The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
DOI: | 10.25053/redufor.v8.e9522 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522 |
Resumo: | This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession. |
id |
UECE-1_e98de8af62f7d7cb24e4d00447e6fac7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/9522 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
spelling |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledgeEl proceso de formación de profesores/as de Educación Física y la Política de Asistencia Estudiantil: estado del conocimientoO processo de formação de professores/as de Educação Física e a Política de Assistência Estudantil: estado do conhecimentoPolítica de Assistência EstudantilFormação de ProfessoresEducação FísicaPolítica de Assistência EstudantilFormação de ProfessoresEducação Física.This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession.Esta investigación tuvo como objetivo analizar el estado del conocimiento de las Políticas de Asistencia Estudiantil en el proceso de formación de profesores/as de Educación Física sob la perspectiva de la producción en Programas de Posgrado strictosensu en Brasil. A través de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones, se realizó la búsqueda de tesis y disertaciones defendidas en Programas de Posgrado vinculados a las áreas de Educación, Educación Física y Servicio Social publicadas entre 2011 y 2021. Los materiales seleccionados fueron problematizados a la luz delmaterialismo histórico-dialéctico. Los resultados revelaron la ausencia de tesis y/o disertaciones en el campo de la Educación Física que contemplen la Política de Asistencia Estudiantil en el proceso de formación de profesores/as. Por otro lado, las investigaciones refuerzan la Asistencia Estudiantil como un mecanismo que garantiza la permanencia de estudiantes económicamente menos favorecidos/as, además de presentarse como fundamental en la valorización de la profesión docente.Esta investigação visa analisar o estado do conhecimento das Políticas de Assistência Estudantil brasileiras durante o processo de formação de professores/as de Educação Física sob a perspectiva da produção em Programas de Pós-Graduação stricto sensu. Por meio da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, procedeu-se à busca de teses e dissertações defendidas em Programas de Pós-Graduação vinculados às áreas de Educação, Educação Física e Serviço Social publicadas entre 2011 e 2021. Os materiais selecionados foram problematizados à luz do materialismo histórico-dialético. Os resultados revelaram a ausência de teses e/ou dissertações na área da Educação Física que contemplem a Política de Assistência Estudantil no processo de formação de professores/as. Por outro lado, as investigações reforçam a Assistência Estudantil como um mecanismo garantidor da permanência de estudantes economicamente menosfavorecidos/as, além de figurar como elemento protagonista na valorização da profissão docente.EdUECE2023-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/952210.25053/redufor.v8.e9522Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e95222448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9039https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9040https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9528https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9214https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/10568Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Franciscohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Gabriela da SilvaFrancisco, Marcos Vinicius2024-01-09T18:15:12Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9522Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:12Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge El proceso de formación de profesores/as de Educación Física y la Política de Asistencia Estudiantil: estado del conocimiento O processo de formação de professores/as de Educação Física e a Política de Assistência Estudantil: estado do conhecimento |
title |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
spellingShingle |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge Viana, Gabriela da Silva Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física. Viana, Gabriela da Silva Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física. |
title_short |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
title_full |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
title_fullStr |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
title_full_unstemmed |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
title_sort |
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge |
author |
Viana, Gabriela da Silva |
author_facet |
Viana, Gabriela da Silva Viana, Gabriela da Silva Francisco, Marcos Vinicius Francisco, Marcos Vinicius |
author_role |
author |
author2 |
Francisco, Marcos Vinicius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Gabriela da Silva Francisco, Marcos Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física. |
topic |
Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física Política de Assistência Estudantil Formação de Professores Educação Física. |
description |
This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522 10.25053/redufor.v8.e9522 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e9522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9039 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9040 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9528 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9214 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/10568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Francisco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Francisco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e9522 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1822181123759800320 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e9522 |