The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Gabriela da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Francisco, Marcos Vinicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
DOI: 10.25053/redufor.v8.e9522
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522
Resumo: This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession.
id UECE-1_e98de8af62f7d7cb24e4d00447e6fac7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9522
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
spelling The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledgeEl proceso de formación de profesores/as de Educación Física y la Política de Asistencia Estudiantil: estado del conocimientoO processo de formação de professores/as de Educação Física e a Política de Assistência Estudantil: estado do conhecimentoPolítica de Assistência EstudantilFormação de ProfessoresEducação FísicaPolítica de Assistência EstudantilFormação de ProfessoresEducação Física.This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession.Esta investigación tuvo como objetivo analizar el estado del conocimiento de las Políticas de Asistencia Estudiantil en el proceso de formación de profesores/as de Educación Física sob la perspectiva de la producción en Programas de Posgrado strictosensu en Brasil. A través de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones, se realizó la búsqueda de tesis y disertaciones defendidas en Programas de Posgrado vinculados a las áreas de Educación, Educación Física y Servicio Social publicadas entre 2011 y 2021. Los materiales seleccionados fueron problematizados a la luz delmaterialismo histórico-dialéctico. Los resultados revelaron la ausencia de tesis y/o disertaciones en el campo de la Educación Física que contemplen la Política de Asistencia Estudiantil en el proceso de formación de profesores/as. Por otro lado, las investigaciones refuerzan la Asistencia Estudiantil como un mecanismo que garantiza la permanencia de estudiantes económicamente menos favorecidos/as, además de presentarse como fundamental en la valorización de la profesión docente.Esta investigação visa analisar o estado do conhecimento das Políticas de Assistência Estudantil brasileiras durante o processo de formação de professores/as de Educação Física sob a perspectiva da produção em Programas de Pós-Graduação stricto sensu. Por meio da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, procedeu-se à busca de teses e dissertações defendidas em Programas de Pós-Graduação vinculados às áreas de Educação, Educação Física e Serviço Social publicadas entre 2011 e 2021. Os materiais selecionados foram problematizados à luz do materialismo histórico-dialético. Os resultados revelaram a ausência de teses e/ou dissertações na área da Educação Física que contemplem a Política de Assistência Estudantil no processo de formação de professores/as. Por outro lado, as investigações reforçam a Assistência Estudantil como um mecanismo garantidor da permanência de estudantes economicamente menosfavorecidos/as, além de figurar como elemento protagonista na valorização da profissão docente.EdUECE2023-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/952210.25053/redufor.v8.e9522Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e95222448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9039https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9040https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9528https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9214https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/10568Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Franciscohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Gabriela da SilvaFrancisco, Marcos Vinicius2024-01-09T18:15:12Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9522Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:12Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
El proceso de formación de profesores/as de Educación Física y la Política de Asistencia Estudiantil: estado del conocimiento
O processo de formação de professores/as de Educação Física e a Política de Assistência Estudantil: estado do conhecimento
title The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
spellingShingle The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
Viana, Gabriela da Silva
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física.
Viana, Gabriela da Silva
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física.
title_short The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
title_full The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
title_fullStr The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
title_full_unstemmed The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
title_sort The teacher training process in Physical Education and the Student Assistance Policy: state of knowledge
author Viana, Gabriela da Silva
author_facet Viana, Gabriela da Silva
Viana, Gabriela da Silva
Francisco, Marcos Vinicius
Francisco, Marcos Vinicius
author_role author
author2 Francisco, Marcos Vinicius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Gabriela da Silva
Francisco, Marcos Vinicius
dc.subject.por.fl_str_mv Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física.
topic Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física
Política de Assistência Estudantil
Formação de Professores
Educação Física.
description This paper aims to analyze the state of knowledge of Brazilian Student Assistance Policies during the training process of Physical Education teachers from the perspective of production in stricto sensu Graduate Programs. Through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, a search was made for theses and dissertations defended in Graduate Programs linked to the areas of Education,Physical Education and Social Work published between 2011 and 2021. The materials selected were problematized in the light of historical-dialectical materialism. The results revealed the absence of theses and/or dissertations in the area of PhysicalEducation that contemplate the Student Assistance Policy in the teacher training process. On the other hand, investigations reinforce Student Assistance as aguaranteeing mechanism for the permanence of economically disadvantaged students, in addition to appearing as a protagonist element in valuing the teaching profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522
10.25053/redufor.v8.e9522
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e9522
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9039
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9040
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9528
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/9214
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9522/10568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Francisco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva Viana, Marcos Vinicius Francisco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9522
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e9522
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1822181123759800320
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.25053/redufor.v8.e9522