Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415 |
Resumo: | The article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking. |
id |
UECE-1_ca26dc95b93f81b8eea56796397380ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10415 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessmentConocimiento de los maestros de alfabetización: principios y dominios para la autoevaluación docenteSaberes de professores alfabetizadores: princípios e domínios para autoavaliação docenteAlfabetizaçãoSaberes docentesPráticas pedagógicas de referênciaPraticas docentesliteracyreference pedagogical practicesteaching knowledgeteacher self-assessmentalfabetizaciónprácticas pedagógicas de referenciaautoevaluación del docentesaberes docentesThe article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking.El artículo discute la relación entre los saberes docentes y los procesos de autoevaluación de forma compartida. Se parte de un estudio cualitativo, desarrollado a partir de entrevistas narrativas y encuentros dialógicos (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019;Freitas, 2009; Vigotsky, 2021), que permitieron identificar las prácticas pedagógicas de referencia de docentes que actúan en el ciclo de alfabetización, así como la forma de reconocer los principios y dominios pedagógicos priorizados por los docentes cuando agilizan su trabajo. Se considera que los saberes provenientes de la experiencia docente posibilitan la construcción de un repertorio efectivo de soluciones adquiridas durante una larga práctica del oficio (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), caracterizando las prácticas de referencia de los docentes, de las cuales se pueden evidenciar principios pedagógicos y dominios de cobertura. Tales dimensiones, cuando discutidas y compartidas, resultan estar impulsando la autoevaluación de los docentes (Fernandes, 2008, Morales, 2014), favoreciendo la reflexión sobre las prácticas pedagógicas en curso, favoreciendo la transformación y la reelaboración docente.O artigo aborda a relação entre os saberes docentes e os processos de autoavaliação de forma compartilhada. Parte-se do estudo qualitativo, desenvolvido a partir de entrevistas narrativas e encontros dialógicos (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009; Vigotsky, 2021), os quais permitiram identificar as práticas pedagógicas de referência de professoras atuantes no ciclo de alfabetização, bem como reconhecer os princípios e os domínios pedagógicos priorizados pelas professoras ao dinamizarem seu trabalho. Considera-se que os saberes advindos da experiência docente possibilitam a construção de um repertório eficaz de soluções adquiridas durante uma longa prática do ofício (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), caracterizando práticas de referências das docentes, nas quais se podem evidenciar princípios pedagógicos e domínios de abrangência. Tais dimensões, ao serem discutidas e compartilhadas, revelam-se impulsionadoras da autoavaliação docente (Fernandes, 2008; Morales, 2014), fomentando a reflexão das práticas pedagógicas em curso, favorecendo a transformação e a reelaboração docente.EdUECE2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1041510.25053/redufor.v8.e10415Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e104152448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9867https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9868https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10574https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10666Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczukhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessColvero, Ana Paula BarbosaPowaczuk, Ana Carla Hollweg2024-02-07T09:58:09Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10415Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-07T09:58:09Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment Conocimiento de los maestros de alfabetización: principios y dominios para la autoevaluación docente Saberes de professores alfabetizadores: princípios e domínios para autoavaliação docente |
title |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
spellingShingle |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment Colvero, Ana Paula Barbosa Alfabetização Saberes docentes Práticas pedagógicas de referência Praticas docentes literacy reference pedagogical practices teaching knowledge teacher self-assessment alfabetización prácticas pedagógicas de referencia autoevaluación del docente saberes docentes |
title_short |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
title_full |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
title_fullStr |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
title_full_unstemmed |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
title_sort |
Knowledge of literacy teachers: principles and domains for teacher self-assessment |
author |
Colvero, Ana Paula Barbosa |
author_facet |
Colvero, Ana Paula Barbosa Powaczuk, Ana Carla Hollweg |
author_role |
author |
author2 |
Powaczuk, Ana Carla Hollweg |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Colvero, Ana Paula Barbosa Powaczuk, Ana Carla Hollweg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Saberes docentes Práticas pedagógicas de referência Praticas docentes literacy reference pedagogical practices teaching knowledge teacher self-assessment alfabetización prácticas pedagógicas de referencia autoevaluación del docente saberes docentes |
topic |
Alfabetização Saberes docentes Práticas pedagógicas de referência Praticas docentes literacy reference pedagogical practices teaching knowledge teacher self-assessment alfabetización prácticas pedagógicas de referencia autoevaluación del docente saberes docentes |
description |
The article deals with the relationship between teaching knowledge and self-assessment processes in a shared way. Part-se of the qualitative study, developed from narrative interviews and dialogic encounters (Bakhtin, 2010; Bolzan, 2019; Freitas, 2009;Vigotsky, 2021) which will allow us to identify the reference pedagogical practices of teachers working in the literacy cycle, well How to recognize the principles and the pedagogical domains prioritized by the teachers to energize their work. We consider thatthe knowledge derived from teaching experience makes it possible to build an effective repertoire of solutions acquired during a long practice of the trade (Gauthier et al., 2006; Tardif, 2007), characterizing practices of references of teachers, thus we can demonstrate pedagogical principles and domains of abragência These dimensions will be discussed and shared, revealing drives for teacher self-assessment (Fernandes, 2008, Morales, 2014) encouraging reflection on ongoing pedagogical practices, favoringteacher transformation and reworking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415 10.25053/redufor.v8.e10415 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9867 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/9868 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10574 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415/10666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczuk http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Paula, Ana Carla Hollweg Powaczuk http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10415 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10415 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444575739904 |