Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Samara Moura Barreto de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sabóia, Wilson Nóbrega, Nobrega-Therrien, Silvia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897
Resumo: The purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas.
id UECE-1_995dc3f702cb3137523ef944d526cd4c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/897
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motionFormación docente en educación física: Perspectivas de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimientoFormação docente em educação física: Perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimentoFormação Docente em Educação FísicaRacionalidade pedagógicaCultura corporal de movimento.EducaçãoTeacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture.Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimientoThe purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas.El objetivo de este trabajo es discutir las brechas histórico-críticas de la formación docente en Educación Física (EF), como camino que apunta perspectivas para la reconstrucción de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimiento. Este trabajo se constituye como ensayo teórico-reflexivo anclado en los fundamentos del Paradigma Crítico de la EF y expresado por la praxis, en la cual los caminos y descaminos en la formación y desarrollo profesional reverberan en el pensamiento crítico-reflexivo como una manera de actuar cultural y epistemológicamente. La lectura histórico-crítica de la realidad en la profesión docente en EF apunta como emergente la (re)construcción de trazos de identidad sobre el ser-hacer imperativo en la EF, en oposición a las fuerzas hegemónicas neoliberales como significado de las relaciones de empoderamiento que se ponen en el escenario de las transformaciones didácticas, vislumbrando el proceso de redemocratización de las ideas pedagógicas.É tecido como objetivo deste trabalho discutir as clivagens histórico-críticas na formação docente em Educação Física (EF), como caminho que aponta perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento. Constitui-se o escrito como ensaio teórico-reflexivo ancorado nos fundamentos do Paradigma Crítico da EF significado pela práxis, na qual os (des)caminhos da formação e desenvolvimento profissional reverberam no pensamento reflexivo-crítico como modo de agir cultural e epistemologicamente. A leitura histórico-crítica da realidade na profissão docente em EF aponta como emergente a (re)construção de traços identitários na EF sobre o ser-fazer imperativo, em oposição às forças hegemônicas neoliberais, como significação das relações de empoderamento que encenam o palco das transformações didáticas, vislumbrando o processo de redemocratização das ideias pedagógicas.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/89710.25053/redufor.v4i12.897Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 191-206Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 191-2062448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1317https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1318https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1937Copyright (c) 2019 Samara Moura Barreto de Abreu, Wilson Nóbrega Sabóia, Silvia Maria Nobrega-Therrienhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Samara Moura Barreto deSabóia, Wilson NóbregaNobrega-Therrien, Silvia Maria2023-06-29T12:43:38Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/897Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:38Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
Formación docente en educación física: Perspectivas de una racionalidad pedagógica del cuerpo en movimiento
Formação docente em educação física: Perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento
title Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
spellingShingle Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
Abreu, Samara Moura Barreto de
Formação Docente em Educação Física
Racionalidade pedagógica
Cultura corporal de movimento.
Educação
Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture.
Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento
title_short Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
title_full Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
title_fullStr Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
title_full_unstemmed Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
title_sort Teacher training in physical education: Perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion
author Abreu, Samara Moura Barreto de
author_facet Abreu, Samara Moura Barreto de
Sabóia, Wilson Nóbrega
Nobrega-Therrien, Silvia Maria
author_role author
author2 Sabóia, Wilson Nóbrega
Nobrega-Therrien, Silvia Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Samara Moura Barreto de
Sabóia, Wilson Nóbrega
Nobrega-Therrien, Silvia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente em Educação Física
Racionalidade pedagógica
Cultura corporal de movimento.
Educação
Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture.
Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento
topic Formação Docente em Educação Física
Racionalidade pedagógica
Cultura corporal de movimento.
Educação
Teacher training in Physical Education. Pedagogical rationality. Body movement culture.
Formación Docente en Educación Física. Racionalidad pedagógica. Cultura corporal del movimiento
description The purpose of this paper is to discuss the historical-critical divisions in teacher training in Physical Education (PE), as a way that points out perspectives of a pedagogical rationality of the body in motion. It is written as a theoretical-reflexive essay anchored in the foundations of the Critical Paradigm of PE meant by praxis, in which the (mis)leading directions of the professional formation and development reverberate in a reflexive-critical thinking, as a way of acting both culturally and epistemologically. The historical-critical reading of reality in the teaching profession in PE points out as emergent the (re)construction of identity traits in PE about the imperative to be-to do, as opposed to neoliberal hegemonic forces, as a signification of the empowering relations which compose the stage of didactic transformations, glimpsing the process of redemocratization of the pedagogical ideas.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897
10.25053/redufor.v4i12.897
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v4i12.897
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1317
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1318
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897/1937
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206
Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206
Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 191-206
Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 191-206
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443641458688