A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552 |
Resumo: | This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope. |
id |
UNESP-15_3b74f8d7366da5d541f4009cc9aa4d44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11552 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightropeUna profesora principiante aprendiendo a alfabetizar: procesos formativos y saberes docentes em la cuerda flojaUma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bambaInitial teacher trainingBeginning of teachingLiteracy practicesTeaching learningTeacher knowledges.Formación inicial docenteInicio de la docenciaPrácticas de alfabetizaciónAprendizaje de la docenciaSaberes docentes.Formação inicial docenteInício da docênciaPráticas de alfabetizaçãoAprendizagem da docênciaSaberes docentes.This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope.Este artículo se deriva de una investigación de maestría en el área de educación escolar y tiene como objetivo reflexionar sobre los saberes que involucran el aprendizaje de la docencia para alfabetizar, considerando las vivencias de una profesora principiante en una clase del 1º año de la Enseñanza Fundamental. Para ello, se desarrolló una investigación cualitativa, de base empírica, con observaciones en aula y entrevista. Los datos obtenidos fueron organizados en el eje temático "La naturaleza del proceso de alfabetización" y analizados en las categorías: 1) concepción de alfabetización; 2) elección de los métodos de alfabetización; 3) saberes docentes para alfabetizar. Los resultados apuntaron la práctica de alfabetización como un proceso complejo, que se agrava delante de la insuficiencia de saberes adquiridos en la formación inicial docente para enseñar a leer y a escribir. Por lo tanto, este estudio es propositivo para problematizar los rumbos de la formación del profesor alfabetizador, que aparenta estar en el balance de una cuerda floja.Este artigo decorre de uma pesquisa de mestrado na área de educação escolar e tem como objetivo refletir sobre os saberes que envolvem a aprendizagem da docência para alfabetizar, considerando as vivências de uma professora iniciante em uma turma do 1º ano do Ensino Fundamental. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa, de base empírica, com observações em sala de aula e entrevista. Os dados obtidos foram organizados no eixo temático “A natureza do processo de alfabetização” e analisados nas categorias: 1) concepção de alfabetização; 2) escolha dos métodos de alfabetização; 3) saberes docentes para alfabetizar. Os resultados apontaram a prática de alfabetização como um processo complexo, que se agrava diante da insuficiência de saberes adquiridos na formação inicial docente para ensinar a ler e a escrever. Portanto, este estudo é propositivo para problematizarmos os rumos da formação do professor alfabetizador, que aparenta estar no balanço de uma corda bamba. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1155210.21723/riaee.v14i3.11552Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-10141982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8154https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8450https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/9035Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Taís Aparecida deGuarnieri, Maria Regina2020-05-21T22:07:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11552Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope Una profesora principiante aprendiendo a alfabetizar: procesos formativos y saberes docentes em la cuerda floja Uma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bamba |
title |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
spellingShingle |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope Moura, Taís Aparecida de Initial teacher training Beginning of teaching Literacy practices Teaching learning Teacher knowledges. Formación inicial docente Inicio de la docencia Prácticas de alfabetización Aprendizaje de la docencia Saberes docentes. Formação inicial docente Início da docência Práticas de alfabetização Aprendizagem da docência Saberes docentes. |
title_short |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
title_full |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
title_fullStr |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
title_full_unstemmed |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
title_sort |
A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope |
author |
Moura, Taís Aparecida de |
author_facet |
Moura, Taís Aparecida de Guarnieri, Maria Regina |
author_role |
author |
author2 |
Guarnieri, Maria Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Taís Aparecida de Guarnieri, Maria Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial teacher training Beginning of teaching Literacy practices Teaching learning Teacher knowledges. Formación inicial docente Inicio de la docencia Prácticas de alfabetización Aprendizaje de la docencia Saberes docentes. Formação inicial docente Início da docência Práticas de alfabetização Aprendizagem da docência Saberes docentes. |
topic |
Initial teacher training Beginning of teaching Literacy practices Teaching learning Teacher knowledges. Formación inicial docente Inicio de la docencia Prácticas de alfabetización Aprendizaje de la docencia Saberes docentes. Formação inicial docente Início da docência Práticas de alfabetização Aprendizagem da docência Saberes docentes. |
description |
This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552 10.21723/riaee.v14i3.11552 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8154 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8450 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/9035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856640163840 |