Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avelar, Michele Silva de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da, Nascimento, Maria das Graças Chagas de Arruda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1031
Resumo: This article presents some results of a research that aimed at analyzing the actions proposed by the municipal educational system of Rio de Janeiro, from 2012 onwards, related to the professional insertion of teachers and their contribution to the teaching work at the beginning of the career. In this article our focus is the "Basic Training" course offered during the selection process for new teachers. A questionnaire and interviews were used as methodological resources. Fifty-one teachers, five school principals, and four central level managers were heard. We dialog with authors who discuss the professional insertion of teachers, such as Gatti, Barreto and André (2011); Nóvoa (2007); Dubar (1997); Huberman (2000); Tardif and Raymond (2000); Vaillant and Marcelo (2012). The main results pointed to a hybrid moment and to a movement for changes in the implementation of teacher training procedures aimed at becoming a State policy.
id UECE-1_e0c3bc9b46abde3aaecf600ee43e52c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/1031
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de JaneiroLA formación docente y su relación con la inserción profesional: Políticas docentes en la red municipal de Río de JaneiroA formação docente e sua relação com a inserção profissional: Políticas docentes na rede municipal do Rio de JaneiroTrabalho docente. Professor iniciante. Indução profissional. Formação Básica..Teaching assignment. Initial teachers. Professional incitement. Professional Inducement. Basic formation.Trabajo docente. Profesor iniciante. Instrucción profesional. Formación básica.This article presents some results of a research that aimed at analyzing the actions proposed by the municipal educational system of Rio de Janeiro, from 2012 onwards, related to the professional insertion of teachers and their contribution to the teaching work at the beginning of the career. In this article our focus is the "Basic Training" course offered during the selection process for new teachers. A questionnaire and interviews were used as methodological resources. Fifty-one teachers, five school principals, and four central level managers were heard. We dialog with authors who discuss the professional insertion of teachers, such as Gatti, Barreto and André (2011); Nóvoa (2007); Dubar (1997); Huberman (2000); Tardif and Raymond (2000); Vaillant and Marcelo (2012). The main results pointed to a hybrid moment and to a movement for changes in the implementation of teacher training procedures aimed at becoming a State policy.El trabajo que presentamos tiene como foco la formación básica ofrecida durante el proceso de selección de nuevos docentes. Dicho aspecto es reflejado a partir de analizar las acciones llevadas a cabo por el sistema de enseñanza municipal del Estado de Río de Janeiro, en cuanto a la inserción profesional y trabajo de los docentes en el inicio de su carrera laboral, en el año 2012. Para ello, se utilizó como instrumentos de recogida de información, cuestionarios y entrevistas, que dieron voz a 51 docentes, 5 directores y 4 gestores de nivel central. Del mismo modo, se tuvo en cuenta una extensa y potente bibliografía sobre la inserción profesional de los docentes; Gatti, Barreto e André (2011); Nóvoa (2007); Dubar (1997); Huberman (2000); Tardif e Raymond (2000); Vaillant e Marcelo (2012). Entre los principales resultados se apunta hacía un momento híbrido y de transformación de procesos que buscan que la formación docente sea una cuestión de la política de estado.   Este artigo apresenta alguns resultados de uma pesquisa que teve por objetivo analisar as ações propostas pelo sistema municipal de ensino do Rio de Janeiro, a partir de 2012, voltadas para a inserção profissional de professores e sua contribuição para o trabalho docente no início da carreira.Nesse artigo nosso foco é o curso de “Formação Básica”, oferecido durante o processo de seleção de novos docentes. Como recursos metodológicos, foram utilizados questionário e entrevistas. Foram ouvidos 51 professores, 5 diretoras de escolas e 4 gestoras do nível central. Para a recorremos a autores que discutem a inserção profissional docente, tais como Gatti, Barreto e André (2011); Nóvoa (2007); Dubar (1997); Huberman (2000); Tardif e Raymond (2000); Vaillant e Marcelo (2012). Os principais resultados apontaram para um momento híbrido e um movimento de mudanças no processo de implementação de uma formação docente que se quer afirmar como política de estado.EdUECE2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/103110.25053/redufor.v4i11.1031Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 179-196Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 179-196Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 179-196Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 179-1962448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1031/1148Avelar, Michele Silva deSilva, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro daNascimento, Maria das Graças Chagas de Arrudainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-29T12:43:52Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1031Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:52Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
LA formación docente y su relación con la inserción profesional: Políticas docentes en la red municipal de Río de Janeiro
A formação docente e sua relação com a inserção profissional: Políticas docentes na rede municipal do Rio de Janeiro
title Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
spellingShingle Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
Avelar, Michele Silva de
Trabalho docente. Professor iniciante. Indução profissional. Formação Básica.
.
Teaching assignment. Initial teachers. Professional incitement. Professional Inducement. Basic formation.
Trabajo docente. Profesor iniciante. Instrucción profesional. Formación básica.
title_short Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
title_full Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
title_fullStr Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
title_sort Teacher training and its relation with their professional insertion: Teaching policies in the municipal educational system of Rio de Janeiro
author Avelar, Michele Silva de
author_facet Avelar, Michele Silva de
Silva, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da
Nascimento, Maria das Graças Chagas de Arruda
author_role author
author2 Silva, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da
Nascimento, Maria das Graças Chagas de Arruda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Avelar, Michele Silva de
Silva, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da
Nascimento, Maria das Graças Chagas de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente. Professor iniciante. Indução profissional. Formação Básica.
.
Teaching assignment. Initial teachers. Professional incitement. Professional Inducement. Basic formation.
Trabajo docente. Profesor iniciante. Instrucción profesional. Formación básica.
topic Trabalho docente. Professor iniciante. Indução profissional. Formação Básica.
.
Teaching assignment. Initial teachers. Professional incitement. Professional Inducement. Basic formation.
Trabajo docente. Profesor iniciante. Instrucción profesional. Formación básica.
description This article presents some results of a research that aimed at analyzing the actions proposed by the municipal educational system of Rio de Janeiro, from 2012 onwards, related to the professional insertion of teachers and their contribution to the teaching work at the beginning of the career. In this article our focus is the "Basic Training" course offered during the selection process for new teachers. A questionnaire and interviews were used as methodological resources. Fifty-one teachers, five school principals, and four central level managers were heard. We dialog with authors who discuss the professional insertion of teachers, such as Gatti, Barreto and André (2011); Nóvoa (2007); Dubar (1997); Huberman (2000); Tardif and Raymond (2000); Vaillant and Marcelo (2012). The main results pointed to a hybrid moment and to a movement for changes in the implementation of teacher training procedures aimed at becoming a State policy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1031
10.25053/redufor.v4i11.1031
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1031
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v4i11.1031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1031/1148
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 179-196
Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 179-196
Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 179-196
Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 179-196
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443662430208