delgado, Francisco Javier García |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sucupira, Tânia Gorayeb Delgado, Francisco Javier García |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimentos sociais e educação Crise universitária Metodologia científica História da educação História da Educação Social movements and education University crisis Scientific methodology History of education Movimientos sociales y educación Crisis universitaria Metodologia científica Historia de la educación |
topic |
Movimentos sociais e educação Crise universitária Metodologia científica História da educação História da Educação Social movements and education University crisis Scientific methodology History of education Movimientos sociales y educación Crisis universitaria Metodologia científica Historia de la educación |
description |
In the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worlds |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2495 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2498 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2604 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 216-239 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443750510592 |