Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897 |
Resumo: | The purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas. |
id |
UECE-1_995dc3f702cb3137523ef944d526cd4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/897 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motionFormación docente en educación física: Perspectivas de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimientoFormação docente em educação física: Perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimentoFormação Docente em Educação FísicaRacionalidade pedagógicaCultura corporal de movimento.EducaçãoTeacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture.Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimientoThe purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas.El objetivo de este trabajo es discutir las brechas histórico-críticas de la formación docente en Educación Física (EF), como camino que apunta perspectivas para la reconstrucción de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimiento. Este trabajo se constituye como ensayo teórico-reflexivo anclado en los fundamentos del Paradigma Crítico de la EF y expresado por la praxis, en la cual los caminos y descaminos en la formación y desarrollo profesional reverberan en el pensamiento crítico-reflexivo como una manera de actuar cultural y epistemológicamente. La lectura histórico-crítica de la realidad en la profesión docente en EF apunta como emergente la (re)construcción de trazos de identidad sobre el ser-hacer imperativo en la EF, en oposición a las fuerzas hegemónicas neoliberales como significado de las relaciones de empoderamiento que se ponen en el escenario de las transformaciones didácticas, vislumbrando el proceso de redemocratización de las ideas pedagógicas.É tecido como objetivo deste trabalho discutir as clivagens histórico-críticas na formação docente em Educação Física (EF), como caminho que aponta perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento. Constitui-se o escrito como ensaio teórico-reflexivo ancorado nos fundamentos do Paradigma Crítico da EF significado pela práxis, na qual os (des)caminhos da formação e desenvolvimento profissional reverberam no pensamento reflexivo-crítico como modo de agir cultural e epistemologicamente. A leitura histórico-crítica da realidade na profissão docente em EF aponta como emergente a (re)construção de traços identitários na EF sobre o ser-fazer imperativo, em oposição às forças hegemônicas neoliberais, como significação das relações de empoderamento que encenam o palco das transformações didáticas, vislumbrando o processo de redemocratização das ideias pedagógicas.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/89710.25053/redufor.v4i12.897Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 191-2062448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1317https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1318https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1937Copyright (c) 2019 Samara Moura Barreto de Abreu, Wilson Nóbrega Sabóia, Silvia Maria Nobrega-Therrienhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Samara Moura Barreto deSabóia, Wilson NóbregaNobrega-Therrien, Silvia Maria2023-06-29T12:43:38Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/897Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:38Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion Formación docente en educación física: Perspectivas de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimiento Formação docente em educação física: Perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento |
title |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
spellingShingle |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion Abreu, Samara Moura Barreto de Formação Docente em Educação Física Racionalidade pedagógica Cultura corporal de movimento. Educação Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture. Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento |
title_short |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
title_full |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
title_fullStr |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
title_full_unstemmed |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
title_sort |
Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion |
author |
Abreu, Samara Moura Barreto de |
author_facet |
Abreu, Samara Moura Barreto de Sabóia, Wilson Nóbrega Nobrega-Therrien, Silvia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Sabóia, Wilson Nóbrega Nobrega-Therrien, Silvia Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Samara Moura Barreto de Sabóia, Wilson Nóbrega Nobrega-Therrien, Silvia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente em Educação Física Racionalidade pedagógica Cultura corporal de movimento. Educação Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture. Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento |
topic |
Formação Docente em Educação Física Racionalidade pedagógica Cultura corporal de movimento. Educação Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture. Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento |
description |
The purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897 10.25053/redufor.v4i12.897 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v4i12.897 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1317 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1318 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206 Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206 Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 191-206 Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443641458688 |