Internet memes: classroom perspectives in the context of digital cultures
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1385 |
Resumo: | This paper aims at presenting some reflections upon adopting Internet memes as possibilities for teaching in the context of digital cultures. In Brazil, millions of people interact in social media, on a daily basis, by editing, sharing, reading and reacting to a great variety of graphic texts, videos, photos, and songs that reflect their everyday relationships, namely, they produce internet memes. This study is grounded on the multiliteracies perspective (COPE & KALANTZIS, 2000, 2008; LANKSHEAR & KNOBEL, 2007; LEMKE, 2009; MENEZES DE SOUZA, 2011), as well as on the studies on memes, made by Dawkins (1976), Shifman (2013, 2014), Shifman et al (2016), Chagas (2017, 2018) and Glaveanu (2018). The teaching suggestions are based on categories of memes analysis; remixing existing memes in order to explore discourses of dominant ideologies, issues of race, age, gender and social class; and reading and writing political memes, that operate as instruments of persuasion. |
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Internet memes: classroom perspectives in the context of digital culturesMemes de internet: perspectivas para el salón de clase en el contexto de las culturas digitalesMemes da internet: perspectivas para a sala de aula no contexto das culturas digitaisMemes da InternetPerspectivas para a sala de aulaCultura DigitalInternet memesClassroom perspectivesDigital cultureEducaçãoMemes de internet. Perspectivas para el salón de aula. Culturas Digitales.This paper aims at presenting some reflections upon adopting Internet memes as possibilities for teaching in the context of digital cultures. In Brazil, millions of people interact in social media, on a daily basis, by editing, sharing, reading and reacting to a great variety of graphic texts, videos, photos, and songs that reflect their everyday relationships, namely, they produce internet memes. This study is grounded on the multiliteracies perspective (COPE & KALANTZIS, 2000, 2008; LANKSHEAR & KNOBEL, 2007; LEMKE, 2009; MENEZES DE SOUZA, 2011), as well as on the studies on memes, made by Dawkins (1976), Shifman (2013, 2014), Shifman et al (2016), Chagas (2017, 2018) and Glaveanu (2018). The teaching suggestions are based on categories of memes analysis; remixing existing memes in order to explore discourses of dominant ideologies, issues of race, age, gender and social class; and reading and writing political memes, that operate as instruments of persuasion.Este artículo objetiva presentar reflexiones acerca de la adopción de memes de internet como posibilidades para la enseñanza en el contexto de las culturas digitales. Los memes implican en la edición, compartición, lectura y reacciones a una gran variedad de textos gráficos, vídeos, fotos y canciones que reflejan nuestras relaciones cotidianas. El estudio se basa en la perspectiva de los multiletramentos (COPE y KALANTZIS, 2000, 2008, LANKSHEAR y KNOBEL, 2007, LEMKE, 2009, MENEZES DE SOUZA, 2011), así como en los estudios sobre los memes realizados por Dawkins (1976), Shifman (2013, 2014), Shifman et al (2016), Chagas (2017, 2018) y Glaveanu (2018). Las sugerencias de enseñanza se basan en las categorías de análisis de memes; en el remixado de memes con el propósito de explorar los discursos de ideologías dominantes, aspectos de raza, edad, género y clase social; y la lectura y escritura de los memes políticos como instrumentos de persuasión.Este artigo objetiva apresentar algumas reflexões acerca da adoção de memes da internet como possibilidades para o ensino no contexto das culturas digitais. No Brasil, milhões de pessoas interagem em redes sociais, diariamente, por meio da edição, compartilhamento, leitura e reações a uma grande variedade de textos gráficos, vídeos, fotos e canções que refletem as nossas relações cotidianas. Este estudo está baseado na perspectiva dos multiletramentos (COPE e KALANTZIS, 2000, 2008; LANKSHEAR e KNOBEL, 2007; LEMKE, 2009; MENEZES DE SOUZA, 2011), bem como nos estudos sobre os memes realizados por Dawkins (1976), Shifman (2013, 2014), Shifman et al (2016), Chagas (2017, 2018) e Glaveanu (2018). As sugestões de ensino baseiam-se nas categorias de análise de memes; na remixagem de memes existentes para explorar os discursos de ideologias dominantes, aspectos de raça, idade, gênero e classe social; e a leitura e escrita de memes políticos, que operam como instrumentos de persuasão.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138510.25053/redufor.v4i12.1385Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 51-66Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 51-66Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 51-66Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 51-662448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1385/1307https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1385/1944Copyright (c) 2019 Paulo Boa Sortehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoa Sorte, Paulo2021-08-18T12:50:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1385Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2021-08-18T12:50:57Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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