A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Taís Aparecida de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Guarnieri, Maria Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552
Resumo: This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope.
id UNESP-15_3b74f8d7366da5d541f4009cc9aa4d44
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11552
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightropeUna profesora principiante aprendiendo a alfabetizar: procesos formativos y saberes docentes em la cuerda flojaUma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bambaInitial teacher trainingBeginning of teachingLiteracy practicesTeaching learningTeacher knowledges.Formación inicial docenteInicio de la docenciaPrácticas de alfabetizaciónAprendizaje de la docenciaSaberes docentes.Formação inicial docenteInício da docênciaPráticas de alfabetizaçãoAprendizagem da docênciaSaberes docentes.This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope.Este artículo se deriva de una investigación de maestría en el área de educación escolar y tiene como objetivo reflexionar sobre los saberes que involucran el aprendizaje de la docencia para alfabetizar, considerando las vivencias de una profesora principiante en una clase del 1º año de la Enseñanza Fundamental. Para ello, se desarrolló una investigación cualitativa, de base empírica, con observaciones en aula y entrevista. Los datos obtenidos fueron organizados en el eje temático "La naturaleza del proceso de alfabetización" y analizados en las categorías: 1) concepción de alfabetización; 2) elección de los métodos de alfabetización; 3) saberes docentes para alfabetizar. Los resultados apuntaron la práctica de alfabetización como un proceso complejo, que se agrava delante de la insuficiencia de saberes adquiridos en la formación inicial docente para enseñar a leer y a escribir. Por lo tanto, este estudio es propositivo para problematizar los rumbos de la formación del profesor alfabetizador, que aparenta estar en el balance de una cuerda floja.Este artigo decorre de uma pesquisa de mestrado na área de educação escolar e tem como objetivo refletir sobre os saberes que envolvem a aprendizagem da docência para alfabetizar, considerando as vivências de uma professora iniciante em uma turma do 1º ano do Ensino Fundamental. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa, de base empírica, com observações em sala de aula e entrevista. Os dados obtidos foram organizados no eixo temático “A natureza do processo de alfabetização” e analisados nas categorias: 1) concepção de alfabetização; 2) escolha dos métodos de alfabetização; 3) saberes docentes para alfabetizar. Os resultados apontaram a prática de alfabetização como um processo complexo, que se agrava diante da insuficiência de saberes adquiridos na formação inicial docente para ensinar a ler e a escrever. Portanto, este estudo é propositivo para problematizarmos os rumos da formação do professor alfabetizador, que aparenta estar no balanço de uma corda bamba. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1155210.21723/riaee.v14i3.11552Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-10141982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8154https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8450https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/9035Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Taís Aparecida deGuarnieri, Maria Regina2020-05-21T22:07:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11552Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
Una profesora principiante aprendiendo a alfabetizar: procesos formativos y saberes docentes em la cuerda floja
Uma professora iniciante aprendendo a alfabetizar: processos formativos e saberes docentes na corda bamba
title A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
spellingShingle A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
Moura, Taís Aparecida de
Initial teacher training
Beginning of teaching
Literacy practices
Teaching learning
Teacher knowledges.
Formación inicial docente
Inicio de la docencia
Prácticas de alfabetización
Aprendizaje de la docencia
Saberes docentes.
Formação inicial docente
Início da docência
Práticas de alfabetização
Aprendizagem da docência
Saberes docentes.
title_short A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
title_full A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
title_fullStr A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
title_full_unstemmed A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
title_sort A beginner teacher learning to literacy: educational processes and teacher knowledges in the tightrope
author Moura, Taís Aparecida de
author_facet Moura, Taís Aparecida de
Guarnieri, Maria Regina
author_role author
author2 Guarnieri, Maria Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Taís Aparecida de
Guarnieri, Maria Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Initial teacher training
Beginning of teaching
Literacy practices
Teaching learning
Teacher knowledges.
Formación inicial docente
Inicio de la docencia
Prácticas de alfabetización
Aprendizaje de la docencia
Saberes docentes.
Formação inicial docente
Início da docência
Práticas de alfabetização
Aprendizagem da docência
Saberes docentes.
topic Initial teacher training
Beginning of teaching
Literacy practices
Teaching learning
Teacher knowledges.
Formación inicial docente
Inicio de la docencia
Prácticas de alfabetización
Aprendizaje de la docencia
Saberes docentes.
Formação inicial docente
Início da docência
Práticas de alfabetização
Aprendizagem da docência
Saberes docentes.
description This article is based on a master's research in the area of school education and aims to reflect on the knowledge that involves teaching learning to read, considering the experiences of a beginner teacher in a class of the first year of Elementary School. For that, a qualitative, empirical research was developed, with observations in the classroom and interview. The data obtained were organized in the thematic axis "The nature of the literacy process" and analyzed in the categories: 1) conception of literacy; 2) choice of literacy methods; 3) Teaching skills for literacy. The results pointed to the practice of literacy as a complex process, which is aggravated by the insufficiency of knowledge acquired in the initial teacher training to teach reading and writing. Therefore, this study is propositive to problematize the directions of the formation of the literacy teacher, who appears to be in the balance of a tightrope.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552
10.21723/riaee.v14i3.11552
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11552
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8154
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/8450
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11552/9035
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1001-1014
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856640163840