Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colvero, Ana Paula Barbosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Powaczuk, Ana Carla Hollweg
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415
Resumo: The article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking.
id UECE-1_ca26dc95b93f81b8eea56796397380ae
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10415
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessmentConocimiento de los maestros de alfabetización: principios y dominios para la autoevaluación docenteSaberes de professores alfabetizadores: princípios e domínios para autoavaliação docenteAlfabetizaçãoSaberes docentesPráticas pedagógicas de referênciaPraticas docentesliteracyreference pedagogical practicesteaching knowledgeteacher self-assessmentalfabetizaciónprácticas pedagógicas de referenciaautoevaluación del docentesaberes docentesThe article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking.El artículo discute la relación entre los saberes docentes y los procesos de autoevaluación de forma compartida. Se parte de un estudio cualitativo, desarrollado a partir de entrevistas narrativas y encuentros dialógicos (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019;Freitas, 2009; Vigotsky, 2021), que permitieron identificar las prácticas pedagógicas de referencia de docentes que actúan en el ciclo de alfabetización, así como la forma de reconocer los principios y dominios pedagógicos priorizados por los docentes cuando agilizan su trabajo. Se considera que los saberes provenientes de la experiencia docente posibilitan la construcción de un repertorio efectivo de soluciones adquiridas durante una larga práctica del oficio (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), caracterizando las prácticas de referencia de los docentes, de las cuales se pueden evidenciar principios pedagógicos y dominios de cobertura. Tales dimensiones, cuando discutidas y compartidas, resultan estar impulsando la autoevaluación de los docentes (Fernandes, 2008, Morales, 2014), favoreciendo la reflexión sobre las prácticas pedagógicas en curso, favoreciendo la transformación y la reelaboración docente.O artigo aborda a relação entre os saberes docentes e os processos de autoavaliação de forma compartilhada. Parte-se do estudo qualitativo, desenvolvido a partir de entrevistas narrativas e encontros dialógicos (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009; Vigotsky, 2021), os quais permitiram identificar as práticas pedagógicas de referência de professoras atuantes no ciclo de alfabetização, bem como reconhecer os princípios e os domínios pedagógicos priorizados pelas professoras ao dinamizarem seu trabalho. Considera-se que os saberes advindos da experiência docente possibilitam a construção de um repertório eficaz de soluções adquiridas durante uma longa prática do ofício (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), caracterizando práticas de referências das docentes, nas quais se podem evidenciar princípios pedagógicos e domínios de abrangência. Tais dimensões, ao serem discutidas e compartilhadas, revelam-se impulsionadoras da autoavaliação docente (Fernandes, 2008; Morales, 2014), fomentando a reflexão das práticas pedagógicas em curso, favorecendo a transformação e a reelaboração docente.EdUECE2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1041510.25053/redufor.v8.e10415Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e104152448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9867https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9868https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10574https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10666Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczukhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessColvero, Ana Paula BarbosaPowaczuk, Ana Carla Hollweg2024-02-07T09:58:09Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10415Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-07T09:58:09Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
Conocimiento de los maestros de alfabetización: principios y dominios para la autoevaluación docente
Saberes de professores alfabetizadores: princípios e domínios para autoavaliação docente
title Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
spellingShingle Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
Colvero, Ana Paula Barbosa
Alfabetização
Saberes docentes
Práticas pedagógicas de referência
Praticas docentes
literacy
reference pedagogical practices
teaching knowledge
teacher self-assessment
alfabetización
prácticas pedagógicas de referencia
autoevaluación del docente
saberes docentes
title_short Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
title_full Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
title_fullStr Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
title_full_unstemmed Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
title_sort Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
author Colvero, Ana Paula Barbosa
author_facet Colvero, Ana Paula Barbosa
Powaczuk, Ana Carla Hollweg
author_role author
author2 Powaczuk, Ana Carla Hollweg
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Colvero, Ana Paula Barbosa
Powaczuk, Ana Carla Hollweg
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Saberes docentes
Práticas pedagógicas de referência
Praticas docentes
literacy
reference pedagogical practices
teaching knowledge
teacher self-assessment
alfabetización
prácticas pedagógicas de referencia
autoevaluación del docente
saberes docentes
topic Alfabetização
Saberes docentes
Práticas pedagógicas de referência
Praticas docentes
literacy
reference pedagogical practices
teaching knowledge
teacher self-assessment
alfabetización
prácticas pedagógicas de referencia
autoevaluación del docente
saberes docentes
description The article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415
10.25053/redufor.v8.e10415
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10415
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9867
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9868
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10574
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10666
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczuk
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczuk
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10415
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444575739904