Class council: space-time for teacher training in a militarized school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994 |
Resumo: | In the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school. |
id |
UECE-1_ba222b804ce3091585648db2f00adfb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10994 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Class council: space-time for teacher training in a militarized schoolConsejo de clase: espacio-tiempo para la formación del profesorado en una escuela militarizadaConselho de classe: espaço-tempo de formação docente em escola militarizadaconselho de classeformação docenteavaliaçãomilitarizaçãoconselho de classeformação docenteavaliaçãomilitarização escolarclass councilteacher trainingevaluationschool militarizationclass councilteacher trainingevaluationschool militarizationconsejo de claseformación docenteevaluaciónmilitarización escolarconsejo de claseformación docenteevaluaciónmilitarización escolarIn the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school.Ante la expansión de la militarización de las escuelas públicas, el gobierno del Distrito Federal se suma al proyecto en 2019, compartiendo la gestión de las escuelas con las fuerzas militares. Esta propuesta ha generado efervescentes debates, especialmente en lo que se refiere a la actividad docente y a la organización del trabajo pedagógico. Este artículo tiene como objetivo discutir el consejo de clase como espacio-tiempo para organizar el trabajo pedagógico y la formación docente en una escuela pública militarizada del Distrito Federal. El estudio se basa en una perspectiva crítico-dialéctica y los datos se produjeron por medio de: análisis documental; observación de reuniones del consejo de clase; entrevista semiestructurada con profesores, coordinador pedagógico y gestor disciplinar; y grupo de discusión con alumnos. Se verificó que el consejo de clase es un colegiado integral de la gestión democrática; y tiene un papel importante en la formación de los profesores, pudiendo promover reflexiones sobre cuestiones relacionadas a los principios y prácticas de una escuela militarizada.No bojo da expansão da militarização de escolas públicas, o governo do Distrito Federal aderiu ao projeto em 2019, compartilhando a gestão de escolas com forças militares. Essa proposta tem gerado debates efervescentes, especialmente no que concerne à atividade docente e à organização do trabalho pedagógico. Este artigo, objetivou discutir o conselho de classe como espaço-tempo de organização o trabalho pedagógico e de formação docente em uma escola pública militarizada do Distrito Federal. O estudo se fundamenta em uma perspectiva crítico-dialética e os dados foram produzidos por meio de: análise documental; observação de reuniões de conselho de classe; entrevista semiestruturada com professores, coordenadora pedagógica e gestor disciplinar; e grupo de discussão com estudantes. Verificou-se que o conselho de classe se constitui colegiado integrante da gestão democrática; e tem relevante papel na formação docente, podendo fomentar reflexões acerda de questões relacionadas aos princípios e práticas de uma escola militarizada.EdUECE2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1099410.25053/redufor.v8.e10994Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e109942448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10507https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10668https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10995Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Rhaíssa Sheri Freire de SouzaFernandes Silva, Edileuza2024-04-17T10:00:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10994Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-17T10:00:43Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school Consejo de clase: espacio-tiempo para la formación del profesorado en una escuela militarizada Conselho de classe: espaço-tempo de formação docente em escola militarizada |
title |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
spellingShingle |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza conselho de classe formação docente avaliação militarização conselho de classe formação docente avaliação militarização escolar class council teacher training evaluation school militarization class council teacher training evaluation school militarization consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar |
title_short |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
title_full |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
title_fullStr |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
title_full_unstemmed |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
title_sort |
Class council: space-time for teacher training in a militarized school |
author |
Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza |
author_facet |
Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza Fernandes Silva, Edileuza |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes Silva, Edileuza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza Fernandes Silva, Edileuza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conselho de classe formação docente avaliação militarização conselho de classe formação docente avaliação militarização escolar class council teacher training evaluation school militarization class council teacher training evaluation school militarization consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar |
topic |
conselho de classe formação docente avaliação militarização conselho de classe formação docente avaliação militarização escolar class council teacher training evaluation school militarization class council teacher training evaluation school militarization consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar consejo de clase formación docente evaluación militarización escolar |
description |
In the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994 10.25053/redufor.v8.e10994 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10507 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10668 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10995 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10994 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444597760000 |