The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zulcowski, Tamara Vanessa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Portelinha, Ângela Maria Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799
Resumo: This article is links to the research entitled The professional insertion of graduates of the Pedagogy course facing the demands of the world of work, which sought to unseeas how the professional insertion of graduates of the Pedagogy course of a Public University has been taking place in view the logic established in the labor market. It adopts bibliographic and field research with a qualitative and quantitative approach and also uses documental analysis of course regulations and teaching career legislation. Empirical date were collected through questionnaires directed to graduates of the Pedagogy and the analyzes were supported by critical-dialectical references. The study participated in 275 people who completed the course from 2011 to 2019, of which 77.5% work in educational spaces. This date indicates that despite the challenges imposed by the world of work, graduates of the Pedagogy course insist on the teaching profession.
id UECE-1_a62741795a4befe2fce699e1b62964ce
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9799
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy courseLa formación inicial e inserción profesional de los egresados de la carrera de PedagogíaA formação inicial e a inserção profissional dos egressos do curso de PedagogiaEgressosCurso de PedagogiaInserção ProfissionalTrabalho DocenteFormaçãoTrabalho DocenteGraduatesPedagogy CourseProfessional InsertionTeaching WorkTrainingTeaching workGraduadosCurso de PedagogíaInserción ProfesionalTrabajo DocenteFormacióntrabajo docenteThis article is links to the research entitled The professional insertion of graduates of the Pedagogy course facing the demands of the world of work, which sought to unseeas how the professional insertion of graduates of the Pedagogy course of a Public University has been taking place in view the logic established in the labor market. It adopts bibliographic and field research with a qualitative and quantitative approach and also uses documental analysis of course regulations and teaching career legislation. Empirical date were collected through questionnaires directed to graduates of the Pedagogy and the analyzes were supported by critical-dialectical references. The study participated in 275 people who completed the course from 2011 to 2019, of which 77.5% work in educational spaces. This date indicates that despite the challenges imposed by the world of work, graduates of the Pedagogy course insist on the teaching profession.Este artigo está ligado à pesquisa intitulada A inserção profissional das egressas do curso de Pedagogia frente às demandas do mundo do trabalho, que buscou develar como a inserção profissional das egressas do curso de Pedagogia de uma Universidade Pública vem ocorrendo face às lógicas instituídas no mercado de trabalho. Adopta la investigación bibliográfica y de campo con abordaje cualitativo y cuantitativo y utiliza el análisis documental del reglamento del curso y de la legislación de la carrera docente. Los datos empíricos fueron recolectados a través de cuestionarios dirigidos a los egresados del curso de Pedagogía y los análisis fueron apoyados por referencial crítico-dialéctico. Participaron en la investigación 275 personas que concluyeron el curso en el período de 2011 a 2019, de las cuales 77,5% trabajan en espacios educativos. Estos datos indican que, a pesar de los desafíos impuestos por el mundo del trabajo, los egresados del curso de Pedagogía insisten en la profesión docente.Este artigo vincula-se à pesquisa intitulada A inserção profissional das egressas do curso de Pedagogia frente às demandas do mundo do trabalho, a qual buscou desvelar como vem ocorrendo a inserção profissional de egressas do curso de Pedagogia de uma Universidade Pública diante da lógica instituída no mercado de trabalho. Adota a pesquisa bibliográfica e de campo com abordagem qualitativa e quantitativa e utiliza a análise documental das regulamentações do curso e da legislação da carreira docente. Os dados empíricos foram coletados via questionários direcionados aos egressos do curso de Pedagogia e as análises foram sustentadas por referenciais crítico-dialéticos. Participaram da pesquisa 275 pessoas que concluíram o curso no período de 2011 a 2019, das quais 77,5% trabalham nos espaços educacionais. Esse dado indica que, apesar dos desafios impostos pelo mundo do trabalho, os egressos do curso de Pedagogia insistem na profissão docente.EdUECE2023-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/979910.25053/redufor.v8.e9799Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e97992448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9062https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9063https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9529https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9190Copyright (c) 2023 Tamara Vanessa Zulcowski, Ângela Maria Silveira Portelinhahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZulcowski, Tamara VanessaPortelinha, Ângela Maria Silveira2024-01-09T18:17:07Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9799Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:17:07Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
La formación inicial e inserción profesional de los egresados de la carrera de Pedagogía
A formação inicial e a inserção profissional dos egressos do curso de Pedagogia
title The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
spellingShingle The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
Zulcowski, Tamara Vanessa
Egressos
Curso de Pedagogia
Inserção Profissional
Trabalho Docente
Formação
Trabalho Docente
Graduates
Pedagogy Course
Professional Insertion
Teaching Work
Training
Teaching work
Graduados
Curso de Pedagogía
Inserción Profesional
Trabajo Docente
Formación
trabajo docente
title_short The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
title_full The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
title_fullStr The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
title_full_unstemmed The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
title_sort The initial training and professional insertion of graduates of the Pedagogy course
author Zulcowski, Tamara Vanessa
author_facet Zulcowski, Tamara Vanessa
Portelinha, Ângela Maria Silveira
author_role author
author2 Portelinha, Ângela Maria Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zulcowski, Tamara Vanessa
Portelinha, Ângela Maria Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Egressos
Curso de Pedagogia
Inserção Profissional
Trabalho Docente
Formação
Trabalho Docente
Graduates
Pedagogy Course
Professional Insertion
Teaching Work
Training
Teaching work
Graduados
Curso de Pedagogía
Inserción Profesional
Trabajo Docente
Formación
trabajo docente
topic Egressos
Curso de Pedagogia
Inserção Profissional
Trabalho Docente
Formação
Trabalho Docente
Graduates
Pedagogy Course
Professional Insertion
Teaching Work
Training
Teaching work
Graduados
Curso de Pedagogía
Inserción Profesional
Trabajo Docente
Formación
trabajo docente
description This article is links to the research entitled The professional insertion of graduates of the Pedagogy course facing the demands of the world of work, which sought to unseeas how the professional insertion of graduates of the Pedagogy course of a Public University has been taking place in view the logic established in the labor market. It adopts bibliographic and field research with a qualitative and quantitative approach and also uses documental analysis of course regulations and teaching career legislation. Empirical date were collected through questionnaires directed to graduates of the Pedagogy and the analyzes were supported by critical-dialectical references. The study participated in 275 people who completed the course from 2011 to 2019, of which 77.5% work in educational spaces. This date indicates that despite the challenges imposed by the world of work, graduates of the Pedagogy course insist on the teaching profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799
10.25053/redufor.v8.e9799
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e9799
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9062
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9063
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9529
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tamara Vanessa Zulcowski, Ângela Maria Silveira Portelinha
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tamara Vanessa Zulcowski, Ângela Maria Silveira Portelinha
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9799
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e9799
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444545331200