Methodological reflections on the historiography of the student movement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sucupira, Tânia Gorayeb
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Delgado, Francisco Javier García
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750
Resumo: In the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worlds
id UECE-1_805de542ebcfefef8e38d16f3d905be7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2750
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Methodological reflections on the historiography of the student movementReflexiones metodológicas sobre la historiografía de movimiento estudiantilReflexões metodológicas sobre a historiografia do movimento estudantilMovimentos sociais e educaçãoCrise universitáriaMetodologia científicaHistória da educaçãoHistória da EducaçãoSocial movements and educationUniversity crisisScientific methodologyHistory of educationMovimientos sociales y educaciónCrisis universitariaMetodologia científicaHistoria de la educaciónIn the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worldsSi la metodología científica tiene la tarea de mejorar la investigación de las preguntas, el análisis de los estudios consagrados en el campo de las Ciencias Sociales muestra vacíos que, llenados, ampliarían la visión del fenómeno. Hay trabajos que enfatizan la descripción de tramas, actores y eventos, en detrimento de procesos que se estructuran durante un largo período, como los matices de la cultura y los subjetivismos. El trabajo ha consistido en su revisión basada en publicaciones sobre el movimiento estudiantil de 1968 en Colombia, México y Brasil. La hipótesis valida el patrón analítico que se repite, pero supone que es posible mejorar el registro del fenómeno. La revisión de la literatura científica identifica causas, factores y elementos intervinientes en los procesos. Entre los resultados, variables comunes que se interconectan en los movimientos políticos: perfil del actor, contextos, dinámica de eventos, aspectos comunicacionales e impactos institucionales. Se a metodologia científica tem a tarefa de melhorar a investigação das questões, a análise dos estudos consagrados no campo das Ciências Sociais mostra lacunas que, preenchidas, ampliariam a visão do fenômeno. Existem trabalhos que enfatizam a descrição de enredos, atores e eventos, em detrimento de processos estruturados por um longo período, como as nuances da cultura e dos subjetivismos. O trabalho consistiu em sua revisão com base em publicações sobre o movimento estudantil de 1968 na Colômbia, México e Brasil. A hipótese valida o padrão analítico repetido, mas assume que é possível melhorar o registro do fenômeno. A revisão da literatura científica identifica causas, fatores e elementos envolvidos nos processos. Entre os resultados, variáveis ​​comuns que se interconectam em movimentos políticos: perfil do ator, contextos, dinâmica de eventos, aspectos comunicacionais e impactos institucionais.EdUECE2020-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275010.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 216-239Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 216-2392448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2495https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2498https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2604Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSucupira, Tânia GorayebDelgado, Francisco Javier García2023-06-29T13:29:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2750Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:57Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Methodological reflections on the historiography of the student movement
Reflexiones metodológicas sobre la historiografía de movimiento estudiantil
Reflexões metodológicas sobre a historiografia do movimento estudantil
title Methodological reflections on the historiography of the student movement
spellingShingle Methodological reflections on the historiography of the student movement
Sucupira, Tânia Gorayeb
Movimentos sociais e educação
Crise universitária
Metodologia científica
História da educação
História da Educação
Social movements and education
University crisis
Scientific methodology
History of education
Movimientos sociales y educación
Crisis universitaria
Metodologia científica
Historia de la educación
title_short Methodological reflections on the historiography of the student movement
title_full Methodological reflections on the historiography of the student movement
title_fullStr Methodological reflections on the historiography of the student movement
title_full_unstemmed Methodological reflections on the historiography of the student movement
title_sort Methodological reflections on the historiography of the student movement
author Sucupira, Tânia Gorayeb
author_facet Sucupira, Tânia Gorayeb
Delgado, Francisco Javier García
author_role author
author2 Delgado, Francisco Javier García
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sucupira, Tânia Gorayeb
Delgado, Francisco Javier García
dc.subject.por.fl_str_mv Movimentos sociais e educação
Crise universitária
Metodologia científica
História da educação
História da Educação
Social movements and education
University crisis
Scientific methodology
History of education
Movimientos sociales y educación
Crisis universitaria
Metodologia científica
Historia de la educación
topic Movimentos sociais e educação
Crise universitária
Metodologia científica
História da educação
História da Educação
Social movements and education
University crisis
Scientific methodology
History of education
Movimientos sociales y educación
Crisis universitaria
Metodologia científica
Historia de la educación
description In the Portuguese judicial system, the justice spaces were designed by adults and structured for adults, and they embrace both relational dimension and power exercise – privacy is publicized, competencies are monitored, and weaknesses are scrutinized. Research, implemented thru a multiple case study, aimed to assessment children’s participation rights exercise in those same spaces. It is confirmed that childhood and children’s conceptualizations have repercussions on praxis, since there is an image that associates them with lack of capacity, mirrored in and by their minority. Therefore, perpetuating children and childhood's exclusion moments, witnessing prejudice reproduction and an endemic culture of non-participation. Thus, child's contemporaneity must be valued, both for its presence in the breadth of human life and for the valid, and valuable contribution it makes to the composition of its living worlds
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2495
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2498
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750/2604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tânia Gorayeb Sucupira, Francisco Javier García Delgado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 216-239
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 216-239
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443750510592