Class council: space-time for teacher training in a militarized school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes Silva, Edileuza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994
Resumo: In the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school.
id UECE-1_ba222b804ce3091585648db2f00adfb7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10994
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Class council: space-time for teacher training in a militarized schoolConsejo de clase: espacio-tiempo para la formación del profesorado en una escuela militarizadaConselho de classe: espaço-tempo de formação docente em escola militarizadaconselho de classeformação docenteavaliaçãomilitarizaçãoconselho de classeformação docenteavaliaçãomilitarização escolarclass councilteacher trainingevaluationschool militarizationclass councilteacher trainingevaluationschool militarizationconsejo de claseformación docenteevaluaciónmilitarización escolarconsejo de claseformación docenteevaluaciónmilitarización escolarIn the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school.Ante la expansión de la militarización de las escuelas públicas, el gobierno del Distrito Federal se suma al proyecto en 2019, compartiendo la gestión de las escuelas con las fuerzas militares. Esta propuesta ha generado efervescentes debates, especialmente en lo que se refiere a la actividad docente y a la organización del trabajo pedagógico. Este artículo tiene como objetivo discutir el consejo de clase como espacio-tiempo para organizar el trabajo pedagógico y la formación docente en una escuela pública militarizada del Distrito Federal. El estudio se basa en una perspectiva crítico-dialéctica y los datos se produjeron por medio de: análisis documental; observación de reuniones del consejo de clase; entrevista semiestructurada con profesores, coordinador pedagógico y gestor disciplinar; y grupo de discusión con alumnos. Se verificó que el consejo de clase es un colegiado integral de la gestión democrática; y tiene un papel importante en la formación de los profesores, pudiendo promover reflexiones sobre cuestiones relacionadas a los principios y prácticas de una escuela militarizada.No bojo da expansão da militarização de escolas públicas, o governo do Distrito Federal aderiu ao projeto em 2019, compartilhando a gestão de escolas com forças militares. Essa proposta tem gerado debates efervescentes, especialmente no que concerne à atividade docente e à organização do trabalho pedagógico. Este artigo, objetivou discutir o conselho de classe como espaço-tempo de organização o trabalho pedagógico e de formação docente em uma escola pública militarizada do Distrito Federal. O estudo se fundamenta em uma perspectiva crítico-dialética e os dados foram produzidos por meio de: análise documental; observação de reuniões de conselho de classe; entrevista semiestruturada com professores, coordenadora pedagógica e gestor disciplinar; e grupo de discussão com estudantes. Verificou-se que o conselho de classe se constitui colegiado integrante da gestão democrática; e tem relevante papel na formação docente, podendo fomentar reflexões acerda de questões relacionadas aos princípios e práticas de uma escola militarizada.EdUECE2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1099410.25053/redufor.v8.e10994Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e109942448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10507https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10668https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10995Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Rhaíssa Sheri Freire de SouzaFernandes Silva, Edileuza2024-04-17T10:00:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10994Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-17T10:00:43Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Class council: space-time for teacher training in a militarized school
Consejo de clase: espacio-tiempo para la formación del profesorado en una escuela militarizada
Conselho de classe: espaço-tempo de formação docente em escola militarizada
title Class council: space-time for teacher training in a militarized school
spellingShingle Class council: space-time for teacher training in a militarized school
Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza
conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização
conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização escolar
class council
teacher training
evaluation
school militarization
class council
teacher training
evaluation
school militarization
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
title_short Class council: space-time for teacher training in a militarized school
title_full Class council: space-time for teacher training in a militarized school
title_fullStr Class council: space-time for teacher training in a militarized school
title_full_unstemmed Class council: space-time for teacher training in a militarized school
title_sort Class council: space-time for teacher training in a militarized school
author Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza
author_facet Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza
Fernandes Silva, Edileuza
author_role author
author2 Fernandes Silva, Edileuza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Rhaíssa Sheri Freire de Souza
Fernandes Silva, Edileuza
dc.subject.por.fl_str_mv conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização
conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização escolar
class council
teacher training
evaluation
school militarization
class council
teacher training
evaluation
school militarization
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
topic conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização
conselho de classe
formação docente
avaliação
militarização escolar
class council
teacher training
evaluation
school militarization
class council
teacher training
evaluation
school militarization
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
consejo de clase
formación docente
evaluación
militarización escolar
description In the wake of the expansion of the militarization of public schools, the Federal District government joins the project in 2019, sharing the management of schools with military forces. This proposal has generated effervescent debates, especially regarding the teaching activity and the organization of pedagogical work. This article aims to discuss the class council as a space-time to organize pedagogical work and teacher training in a militarized public school in the Federal District. The study is based on a critical-dialectical perspective and the data were produced through: document analysis; observation of class council meetings; semi-structured interviews with teachers, pedagogical coordinator, and disciplinary manager; and discussion group with students. It was verified that the class council is an integral collegiate of the democratic management; and has an important role in teacher training, being able to foster reflections about issues related to the principles and practices of a militarized school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994
10.25053/redufor.v8.e10994
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10994
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10507
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10668
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10994/10995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Edileuza Fernandes da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10994
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10994
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444597760000